Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Turkin GP:n ympärillä käsittämätöntä sekoilua: Pirellin rengaspomo joutui taas myöntämään kiusallisen tosiasian

/All Over Press
Julkaistu 08.10.2021 21:06
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Tiedonkulku Turkin GP:n järjestäjien ja rengasvalmistaja Pirellin välillä on ollut nyt jo kahtena vuotena suorastaan surkeaa.

LUE MYÖS: Tässäkö on Valtteri Bottaksen uusi pomo? Maineikas ex-kuski epäonnistui pahasti F1:ssä ja joutui tekemään tilaa Mika Häkkiselle

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen törmäsi yllättävään ongelmaan, säälimätön suomalainen antoi palaa tiimiradiossa: "Miten v***u voi olla näin vaikeaa!"

Viime vuonna Turkissa kilpailtiin Pirellin kovimmilla seoksilla C1, C2 ja C3. Koska Istanbul Parkin vasta uusittu pinnoite osoittautui tuolloin äärimmäisen liukkaaksi, tämän vuoden rengasseoksiksi valittiin pykälää pehmeämmät C2, C3 ja C4.

Pirelli ei kuitenkaan ollut tämän vuoden rengasvalintoja tehdessään tietoinen siitä, että Turkin GP:n promoottori oli järjestänyt radalle vesikäsittelyn, jonka seurauksena radan pinnoite tarjoaakin nyt huomattavasti enemmän pitoa kuin vuosi sitten.

Pirelli-pomo Mario Isolan mukaan Pirelli on siis saanut tiedon radalle tehdystä käsittelystä, mutta tieto tuli rengasvalintoja ajatellen liian myöhään. Nyt Isola harmitteleekin, että Turkkiin on valittu tälle vuodelle yhtä pykälää liian pehmeät renkaat.

Kiusalliseksi tilanteen tekee se, että viime vuonna Isola harmitteli samaisen Turkin GP:n jälkeen, että kisaan oli tuotu yhtä pykälää liian kovat renkaat. Tuolloin rengasvalmistaja ei ollut saanut GP-promoottorilta riittävän ajoissa tietoa radan uudelleenpinnoittamisesta.

Pidossa tapahtuneen muutoksen huomasivat heti perjantain harjoituksissa kaikki kuljettajat, ja muutos aiheutti talleille runsaasti päänvaivaa.

– Oli aika erilaiset olosuhteet siihen nähden, mitä ennustimme. Viime vuonna täällä oli tosi vähän pitoa, ja nyt oli tosi paljon pitoa. Sen takia auton säätöjä jouduttiin aika paljon muuttamaan. Oikeastaan päivä meni siinä, että yritimme sopeutua siihen pitomäärään, mitä täällä on, Valtteri Bottas kertoi perjantain toisten harjoitusten päätteeksi.

Monilla kuljettajilla erityisesti pehmeimmät, C4-seoksen renkaat kuoriutuivat. Tältä pohjalta Isola uskoo, että tallit pyrkivät viikonlopun mittaan minimoimaan kyseisellä renkaalla ajettavat kierrokset.

– Pehmeä on aika aggressiivinen valinta. Uskon, että jotkut tallit käyttivät pehmeitä renkaita vain päästäkseen niistä eroon ja he keskittyvät kisassa keskikovaan ja kovaan renkaaseen, mikäli suunnitelmissa on yhden pysähdyksen taktiikka, Isola sanoi Motorsportin mukaan.

Ero pehmeän ja keskikovan renkaan suorituskyvyssä on arviolta vain 0,3–0,4 sekuntia kierrosta kohden, joten Isola arvelee, että aika-ajoissa nähdään normaalia enemmän niitä kuljettajia, jotka yrittävät päästä toisesta osiosta jatkoon keskikovilla renkailla.

Tämä mahdollistaisi paremman kilpailustrategian, kun kisassa ei tarvitsisi käyttää huonoksi osoittautunutta pehmeää rengasta.

Lisää aiheesta:

F1:n sprinttikisaan kohdistuu yksi iso kysymys – Kimi Räikkösellä sauma hakea uhkarohkeaa temppuaPirelli teki luistinradaksi muuttuneelle Turkin F1-radalle väärän rengasvalinnan: taustalla erikoinen syy F1-tallien yksimielisyys yllätti: kukaan ei kopioinut Max Verstappenin voittoisaa reseptiä – "Tällä radalla se on ihan ok"Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytSilverstonen toiseen kisaan tehtiin muutoksia viime viikon rengasrikkojen jälkeen – Valtteri Bottas kertoo: näin muutokset vaikuttavatPirelli-pomo suhtautuu epäilevästi rengasrikkojen jälkeen esitettyyn ehdotukseen – "On hyvin vaikea sanoa, mitä voimme tehdä"
F1Turkin GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"