Mainos

Sometietäjä paljastaa, kuinka paljon blogilla voi tienata: "Intohimo on se, millä vangitset seuraajasi"

7:52

Tänä päivänä bloggaaminen on monelle ammatti. Sisällöntuotanto sosiaaliseen mediaan voikin muodostua ihan leipätyöksi. Aiheesta olivat Huomenta Suomen perjantaiaamussa keskustelemassa Hannan Soppa -ruokablogia kirjoittava Hanna Hurtta sekä viestintätoimisto Manifeston Jonna Varhama.

Yllä olevalla videolla kerrotaan, kuka ylipäätään on somevaikuttaja. Ruokabloggaaja Hanna paljastaa, miten somevaikuttajaksi tullaan.

Hannan Soppa -blogi on osa Hanna Hurtan leipätyötä. Bloggaajan pitää koko ajan pysyä kiinni trendeissä, jotta seuraajat eivät kaikkoa.

Hanna ei koe tilannetta kovinkaan stressaavaksi. Hänelle bloggaaminen ruoasta on intohimo.

– Se on sitä, mitä tekisin varmasti muutenkin, hän toteaa.

Mikäli joku haluaa somevaikuttajaksi, Hanna suositteleekin tekemään sitä, mistä oikeasti tykkää. Aitous on tärkeää.

– Tekemisen pitää tulla intohimon kautta, hän selittää.

Jonna Varhama viestintätoimisto Manifestosta on samoilla linjoilla.

– Intohimo on se, millä vangitset seuraajasi. 

Bloggaamisesta tuli ammatti

Varhaman mukaan bloggaaminen oli kymmenen vuotta sitten enemmän harrastus. Pikku hiljaa yritykset alkoivat löytää bloggaajat ja kaupalliset yhteistyöt alkoivat yleistyä.

Sittemmin toiminta onkin ammattimaistunut. Somevaikuttaja on joutunut pohtimaan mainonnan etiikkaa ja sitä, miten verotus hoidetaan.

Instagram ja YouTube vetävät eniten

Varhaman mukaan tällä hetkellä somessa suositaan erityisesti Instagramia ja YouTube-videoiden tekijöitä eli tubettajia. Aiheista suosituimpia Manifeston Somevaikuttajabarometrin mukaan ovat elämäntyyliin liittyvät teemat sekä elämästä kertominen.

Viimeisimpänä trendinä ovat videobloggaajat, jotka ovat tulleet mukaan ja vauhdittaneet kasvua. Visuaalisuus ja reaaliaikaisuus ovat Varhaman mukaan nousseet tärkeämmäksi sosiaalisen median sisällöntuotannossa.

– Kaikki pitää saada mahdollisimman tuoreena ulos, jotta se koukuttaa yleisön, Varhama selittää.

Haastattelussa kerrotaan, miten ja paljonko bloggaamisella voi tienata. Hanna paljastaa myös, millaisiin kaupallisiin yhteistöihin ammattisomettaja lähtee tai ei lähde.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja