Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tälle täyskäännökselle eivät puristit lämpene: Ferrari sähköistää lähes koko mallistonsa – "Välttämätöntä"

1:36Ferrarin uusi superhybridi on nimeltään SF90 StradaleFerrarin ladattava hyperhybridi SF90 Stradale myytiin nopeasti loppuun. Katso videolta, miltä historian tehokkain maranellolainen näyttää.
Julkaistu 22.06.2022 06:30

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Legendaarinen urheiluautomerkki Ferrari panostaa autojensa sähköistämiseen, vaikkakaan ei aivan yhtä voimakkaasti kuin monet henkilöautovalmistajat. Se investoi sähköautoihinsa ja hybrideihinsä miljardeja.

Suorituskykyisten polttomoottoreiden varaan imagonsa rakentanut Ferrari tekee täyskäännöksen. Kuumaverinen kilpamerkki muuntaa mallistonsa lähes kokonaan sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä, uutistoimisto Reuters kertoo.

Vuoteen 2030 mennessä noin 80 prosenttia Ferrarin kalustosta on varustettu joko täyssähköisellä tai hybridillä voimalinjalla. Brändi vannoo silti pitävänsä kiinni ”erityisyydestään”.

– Teemme kaikkemme säilyttääksemme Ferrarin omintakeisuuden. Sähköistämisen ansiosta teemme tulevaisuudessa vielä entistäkin ainutkertaisempia autoja, Ferrarin pääjohtaja John Elkann totesi.

Lue myös: Ferrarin tuleva "epäkatumaasturi" saa Suomessa mykistävän hintalapun – luksusautotalon johtajalla yksi harras toive

Eksistentiaalinen ongelma

Sähköistäminen merkitsee Ferrarille jopa eksistentiaalista ongelmaa.

Koko olemassaolonsa pauhaavien polttomoottoreiden ja raa'an voiman varaan rakentanut brändi joutuu pohtimaan toden teolla, saako se faninsa ja maksukykyiset asiakkaansa houkuteltua mukaan sähköiselle matkalleen.

Lisäksi sähköisten voimalinjojen esiinmarssi on tasanneet puntteja, kun Teslan ja Lucidin kaltaiset tulokkaat kykenevät esittelemään kahden sekunnin pintaan nollasta sataan kihahtavia sporttimallejaan.

Tämä voi osaltaan nakertaa Ferrarin kilpailukykyä – etenkin kun sen edullisimmatkin mallit lähtevät 210 000 eurosta.

Bensarohmu SUV

Parempia aikoja odotellessa Ferrari tuo julki vielä yhden polttomoottorille pohjaavan malliston, nimittäin ensimmäisen katumaasturinsa kautta aikojen. Vähemmän vaatimattomasti 12-pyttyisellä moottorilla varustettu bensarohmu ilmestyy kauppoihin syyskuussa.

Ensimmäisen sähköisen mallinsa Ferrari julkistaa vuoden 2025 paikkeilla. Yhtiö arvelee täyssähköisten mallien lohkaisevan kokonaismyynnistä viiden prosentin osuuden vuonna 2025.

Lue myös: Ferrari julkaisi vihdoin ja viimein kuvan ärhäkästä katumaasturistaan – "Olette kuulleet huhut…"

Vuosikymmenen loppuun mennessä täyssähköisten siivun ennakoidaan nousevan 40 prosenttiin.

Hybridien myynnin arvioidaan puolestaan pomppaavan vuoden 2021 viidenneksestä 55 prosenttiin vuosikymmenen puoleenväliin tultaessa. Vuoteen 2030 mennessä hybridien kysynnän ennakoidaan tasaantuvan 40 prosenttiin.

Miljardeja sähköistämiseen

Ferrari ei kertomansa mukaan aio itse kehittää autojensa käyttöjärjestelmää. Monet muut autovalmistajat Teslaa ja Mercedestä myöten ovat sen sijaan todenneet, että auton toimintoja, langattomia päivityksiä ja autoilijan ajotottumuksia luotaava omissa käsissä oleva käyttöjärjestelmä on välttämätön.

Epäilemättä tehtävä on lievästi sanottuna vaativa.

– Ferrarin käyttöjärjestelmien kehittäminen olisi hulluutta. Kannattaa keskittyä siihen, missä on paras, ohjelmistoyhtiö Vigna kommentoi sijoittajille.

Ferrari petaa joka tapauksessa tulevaisuutta. Yhtiö kehittää parhaillaan seuraavan sukupolven korkean energiatiheyden akkuja eurooppalaisten ja aasialaisten yhteistyökumppaneidensa kanssa.

Yhtiö investoi sähköistämiseen vuosien 2022–2026 välisenä aikana 4,6–4,9 miljardia euroa. Samaan aikaan sen ydintoimintojen tuotot yltävät 2,5–2,7 miljardiin euroon.

Analyytikkojen mukaan Ferrari tarjoili päättäväisen signaalin, vaikkakaan tulevista tuotantomääristä ei tihkunut juurikaan tietoa.

– Mutta suunta on selvä. Sähköistäminen on välttämätöntä, mutta se ei tule muuttamaan merkin DNA:ta, analyytikko Thomas Besson totesi.

Lue myös: Kun Ferrariin isketään V6 ja sähkömoottori, tapahtuu jopa Suomi-hinnalle kummia: "Selkeästi ennätysmyynnin tekevä malli"

Lisää aiheesta:

Eikö mikään ole enää pyhää? Ikoninen Corvette-nimi halutaan lätkäistä trendiauton takalistoon"Halvat" kiinalaisautot saamassa tukevan jalansijan Euroopassa – "Laatu on jopa parempaa moneen muuhun verrattuna"Ensimmäinen japanilaisvalmistaja ilmoitti hylkäävänsä polttomoottorit: "Kunnianhimoinen tavoite"Osalle autovalmistajista pandemia on ollut kuin lottovoitto: "Kyse ei ole lama-aikojen käyttäytymisestä, pikemminkin sodan jälkeisestä nousukaudesta"Isojakin pelureita voi kaatua – sähköautoista saattaa tulla japanilaisvalmistajille elämän ja kuoleman kysymysVaihtuvatko 007:n ravistetut martinit Jägermeistereihin? Peribrittiläiset urheiluautot pumpataan täyteen saksalaista tekniikkaa
AutotUrheiluautotSähköautotFerrariKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä