Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sometietäjä paljastaa, kuinka paljon blogilla voi tienata: "Intohimo on se, millä vangitset seuraajasi"

7:52Ammattina somettaminen
Julkaistu 28.09.2018 14:49
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Tänä päivänä bloggaaminen on monelle ammatti. Sisällöntuotanto sosiaaliseen mediaan voikin muodostua ihan leipätyöksi. Aiheesta olivat Huomenta Suomen perjantaiaamussa keskustelemassa Hannan Soppa -ruokablogia kirjoittava Hanna Hurtta sekä viestintätoimisto Manifeston Jonna Varhama.

Yllä olevalla videolla kerrotaan, kuka ylipäätään on somevaikuttaja. Ruokabloggaaja Hanna paljastaa, miten somevaikuttajaksi tullaan.

Hannan Soppa -blogi on osa Hanna Hurtan leipätyötä. Bloggaajan pitää koko ajan pysyä kiinni trendeissä, jotta seuraajat eivät kaikkoa.

Hanna ei koe tilannetta kovinkaan stressaavaksi. Hänelle bloggaaminen ruoasta on intohimo.

– Se on sitä, mitä tekisin varmasti muutenkin, hän toteaa.

Mikäli joku haluaa somevaikuttajaksi, Hanna suositteleekin tekemään sitä, mistä oikeasti tykkää. Aitous on tärkeää.

– Tekemisen pitää tulla intohimon kautta, hän selittää.

Jonna Varhama viestintätoimisto Manifestosta on samoilla linjoilla.

– Intohimo on se, millä vangitset seuraajasi. 

hurtta_varhama
Kuvassa ruokabloggaaja Hanna Hurtta (vas.) sekä Jonna Varhama viestintätoimisto Manifestosta.MTV

Bloggaamisesta tuli ammatti

Varhaman mukaan bloggaaminen oli kymmenen vuotta sitten enemmän harrastus. Pikku hiljaa yritykset alkoivat löytää bloggaajat ja kaupalliset yhteistyöt alkoivat yleistyä.

Sittemmin toiminta onkin ammattimaistunut. Somevaikuttaja on joutunut pohtimaan mainonnan etiikkaa ja sitä, miten verotus hoidetaan.

Instagram ja YouTube vetävät eniten

Varhaman mukaan tällä hetkellä somessa suositaan erityisesti Instagramia ja YouTube-videoiden tekijöitä eli tubettajia. Aiheista suosituimpia Manifeston Somevaikuttajabarometrin mukaan ovat elämäntyyliin liittyvät teemat sekä elämästä kertominen.

Viimeisimpänä trendinä ovat videobloggaajat, jotka ovat tulleet mukaan ja vauhdittaneet kasvua. Visuaalisuus ja reaaliaikaisuus ovat Varhaman mukaan nousseet tärkeämmäksi sosiaalisen median sisällöntuotannossa.

– Kaikki pitää saada mahdollisimman tuoreena ulos, jotta se koukuttaa yleisön, Varhama selittää.

Haastattelussa kerrotaan, miten ja paljonko bloggaamisella voi tienata. Hanna paljastaa myös, millaisiin kaupallisiin yhteistöihin ammattisomettaja lähtee tai ei lähde.

Lisää aiheesta:

Suositut tubettajat paljastavat hätkähdyttävän totuuden somesta – "Kukaan ei jaksa katsoa..."Somevaikuttaja Natalia Salmelalla lähes 200 000 euron tulot viime vuonna – näin somevaikuttajat suhtautuvat median veropäiväänMenestysuran luonut YouTube-tähti Sita Salminen, 26: "Olin vähätellyt omia kykyjäni"Suosittu tubettaja Iina-Katariina kertoo, mitä tubettaminen vaatii – ilkeä kommentointi johti rikosilmoitukseenAlexa ja Linda ovat rakentaneet uransa sosiaalisen median varaan – tulot kertyvät postauksista: "Puhutaan enemmänkin tuhansista euroista kuin satasista"Mainostajien ansiosta Youtubessa liikkuvat nyt suuret rahat – tubettaja: "Jos verrataan vaikka päivätöihin, niin tienaan nyt kolminkertaisesti"
Sosiaalinen mediaRahaTyöDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • Eilen20:08
    Henkirikokset

    Murhasta epäilty houkutteli nuorta naista ajelulle matkallaan verityöhön – yhdessä kuvassa karmiva yksityiskohta

  • 25.10.05:30
    Koirat

    Siiri-koira katosi tuntemattoman naisen matkaan – seurasi erikoinen jäljitysoperaatio

  • 22.10.09:09
    TikTok

    Kylmäävä totuus Tiktokista – asiantuntijat ihmettelevät, miksi yksi asia on yhteiskunnalle ja perheille niin vaikeaa

  • 21.10.18:50
    Virukset

    Ethän sorru tähän herpeksen hoitoniksiin? "Heikentää tilannetta entisestään"

  • 21.10.05:02
    Espoo

    Kauppakärryt "karkaavat" Espoossa – suivaantunut Satu sanoo suorat sanat