Tutkimus: Näin kaupat saavat ihmiset ostamaan enemmän?

Tuoreen tutkimuksen mukaan hiljainen taustamusiikki korostaa luovuutta ja saa kuluttajat tekemään herkemmin heräteostoksia.

Journal of Consumer Recearh -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan kuluttajat käyttäytyvät tuhlailevammin, mikäli kaupassa soi hiljainen taustamusiikki.

– Hiljainen taustamelu tai taustamusiikki vaikuttaa keskittymiskykyyn häiritsevästi ja saa kuluttajan ajattelemaan eri tavalla kuin normaalisti, kirjoittavat tutkimuksen tehneet Ravi Mehta, Ryu Zhu ja Amar Cheema Illinoin, Virginian ja British Columbian yliopistoista.

Tutkijat loivat äänimaiseman, joka oli vastasi vilkkaan tienvarsiravintolan tai ostoskeskuksen äänimaailmaa ja havaitsivat, että koehenkilöt olivat luovempia kuin esimerkiksi täydessä hiljaisuudessa. Tutkijat pyysivät koehenkilöitä esimerkiksi kehittelemään uusia käyttötarkoituksia päivittäin näkemilleen esineille, joilla he mittasivat luovuutta ja ideointikykyä.

– Ongelmia ratkaistaessa voi olla järkevämpää oleskella hieman äänekkäämmässä ympäristössä, kuten kahvilassa. Taustamelu saa ihmisen keksimään ideoita helpommin kuin esimerkiksi hiljaisessa huoneessa, tutkijat kirjoittavat.

Tutkijat havaitsivat myös, että kuluttajat valitsivat helpommin uudenlaisen tuotteen vanhan sijaan, jos he kuulivat taustamusiikkia tai -melua. Esimerkiksi monet valitsivat vasta markkinoille tulleet, uusilla ominaisuuksilla varustellut lenkkarit perinteisten sijaan silloin, kun he eivät tehneet valintoja hiljaisuudessa.

– Taustamelu ei vaikuta vain luovuuteen, vaan se nopeuttaa uusien asioiden omaksumista, mikä saa kuluttajan käyttäytymään eri tavalla.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat