Suunnittelija Jussi Salminen: Muoti ja laadukas design kuuluvat kaikille

Muotitietoisen seitsemännessä jaksossa vieraillaan Olav-vaatemerkin suunnittelijan Jussi Salmisen työhuoneella. Unisex-vaatteita suunnitteleva Salminen kertoo AVAlle

Vuoden 2011 Muodin huipulle -ohjelmasta tuttu suunnittelija Jussi Salminen perusti Olav-vaatemerkkinsä kilpailun jälkeen. Miehen ensimmäinen mallisto, Revulsion, ilmestyi 2012 ja sen rinnalla tuli myös koru- ja laukkumallisto Shaved, jossa on käytetty materiaalina esimerkiksi hiuksia. Tähän mallistoon ideat lähtivät muun muassa kauhuelokuvista, ja tulevan kevään ja kesän 2013 mallisto Apokalypsi noudattelee yhtä synkkiä inspiraation lähteitä. Uudessa mallistossa kun inspiraationa on ollut suunnittelijan mukaan muun muassa maailmanloppu, kuolema, menetys ja armeija.

– Alkujaan inspiraatio maailmanloppuun lähti kun kävi keväällä Los Angelesissa ja siellä Walk of Famella eräs hieman alkoholisoitunut huuteli maailmanlopun tuloa ja jakoi flyereita tätä tapahtumaa koskien. Tuleva mallisto on kaksiosainen. En niinkään suunnittele mallistoja perinteisin kausiajattelun mukaan. Hyvä design kestää aikaa. Tällä hetkellä tavoitteena on tuottaa yksi isompi mallisto vuodessa. Tämän lisäksi saattaa tulla pienempiä kokonaisuuksia vuoden ympäri. Vaatteiden pitää olla laadukkaita ja designiltaan mielenkiintoisia, Salminen summaa.

Salmisen mallisto pohjautuu unisex- ja onesize-ajatteluun. Kohderyhmä suunnitteluvaiheessa on noin 25–40-vuotias henkilö, joka etsii jotain uutta ja innostavaa.

– Olen kuitenkin huomannut, että myös vanhemmat naishenkilöt arvostavat minun suunnittelemia vaatteita. Tarkoituksenani onkin suunnitella tietyllä tapaa kaikille – tarkoittaen vaatteistani löytyvän kokoja isoille asti, osa niistä sopii niin miehille kuin naisille, eikä iällä ole väliä. Muoti ja laadukas design kuuluvat kaikille, Salminen sanoo.

Miten kuvailisit omaa pukeutumistyyliäsi?

– Itse pidän paljon äitini sanoin "jättijumppereita". Perusasuni on oversized yläosa, koruja, pillifarkut ja maiharit. Tykkään myös hullutella omalla tyylilläni.

Tulevaisuutta varten Salmisella on paljon suunnitelmia.

– Tulevaisuuden suhteen on järjettömän paljon suunnitelmia. Suurin osa niistä suuntautuu ulkomaille. Erilaisia projekteja ja hankkeita. Haluan olla myös mukana suomalaisen muotoilun ja muodin kehittämisessä, Salminen kertoo.

Salminen haaveilee suomalaisen muodin suosion kasvavan ulkomailla entisestään.

– Haaveilen oman merkkini kasvavan maailmanlaajuisesti tunnistettavaksi brändiksi. Yhtä paljon haaveilen Suomen kehittyvän maailmalla arvostetuksi muotimaaksi. Tämä ei olisi edes hirveän mahdoton haave, sillä jo tällä hetkellä suomalaiset materiaalit, turkis ja poron mokka ovat jo erittäin arvostetussa asemassa maailmalla.

Olav-brändin vaatteita on jo nähty ulkomailla ja niistä on tullut hyvää palautetta.

– Muun muassa Italian Marie Claire -lehdessä on nähty vaatteitani. Blogien ja sosiaalisen median kautta tieto brändistäni on levinnyt. Palaute on ollut hyvin positiivista. Varsinkin nettikaupasta ulkomaille toimitetuista tilauksista on tullut myönteisiä palautteita asiakkailta. Ensi vuoden suunnitelmissa on puskea oikein kunnolla mallistoani ulkomaille, Salminen kertoo.

Suunnittelija kertoo arvostavansa muun muassa Rodarten suunnittelijakaksikon töitä.

– Rodarten kaksikko Kate ja Laura Mulleavy ovat olleet viime aikoina suunnittelijaduo, joiden töitä arvostan. Heidän materiaalien käyttönsä ja tekniikoiden hyödyntäminen on todella innovatiivista, Salminen perustelee.

Käytät suunnittelemissasi vaatteissa erikoisia materiaaleja. Laukuissa nähdään muun muassa hiustenpidennyksiä tai puseroa saattaa koristaa turkikseksi menneen ketun päänahka. Millaista palautetta olet tästä saanut?

– "HYI!", "Upeata!", "Mitä tämä on?", "Siis onko tämä oikeasti hiusta!", "Kato äiti, tuossa on hauva". Eli todella laidasta laitaan. Mutta esimerkiksi mallistoissani käytössä olevat ketunnahat ovat kaikki ylijäämäpaloja. Hiuksenpidennyksetkin alkavat olla jo aika arkipäivää kampaamopuolella, laukuissa ne kyllä aiheuttavat edelleen kummastusta. Haluan myös tietyllä tapaa herättää huomiota ja pistää ihmisiä ajattelemaan vaatteiden olemusta, mistä materiaaleista vaatteita saa tehdä ja niin edelleen, Salminen kuvailee.

Kenelle kotimaiselle tai ulkomaiselle tähdelle haluaisit suunnitella asukokonaisuuden?

– Suomalaisista tähdistä ensimmäisinä mieleen tulee Chisu, Jenni Vartianen, Anna Eriksson... Ulkomaalaisista tähdistä ainakin Bryanboylle, Lady Gagalle ja Tilda Swintonille.

Suomalaiset ovat Salmisen mukaan sään tuomien haasteiden takia pakotettujakin pukeutumaan käytännönläheisesti. Hän on huomannut suomalaisten arvostavan laatua ja tuotteen monikäyttöisyyttä. Ensi keväänä suunnittelija toivoo näkevänsä suomalaisten päällä rohkeasti sellaisia vaatteita, joista he itse pitävät.

– Rohkeutta! Toivon, että jokainen laittaisi päällensä vaatteita, jotka miellyttävät itseään. Ei tarvitse turhaan miettiä, mitä muut ajattelevat. Suomalaiset ovat kyllä onneksi aika uskaliaita pukeutumaan oman tyylinsä mukaisesti.

MUOTITIETOINEN.-uusinnat AVAlla tiistaisin klo 16.30

Lue myös:

AVA

Kuvat: Heli Roosmäe/Jussi Salmisen mallisto

Lue myös:

    Uusimmat