Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Tummien lasien taakse piiloutunut Enzo Ferrari oli oman myyttinsä vanki: "Hän halusi peittää reaktionsa ja tunteensa"

Julkaistu 02.01.2021 08:45
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

C Moressa nähtävän Race to Perfection -dokumenttisarjan toiseksi viimeisessä osassa käydään läpi sarjan merkittävimpiä talleja.

Yksi sellainen on tietysti Ferrari, joka on kiistatta historian merkittävin yksittäinen talli. Ja jos Ferrari on tallina ainutlaatuinen legenda, samaa voi sanoa sen perustajasta Enzo Ferrarista.

Entisellä kilpa-autoilijalla oli kilpailijan luonne. Hän halusi vain ja ainoastaan voittaa. Se oli hänen intohimonsa.

– Olen aina haalinut ympärilleni ihmisiä, jotka ovat koulutettuja, päteviä ja ennen kaikkea halukkaita menestymään. Rakkaus autoihin on tärkein ominaisuus, jota etsin mahdollisissa työntekijöissäni. Minulle kilpa-auto on kuin oma poika. Ne molemmat ovat jatkumoa omalle itsellemme. Kun poika menestyy opinnoissaan, hänestä voi olla ylpeä, Ferrari sanoo dokumenttisarjassa.

LUE MYÖS: Michael Schumacherin itsepetos ällistytti tallipomoa – Mika Häkkisen F1-voiton taustalta paljastui erikoinen sopupeli

Intohimon ja voitonhalun kääntöpuolena oli se, että Ferrari oli parhaimmillaan tai pahimmillaan hyvinkin tiukka ja ankara.

– Hän tykkäsi, kun ihmiset taistelivat tallin sisällä toisiaan vastaan. Hänen mielestään tämä teki tallista yhä kilpailukykyisemmän. Hän oli älykkäämpi kuin ympärillään olevat, vuonna 1979 Ferrarilla maailmanmestariksi kruunattu sanoo.

Jody Scheckter

Enzo Ferrari osasi olla myös kovapäinen, ja toisinaan tämä saattoi käydä tallille kalliiksi. Yksi esimerkki nähtiin 1950-luvun lopulla, kun kävi selväksi, että moottori pitäisi sijoittaa kuljettajan takapuolelle, ei etupuolelle niin kuin siihen asti. Ferrari tyrmäsi muutoksen ja lausui kuuluisan lauseensa: "Hevonen vetää autoa, ei työnnä."

1970-luvulla Ferrarin avustajaksi pestattu Luca di Montezemolo muistelee tallin toimineen pitkään "omassa kuplassaan, Maranellon mentaliteetilla". Sittemmin Ferrarin ja koko Fiat-konsernin pääjohtajanakin toiminut Montezemolo sanoo yrittäneensä avartaa tätä ajatusmaailmaa. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

25.CY39TGEnzo Ferrari ja mustat lasit.

Tässä varmasti onnistuttiin, vaikka vuonna 1988 kuolleen Enzo Ferrarin perintö elää edelleen; talli on ollut pitkään jonkinlainen oman tiensä kulkija.

– Enzo Ferrari on minulle historian karismaattisin ihminen. Hän oli tyypillinen italialainen. Sydän oli lämmin, mutta sitä ei koskaan tuntenut. Jos valitti hänen autostaan, hän antoi potkut, Niki Lauda sanoo.

– Kun meni haastatteluun Maranelloon, kohtasi Enzon tummissa aurinkolaseissa. Hän halusi peittää reaktionsa ja tunteensa. Hän oli todella mahtava tyyppi, joka loi ainutlaatuisen imagon. Joskus hän oli oman myyttinsä vanki. Hän ei käynyt eläessään Roomassa, hississä tai lentokoneessa, ja olen varma, että ainoa syy on se, että hän halusi ylläpitää myyttiä, Montezemolo sanoo.

Yllättävää kyllä, Ferrari ei intohimostaan huolimatta käynyt myöskään kisoissa. Hän saattoi olla paikan päällä vielä harjoituksissa, mutta ei enää itse kilpailussa.

C More Sport 1 tänään kello 17.50: Formula 1 - Race to Perfection: Historialliset tallit

Lisää aiheesta:

Tässäkö syy sille, miksi supernopea Kimi Räikkönen voitti vain yhden MM-tittelin? – ”Hän oli vain kohauttanut olkapäitään”Michael Schumacherista paljastettiin yllättävä heikkous: "Täysin päinvastaista siihen, mitä kaikki luulevat" – F1-legenda paikkasi sitä täysin poikkeuksellisella kyvylläF1-lehdistökatsaus: Max Verstappen vapautui sunnuntaina raskaasta painolastista – Sebastian Vettelin Schumi-imitaatio meni täysin mönkään: "Se ei ole ihan sama asia"Sebastian Vetteliltä voimakas puolustuspuhe Ferrarilta potkut saaneelle tallipäällikölle: "Häntä ei ymmärretty tallin ulkopuolella"Näkökulma: Kuva Michael Schumacherista tarkentunut F1-legendan poissa ollessa – uran häijyimmillekin tempuille ymmärtäjiä arkkivihollisten joukossaMichael Schumacherin suuruus valkeni Ferrari-pomolle karussa onnettomuudessa: ”Ei sanonut sitä ikinä julki”
F1F1-historiaFerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:46
    Lando Norris

    F1-sarjan kohukaksikko: Puhdas pöytä

  • ke12:15
    Max Verstappen

    Max Verstappen uhkaa – apuja ei ole luvassa

  • ti08:07
    Christian Horner

    Toto Wolffilta kovaa tekstiä potkut saaneesta Christian Hornerista – hillitön elokuvavertaus

  • ma14:24
    Max Verstappen

    Max Verstappenista huimaa puhetta kilpailijatallista

  • ma00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä