Turkin GP:n ympärillä käsittämätöntä sekoilua: Pirellin rengaspomo joutui taas myöntämään kiusallisen tosiasian

Tiedonkulku Turkin GP:n järjestäjien ja rengasvalmistaja Pirellin välillä on ollut nyt jo kahtena vuotena suorastaan surkeaa.

Viime vuonna Turkissa kilpailtiin Pirellin kovimmilla seoksilla C1, C2 ja C3. Koska Istanbul Parkin vasta uusittu pinnoite osoittautui tuolloin äärimmäisen liukkaaksi, tämän vuoden rengasseoksiksi valittiin pykälää pehmeämmät C2, C3 ja C4.

Pirelli ei kuitenkaan ollut tämän vuoden rengasvalintoja tehdessään tietoinen siitä, että Turkin GP:n promoottori oli järjestänyt radalle vesikäsittelyn, jonka seurauksena radan pinnoite tarjoaakin nyt huomattavasti enemmän pitoa kuin vuosi sitten.

Pirelli-pomo Mario Isolan mukaan Pirelli on siis saanut tiedon radalle tehdystä käsittelystä, mutta tieto tuli rengasvalintoja ajatellen liian myöhään. Nyt Isola harmitteleekin, että Turkkiin on valittu tälle vuodelle yhtä pykälää liian pehmeät renkaat.

Kiusalliseksi tilanteen tekee se, että viime vuonna Isola harmitteli samaisen Turkin GP:n jälkeen, että kisaan oli tuotu yhtä pykälää liian kovat renkaat. Tuolloin rengasvalmistaja ei ollut saanut GP-promoottorilta riittävän ajoissa tietoa radan uudelleenpinnoittamisesta.

Pidossa tapahtuneen muutoksen huomasivat heti perjantain harjoituksissa kaikki kuljettajat, ja muutos aiheutti talleille runsaasti päänvaivaa.

– Oli aika erilaiset olosuhteet siihen nähden, mitä ennustimme. Viime vuonna täällä oli tosi vähän pitoa, ja nyt oli tosi paljon pitoa. Sen takia auton säätöjä jouduttiin aika paljon muuttamaan. Oikeastaan päivä meni siinä, että yritimme sopeutua siihen pitomäärään, mitä täällä on, Valtteri Bottas kertoi perjantain toisten harjoitusten päätteeksi.

Monilla kuljettajilla erityisesti pehmeimmät, C4-seoksen renkaat kuoriutuivat. Tältä pohjalta Isola uskoo, että tallit pyrkivät viikonlopun mittaan minimoimaan kyseisellä renkaalla ajettavat kierrokset.

– Pehmeä on aika aggressiivinen valinta. Uskon, että jotkut tallit käyttivät pehmeitä renkaita vain päästäkseen niistä eroon ja he keskittyvät kisassa keskikovaan ja kovaan renkaaseen, mikäli suunnitelmissa on yhden pysähdyksen taktiikka, Isola sanoi Motorsportin mukaan.

Ero pehmeän ja keskikovan renkaan suorituskyvyssä on arviolta vain 0,3–0,4 sekuntia kierrosta kohden, joten Isola arvelee, että aika-ajoissa nähdään normaalia enemmän niitä kuljettajia, jotka yrittävät päästä toisesta osiosta jatkoon keskikovilla renkailla.

Tämä mahdollistaisi paremman kilpailustrategian, kun kisassa ei tarvitsisi käyttää huonoksi osoittautunutta pehmeää rengasta.

Lue myös:

    Uusimmat