Suomalaiset ostavat verkossa yhä enemmän – näitä tuotteita hankitaan

Tavaroiden ja palveluiden verkkokauppa on kasvanut Suomessa viime vuonna lähes 9 prosenttia.

Asia selviää tuoreesta verkkokauppatilastosta, jonka ovat laatineet TNS Gallup, Kaupan liitto ja Asiakkuusmarkkinointiliitto. Kolmessa vuodessa verkkokauppa on kasvanut liki viidenneksen. 

Suomalaiskuluttajat ostivat verkosta tavaroita ja palveluita viime vuonna yhteensä 10,5 miljardilla eurolla. Yli puolet verkkokaupasta on erilaisia palveluja ja noin kolmasosa vähittäiskaupan tuotteita.

Koko verkkokauppapotti kasvoi edellisvuodesta 9 prosenttia. Vähittäiskaupan tuotteiden verkko-ostokset kasvoivat hieman nopeammin, yli 11 prosenttia edellisvuodesta.

Suuria kasvulukuja viime vuonna nähtiin muun muassa alkoholin, lääkkeiden ja maksu-tv-palveluiden verkko-ostoissa, joissa myös tarjonta on kasvanut. Myös tietokone- ja konsolipelien ostokset kasvoivat reippaasti, yli 60 prosenttia, ja elokuvien latauksetkin lähes 40 prosenttia.

Vuodesta 2010 lähtien kerätyn Verkkokauppatilaston mukaan suomalaisten verkkoon kuluttama summa on kolmessa vuodessa kasvanut 18 prosenttia. Vähittäiskaupan verkko-ostokset ovat vuodesta 2010 kasvaneet vielä koko verkkokauppaa nopeammin, 25 prosenttia 3,4 miljardiin euroon.

Joidenkin tuoteryhmien kasvu verkossa on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut erityisen nopeaa. Esimerkiksi rautakauppa on kasvanut verkossa 90 prosenttia, mikä johtuu pitkälti siitä, että verkkoon on tullut kotimaista tarjontaa. Elintarvikkeiden kasvuvauhtia taas ovat vauhdittaneet etenkin verkon kautta tehdyt alkoholitilaukset.

Kenkien verkko-ostot ovat lisääntyneet kolmessa vuodessa 60 prosenttia ja lemmikki- ja eläintarvikkeiden 90 prosenttia. Myös rahapelien pelaaminen on viime vuosien aikana siirtynyt entistä enemmän verkkoon: kasvu kolmessa vuodessa on ollut lähes 40 prosenttia.

Lehtien verkko-ostot ovat puolestaan vuodesta 2010 kutistuneet neljänneksen.

Eniten Pohjoismaista verkkoon törsätään Norjassa.

 

Lue myös:

    Uusimmat