Tallipomot ajautuivat FIAn päätöksen jälkeen tiukkaan sanasotaan: "Hänellä ei ole mitään hajua siitä, mistä hän puhuu"

Renaultin tekemä protesti tuotti tulosta – Racing Pointin auto on kopio: C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo FIA:n päätöksen vaikutuksista 4:20
Renault'n tekemä protesti tuotti tulosta – Racing Pointin auto on kopio: C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo FIA:n päätöksen vaikutuksista

FIAn perjantaina julkistama päätös Racing Point -tutkintaansa liittyen on jakanut varikon kahteen leiriin, joiden välillä kipinät sinkoilevat.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Mercedeksen W10-auton sääntöjen vastaisesta kopioinnista syytetylle Racing Pointille tuomittiin perjantaina 400 000 euron sakko, ja tallilta vähennetään 15 pistettä F1-sarjan kilpailusääntöjen rikkomisesta.

Racing Pointin tallipäällikkö Otmar Szafnauer kutsui FIAn päätöstä pettymykseksi, tosin hyvää siinä oli hänen mukaansa se, ettei Racing Pointin tarvitse tehdä muutoksia autoonsa.

– Yritämme yhä sulattaa päätöstä. Mielestämme olemme toimineet selkeästi sääntöjen puitteissa, emmekä ole tehneet mitään väärää, Szafnauer sanoi Formula1.comin mukaan.

Racing Point saa jatkaa RP20-autolla kilpailemista, koska vaikka auton suunnittelu- ja rakennusvaiheessa on rikottu kilpailusääntöjä, auto on teknisten sääntöjen mukainen.

Tämä hiertää muita talleja.

– Todellisuudessa kyse on teknisistä asioista, jotka on asetettu kilpailusääntöihin. Tämä on tekninen asia, Renault-pomo Cyril Abiteboul sanoi The Race -sivuston mukana.

FIAn päätöksessä todettiin, että Racing Point saattoi kohdistaa Mercedeksen jäähdytysputket kopioimalla paljon normaalia enemmän aikaa ja resursseja auton muihin osa-alueisiin.

– Asetan asiat mittasuhteisiin. Jokainen talli käyttää aerodynamiikan testaamiseen annetusta ajasta 20 prosenttia näiden kyseisten osien testaamiseen. Se ei ole pieni määrä, Abiteboul sanoo.

Abiteboulin edustaman Renault'n lisäksi McLaren ja Ferrari ovat jo ilmoittaneet valittavansa FIAn päätöksestä. McLarenin toimitusjohtaja Zak Brown on tapauksesta ilmeisen tuohtunut.

– He väittivät kopioineensa auton valokuvien avulla. Kun lukee FIAn dokumenttia, on selvää, että väite on pelkkää hevonpaskaa. Tästä johtuen meidän on kyseenalaistettava kaikki muukin siitä autosta, Brown sanoi Autosportin mukaan.

Brownin mukaan jäähdytysputket saattavat olla vain jäävuoren huippu.

– Ihmiset, jotka tietävät näistä asioista paljon minua enemmän, ovat sanoneet, ettei autoa voi mitenkään kopioida valokuvien perusteella samanlaisella tarkkuudella kuin he ovat kopioineet. Jäähdytysputket ja se, että heillä on ollut käytössään muutakin kuin valokuvia, nostaa esiin kysymyksen siitä, mitä muuta ei tehty valokuvien pohjalta.

Szafnauer ei ollut järin mielissään McLaren-kollegansa sanoista.

– Se on Zakin mielestä hevonpaskaa, koska hän ei ole insinööri. Hänellä ei ole mitään hajua siitä, mitä hän puhuu. Ei mitään, Szafnauer sanoi Autosportin mukaan.

– Olen yllättynyt siitä, miten vähän hän tietää F1:n säännöistä. Näyttää siltä, että hän tietää historic-kisoista enemmän kuin F1:stä.

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff asettuu asiassa tukevasti Racing Pointin, asiakkaansa, kannalle.

– Tunnen tämän tapauksen tietysti läpikotaisin. Olimme yllättyneitä FIAn päätöksestä, sillä kaikki olivat vahvasti sitä mieltä, että kaikki on tehty täydellisesti sääntöjen puitteissa. Vaikeaksi tämän tekee se, että jäähdytysputkista tuli listattuja osia vasta tälle kaudelle, Wolff sanoi Sky Sportsille.

– Luulen, että FIA halusi löytää ratkaisun, joka antaa kaikille jotain. Nyt Racing Point on aika järkyttynyt. He uskovat olevansa vahvoilla, ja heillä on lakimiehet valmiina valittamaan. Toisaalta näen, että vastapuolelle on muodostumassa ryhmittymä, pieni vallankumous. He käyvät Racing Pointin kimppuun, koska heidän suorituskykynsä ei ole samalla tasolla Racing Pointin kanssa.

Wolff painotti vielä, että Mercedes ei ole tehnyt asiassa mitään väärää.

– Miten Mercedes hyötyisi siitä, että astuisimme edes tuuman verran säännöissä määritellyn rajan päälle ja tarjoaisimme heille osia, jotka ovat nykyään listattuja? Me emme tekisi niin. Ihmiset keksivät tällaisia asioita päästään, koska ovat vihaisia itselleen.

Lue myös:

    Uusimmat