Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisyritys tukee Nico Hülkenbergin tuurauskeikkaa Silverstonessa – "Meille iso mahdollisuus"

Julkaistu 07.08.2020 12:08

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SALDO FINANCE

32-vuotias saksalaiskuljettaja Nico Hülkenberg korvaa tulevanakin viikonloppuna meksikolaiskuljettaja Sergio Perezin Englannin Silverstonessa ajettavassa osakilpailussa. Hülkenberg tuli Racing Point-talliin Perezin sijaiseksi jo viime viikonloppuna sen jälkeen, kun Perezillä todettiin koronavirustartunta.

Viime viikonlopun aika-ajossa Hülkenberg ylsi 13. lähtöruutuun, mutta ei päässyt starttaamaan lainkaan itse kisaan autossa ilmenneiden teknisten ongelmien vuoksi. Nyt Hülkenberg on saamassa uuden mahdollisuuden. Moottoriurheilua pitkään seuranneen asiantuntijan mukaan Nico Hülkenberg on Racing Pointille varmasti vahvin vaihtoehto.

Tarjolla olevista kuljettajista sarjan ulkopuolelta hän on ajanut viimeisimpänä ja osoittanut lahjakkuutensa.

– Saimme onnellisen sattuman kautta mahdollisuuden päästä tukemaan Hülkenbergin paluuta rattiin. Tämä on meille iso mahdollisuus, ja olemme todella innoissamme, että pääsemme suomalaisena kansainvälistyvänä yhtiönä mukaan formulasirkukseen, kertoo Saldo Financen toimitusjohtaja Jarkko Mäensivu.

Turkulainen yritys tulee näkymään Saldo-tarralla Hülkenbergin kypärässä. Kuskin otteista tietysti riippuu, kuinka paljon kansainvälistä kamera-aikaa vaaleanpunaiselle kiiturille on luvassa. Näyttöhaluja taatusti riittää, sillä täksi vuodeksi formula ympyröistä ulos pullahtanut Hülkenberg on paljastanut käyneensä Silverstonessa eri tallien kanssa keskusteluja mahdollisuudesta tallipaikkaan ensi kaudeksi.

– Racing Point on erinomaisen mielenkiintoinen talli kaikin puolin. Kun taustalla on Mercedeksen viime kauden tekniikkaa, podium-sijoitukset ovat mahdollisia kisasta toiseen, Jarkko Mäensivu huomauttaa. 

177 kisaa pääsarjassa ajaneen Hülkenbergin henkilökuva on luettavissa täältä 

MAINOS Saldo kypärä

Vuorossa juhlakilpailu

Silverstonessa on luvassa viikonloppuna juhlallisuuksia, sillä kaikkien aikojen ensimmäinen pääsarjakisa ajettiin samalla radalla 70 vuotta sitten, toukokuussa 1950. Tuolloin voittoon ajoi Alfa Romeon Giuseppe Farina. Vuonna 2020 Alfa Romeon Kimi Räikköselle ja Antonio Giovinazzille sijoitus kymmenen parhaan joukossa eli pistesijakin tuntuisi pieneltä voitolta, niin armottoman vaisua Alfan vauhti on kärkitalleihin verrattuna ollut.

Varsinaisesta voittajasuosikista ei ole epäselvyyttä: Mercedes on jatkanut viime vuosilta tuttua dominointiaan myös tänä kesänä voittaen kaikki neljä osakilpailua. Britti Lewis Hamilton on kotimaassaan tietysti suosikki number one, mutta Valtteri Bottas pääsee haastamaan hänet henkisesti hyvistä asemista painotuoreen jatkosopimuksensa ansiosta. Racing Pointin lisäksi varteenotettavimpiin haastajiin lukeutuvat Red Bullin Max Verstappen sekä McLaren kaksikko Lando Norris–Carlos Sainz.

