Tutkimusyhtiö Millward Brownin mukaan maailman arvokkain autobrändi on Toyota, mutta top-kymppiin änkesi ensi kertaa sähköautoyhtiö Tesla.
Autobrändien markkina-arvot
Toyota 29,5 miljardia dollaria (26 mrd/e)
BMW 26,8 miljardia (23,5 mrd/e)
Mercedes-Benz 22,7 miljardia (20 mrd/e)
Honda 13,2 miljardia (11,6 mrd/e)
Ford 13,1 miljardia (11,5 mrd/e)
Nissan 11,5 miljardia (10,1 mrd/e)
Audi 9,5 miljardia (8,35 mrd/e)
Land Rover 4,7 miljardia (4,1 mrd/e)
Porsche 4,4 miljardia (3,8 mrd/e)
Tesla 4,4 miljardia (3,8 mrd/e)
Automotive News Europe (ANE) kertoo Millward Brown -markkinatutkimusyhtiön tutkimuksen tuloksista, jossa maailman tuotemerkkejä on tutkittu niiden markkina-arvon perusteella.
Autojen listauksessa kärkipaikka menee Japaniin, Toytoalle. Merkittävintä listauksessa on, että sähköautojen kanssa paljon hyvää tehnyt Tesla kiilaa mukaan kymmenikköön.
ANE:n haastatteleman Peter Walshen mukaan Toyota säilyttää kärkipaikkansa, koska se satsaa vahvasti asiakaskokemukseen.
– Kuluttajan näkökulmasta Toyota on arvossaan, koska se panostaa kehitykseen vahvasti, Walshen kertoo.
Toyota on vienyt arvokkaimman autobrändin titelin Millward Brownin tutkimuksessa yhdeksän kertaa, kun tutkimuksia on tehty 11 kertaa.
Tesla tyrkkäsi uudella 4,4 miljardin euron (3,8 miljardia euroa) markkina-arvollaan Toyotan omistaman luksusmerkin Lexuksen ulos top-kympistä.

