Tummien lasien taakse piiloutunut Enzo Ferrari oli oman myyttinsä vanki: "Hän halusi peittää reaktionsa ja tunteensa"

C Moressa nähtävän Race to Perfection -dokumenttisarjan toiseksi viimeisessä osassa käydään läpi sarjan merkittävimpiä talleja.

Yksi sellainen on tietysti Ferrari, joka on kiistatta historian merkittävin yksittäinen talli. Ja jos Ferrari on tallina ainutlaatuinen legenda, samaa voi sanoa sen perustajasta Enzo Ferrarista.

Entisellä kilpa-autoilijalla oli kilpailijan luonne. Hän halusi vain ja ainoastaan voittaa. Se oli hänen intohimonsa.

– Olen aina haalinut ympärilleni ihmisiä, jotka ovat koulutettuja, päteviä ja ennen kaikkea halukkaita menestymään. Rakkaus autoihin on tärkein ominaisuus, jota etsin mahdollisissa työntekijöissäni. Minulle kilpa-auto on kuin oma poika. Ne molemmat ovat jatkumoa omalle itsellemme. Kun poika menestyy opinnoissaan, hänestä voi olla ylpeä, Ferrari sanoo dokumenttisarjassa.

Intohimon ja voitonhalun kääntöpuolena oli se, että Ferrari oli parhaimmillaan tai pahimmillaan hyvinkin tiukka ja ankara.

– Hän tykkäsi, kun ihmiset taistelivat tallin sisällä toisiaan vastaan. Hänen mielestään tämä teki tallista yhä kilpailukykyisemmän. Hän oli älykkäämpi kuin ympärillään olevat, vuonna 1979 Ferrarilla maailmanmestariksi kruunattu Jody Scheckter sanoo.

Enzo Ferrari osasi olla myös kovapäinen, ja toisinaan tämä saattoi käydä tallille kalliiksi. Yksi esimerkki nähtiin 1950-luvun lopulla, kun kävi selväksi, että moottori pitäisi sijoittaa kuljettajan takapuolelle, ei etupuolelle niin kuin siihen asti. Ferrari tyrmäsi muutoksen ja lausui kuuluisan lauseensa: "Hevonen vetää autoa, ei työnnä."

1970-luvulla Ferrarin avustajaksi pestattu Luca di Montezemolo muistelee tallin toimineen pitkään "omassa kuplassaan, Maranellon mentaliteetilla". Sittemmin Ferrarin ja koko Fiat-konsernin pääjohtajanakin toiminut Montezemolo sanoo yrittäneensä avartaa tätä ajatusmaailmaa. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Tässä varmasti onnistuttiin, vaikka vuonna 1988 kuolleen Enzo Ferrarin perintö elää edelleen; talli on ollut pitkään jonkinlainen oman tiensä kulkija.

– Enzo Ferrari on minulle historian karismaattisin ihminen. Hän oli tyypillinen italialainen. Sydän oli lämmin, mutta sitä ei koskaan tuntenut. Jos valitti hänen autostaan, hän antoi potkut, Niki Lauda sanoo.

– Kun meni haastatteluun Maranelloon, kohtasi Enzon tummissa aurinkolaseissa. Hän halusi peittää reaktionsa ja tunteensa. Hän oli todella mahtava tyyppi, joka loi ainutlaatuisen imagon. Joskus hän oli oman myyttinsä vanki. Hän ei käynyt eläessään Roomassa, hississä tai lentokoneessa, ja olen varma, että ainoa syy on se, että hän halusi ylläpitää myyttiä, Montezemolo sanoo.

Yllättävää kyllä, Ferrari ei intohimostaan huolimatta käynyt myöskään kisoissa. Hän saattoi olla paikan päällä vielä harjoituksissa, mutta ei enää itse kilpailussa.

C More Sport 1 tänään kello 17.50: Formula 1 - Race to Perfection: Historialliset tallit

Lue myös:

    Uusimmat