Renkaita ja kantteja tuunattu

Viime viikonlopun kisa huipentui dramaattisesti, kun molemmista Mersuista puhkesi eturengas vain hieman ennen maalia. Huono tuuri vei Bottakselta kakkossijan ja kaikki MM-pisteet, mutta Hamilton raahasi itsensä vanne rataa raapien ykkösenä yli maaliviivan. Rengasfarssin jatko-osan välttämiseksi Silverstonen radalle on asetettu parinkymmenen metrin verran renkaille soveliaampaa kanttikiveystä, ja Pirelli antaa talleille käyttöön viime kisaa pehmeämmät rengasyhdistelmät.

Kauden ylivoimaisesti suurin pettymys on ollut Ferrari. Maranellossa meno on ollut sen verran sekavaa, että jopa Ferrarin puheenjohtaja John Elkann myönsi, että voittoja on luvassa vasta sääntömuutosten myötä – eli kaudella 2022. Charles Leclerc tosin otti Silverstonessa sunnuntaina kauden toisen palkintopallisijoituksensa, kiitos Bottaksen rengasrikon. Sebastian Vettelin ajatukset tuntuvat olevan jo ensi kauden uuden tallipaikan neuvotteluissa. 

Silverstonen formulaviikonloppu starttaa ensimmäisillä vapailla harjoituksilla tänään perjantaina klo 13. Aika-ajojen vuoro on lauantaina klo 16 ja itse kisan sunnuntaina klo 16.10.

Silverstonen faktapalat

  • Kimi Räikkönen ajoi Silverstonessa ensi kertaa heinäkuussa 2001, Sauberilla. Lando Norris oli tuolloin alle 2-vuotias ja Max Verstappen alle 4-vuotias – Nico Hülkenberg sentään melkein 14. 
  • Lewis Hamilton ylsi viime viikonloppuna uuteen ennätykseen: Kukaan ei ole johtanut häntä useammin (20 kertaa) koko kisaa lähdöstä maaliin. Aiempi ennätys, 19, oli Ayrton Sennan nimissä. 
  • Hamilton on ajanut urallaan jo 87 voittoa – vain Michael Schumacherilla ykkössijoja on (toistaiseksi) enemmän, 91.
  • Vuoden 2009 GP2-mestarilla Hülkenbergillä on hallussaan harmillisempi ennätys: Hän on ajanut eniten GP-kisoja (177) ilman palkintokorokesijoituksia. Toki myös saksalaisen tallit ovat ennen Racing Pointia olleet korkeintaan keskitasoa. 
  • Valtteri Bottas solmi Mercedeksen kanssa torstaina jälleen kerran vuoden mittaisen jatkon: Se on hänelle jo viides peräkkäinen yhden vuoden paperi Mersulla.
  • McLarenin Lando Norris on parantanut sijoitustaan viimeisellä kierroksella kauden jokaisessa kilpailussa. Kolmesti hän sijoittunut viiden parhaan joukkoon.
  • Aika-ajon paalupaikka on ollut yllättävän ratkaisevassa roolissa viime aikoina: Peräti seitsemän edellisen GP:n voittaja on lähtenyt kisaan ykkösruudusta.

Lisää aiheesta:

Saudi-Arabian GP:n topit ja flopit: Huima F1-kisa jäi historiaan täysin vääristä syistä – lajipomojen sopimattomat ulostulot poikivat paikallisilta vastareaktionPortugalin GP:n topit ja flopit: kolme nimeä toistuvat viikonlopusta toiseen – kaksi vihaista valittajaa voisivat jo keskittyä olennaiseenImolan GP:n topit ja flopit: kyynelten pidättely vaihtui leveään hymyyn – tallipäällikön roisi murjaisu kuvaa heittopussin rämpimistä täydellisestiAbu Dhabin GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottas teki täyskäännöksen tärkeällä hetkellä – yhden tallin kuljettajavalinta puhuttanee vielä pitkäänToscanan GP:n topit ja flopit: Kimi Räikkönen oli tarjota juhlallisen nöyryytyksen – muistaako joku, mitä punaisten lippujen välissä tapahtui?Steiermarkin GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottas teki juuri sen, mitä lääkäri on määrännyt – Ferrarin syväkyykky vaihtui jo konttausasentoon