Suomalaismiehet ruotsalaisia ahkerampia pyykkääjiä!

Pyykinpesu on suomalaisten mieluisin kotiaskare. Suomalaiset miehet ovat huomattavasti ruotsalaisia miehiä ahkerampia pyykkääjiä. Tämä selviää Samsungin teettämästä Pohjoismaat kattavasta kyselystä.

Tutkimusyhtiö Cint kysyi neljältä tuhannelta pohjoismaalaiselta pyykinpesutottumuksista. Kyselyyn vastasi noin tuhat suomalaista.

Tutkimukseen vastanneista suomalaismiehistä noin 40 prosenttia kertoo pesevänsä pyykkiä 2–3 kertaa viikossa. Vastaava lukema oli Ruotsissa 33,1 prosenttia.

"Pyykinpesu koko perheen homma"

Kun ihmisiltä kysyttiin, mistä kotiaskareista ei pidetä, siivous keräsi suurimman äänisaaliin. Toiseksi epämieluisin kotiaskare oli silittäminen. Ainoastaan 2,8 prosenttia tuhannesta vastaajasta ilmoitti, ettei pidä pyykinpesusta.

Kolme neljäsosaa suomalaisvastaajista oli sitä mieltä, että pyykinpesuun kuuluu osallistua koko perheen.

– Vielä muutama vuosikymmen sitten pyykkivesi keitettiin karjakeittiön padassa, ja tekstiilit pyöritettiin pulsaattoripesukoneen käsikäyttöisen pikku lingon läpi. Pesukonetekniikka on sittemmin kehittynyt roimasti, ja sitä myötä pyykinpesusta on tullut helppoa ja vaivatonta. Pyykinpesusta on tullut koko perheen kotiaskare, johon myös perheen miesväki ottaa aktiivisesti osaa, toteaa Samsungin kodinkoneiden myyntipäällikkö Raine Lindqvist.

Pyykinpesu on helppoa

Vaikka suomalaiset ovat pääsääntöisesti ahkeria pyykkääjiä, kyselytulosten mukaan lähes joka neljäs on vienyt pyykkejä pestäväksi vanhemmilleen vielä kotoa pois muutettuaan. Jopa joka kuudes on ostanut uusia vaatteita, koska ei ole ehtinyt pestä pyykkiä.

Kysely osoitti myös sen, että suomalaiset pitävät itseään varsin hyvinä pyykinpesijöinä. 26 prosenttia kertoo omaavansa laajan tietämyksen pyykinpesusta. Noin puolet vastaajista kertoo tietävänsä melko paljon pyykinpesusta ja tarvitsevan apua vain tiettyjen vaatetyyppien kanssa.

Energiamerkinnät tunnetaan ruotsalaisia paremmin

Tasan puolet kyselyyn vastanneista kertoo ottavansa ympäristön huomioon pyykinpesutavoissaan ja peräti 85 prosenttia vastaajista kertoo tietävänsä, mitä energialuokkamerkinnät tarkoittavat. Vastaava lukema oli Ruotsissa 67 prosenttia.

35,6 prosenttia suomalaisista pitää energialuokkaluokitusta hyvin tärkeänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä uusia kodinkoneita ostettaessa. 54,1 prosenttia pitää sitä jonkin verran tärkeänä.

Lähde: ePressi.com

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Lue myös:

    Uusimmat