Suomalaiskapteeni laivaturmasta: Alkeellista toimintaa

Italian turmalaivan kapteenin väitetty toiminta kuulostaa alkeelliselta ja rikolliselta, arvioi koulutuspäällikkö ja merikapteeni Timo Alava Kymenlaakson ammattikorkeakoulun merenkulun yksiköstä.

Italialaissyyttäjän mukaan kapteeni jätti aluksensa hyvissä ajoin ennen matkustajia. Myös yliperämiehen on epäilty livistäneen laivasta.

– Tällaista on tapahtunut joskus ennenkin, ja näistä on tullut aika kovia tuomioita. Henkilökunta ja päällystö eivät missään nimessä saa poistua ennen kuin matkustajat on evakuoitu, Alava sanoo.

Haveri aiheutti laivalla paniikin. Alavan mukaan evakuoinnin pitäisi sujua hallitusti hätätilannesuunnitelman avulla. Jos kapteeni tai yliperämies ei ole johtamassa evakuointia, syntyy sekasorto.

Laivan on noudatettava tarkkaa reittisuunnitelmaa. Kapteenin perjantainen väite laivan osumisesta kivikkoon merikortissa turvalliseksi merkityssä paikassa ei Alavan mielestä ole uskottava.

– Se, että laiva ajaa liian lähelle rantaa, kuulostaa alkeelliselta toiminnalta. Mitä olen kuvista ja televisiosta nähnyt, noin lähelle rantaa ei pitäisi missään nimessä ajaa, vaikka siellä ei olisi kivikkoakaan, hän suomii.

Italialaissyyttäjän mukaan laiva ei ollut turmahetkellä oikeassa kurssissa.

Koko merenkulkuala seuraa tutkintaa

Onnettomuuden syy varmistuu, kun Costa Concordia -laivan niin sanotut mustat laatikot saadaan avattua. Niiden tallentamista tiedoista selviää, oliko aluksen tekniikassa jotain vikaa vai oliko kyse vain miehistön virheistä.

Kysymyksiä on paljon. Miten huipputekninen risteilyalus onnistui ajamaan karille tarkasti tunnetulla alueella tyynessä säässä? Alus kulkee saman reitin runsaat 50 kertaa vuodessa. Miksi se harhautui nyt kurssistaan? Miksi se kaatui kyljelleen niin nopeasti?

Onnettomuustutkijoiden antamista vastauksista on hyötyä koko alalle, arvioi Britannian risteily- ja lauttayhtiöiden kauppajärjestön johtaja William Gibbons BBC:n haastattelussa.

Taikauskoisten mielestä Costa Concordia on kärsinyt huonosta onnesta alusta lähtien. Kun alus kastettiin perinteisin juhlallisuuksin vuonna 2005, samppanjapullo ei rikkoutunut sen kylkeen niin kuin olisi pitänyt.

Jotkut voivat pitää turman yhtenä syynä myös ajankohtaa perjantaita 13:tta päivää.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat