Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

SOK:n kontteja oli jumissa Suezin kanavan tukkineessa Ever Givenissa – Suomessa odotetut tuulettimet ja kahvinkeittimet pääsivät vihdoin matkaan

1:58Suezin kanavan tukkinut konttialus on päästetty lähtemään - korvauksista sopuVideo: Suezin kanavan tukkinut konttialus on päästetty lähtemään - korvauksista sopu.
Julkaistu 07.07.2021 19:22

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Valtava rahtialus Ever Given on vihdoin lähtenyt liikkeelle Suezin kanavalta, johon se jumittui viime maaliskuussa, kertoo BBC.

BBC:n mukaan aluksella olevan rahdin arvoksi arvioidaan yhteensä noin 655 miljoonaa euroa. Kyydissä on muun muassa tietokonevalmistajajätti Lenovon sekä Ikean tuotteita.

Aluksen omistajat ja sen vakuuttanut yhtiö kertoivat solmineensa Egyptin valtion kanssa sopimuksen Suezin kanavan tukkimisesta seuranneista korvauksista. Sopimuksen yksityiskohtia ei ole julkistettu, mutta Egyptin kerrotaan vaatineen aluksen vapauttamisesta noin 465 miljoonaa euroa.

Viikkoja kunnes rahti pääsee Suomeen

SOK:n logistiikasta vastaavan Inex Partnersin tuotantojohtajan Jouni Jaakolan mukaan rahdin saapuminen Suomeen voi kestää vielä useita viikkoja.

– Alustavan tiedon mukaan tavaroiden pitäisi olla perillä kolmen viikon päästä. Rahti saapuu heinäkuun puolessa välissä Rotterdamiin, jonka jälkeen se kulkeutuu seuraavan viikon aikana Suomeen. Olemme olleet yhteydessä tavarasta vastaaviin huoltoyhtiöihin ja saaneet tietoa prosessin etenemisestä sitä kautta.

SOK:n kokoiselle konsernille rahdin viivästyminen ei ole ollut Jaakolan mukaan erityisen merkittävä taloudellinen menetys.

– Tilanne ei ole aiheuttanut saatavuusongelmia S-ryhmän myymälöissä.

Rahdin sisältö koostuu pelkästään käyttötavarasta, kuten tuulettimista ja kahvinkeittimistä. Lopullinen hävikki selviää vasta tavaroiden saapuessa Suomeen.

– Meidän osalta ei pitäisi olla mitään menetyksiä, mutta ikinä ei tiedä, mitä kontteihin on päässyt.

Laajat vaikutukset paljastuvat vasta myöhemmin

Joillekin yrityksille koitui harmia Ever Given -tapauksesta. Talouselämä uutisoi aiemmin pelituoleja valmistavan suomalaisyrityksestä, joka joutui ahdinkoon, koska sen rahti jumitti Ever Givenin kyydissä. Frost Demonin toimitusjohtajan Alex Fjäderin mukaan rahdin kustannukset maksetaan aina asiakkaalla.

– Haveri perustuu siihen, että ostat takaisin omistusoikeutesi konttiin. Tietenkin, jos on iso korporaatio, kyllä ne lähtevät sitä karhuamaan. Mutta pienemmillä toimijoilla voi olla hankalampaa.

Fjäderin mukaan suuressa haveri-ilmoituksessa on kirjattu, että rahdin omistaja maksaa kuljetuksesta aiheutuvat viulut, joita ei ole ennalta arvioitu.

– Haveri-ilmoitus on aika iso, siinä on paljon osapuolia ja siihen varmasti laitetaan paljon kustannuksia, mitä siihen ei välttämättä kuulu. Kyllä me olemme varautuneet henkisesti siihen, että koko kontin arvo menee siinä ja konttia ei oteta ulos.

Jaakolan mukaan tilanteen normalisoituminen ottaa varmasti aikansa. Korvauksia on haettu vakuutusyhtiöiden kautta, mutta vielä ei ole tietoa, miten korvaukset etenevät.

– Kustannusten määrä selvitetään vakuuksien vuoksi haverin arvioijille ennen kuin laiva lähtee liikkeelle.

Vastaavat toimituskatkot ovat Jaakolan mukaan harvinaisia. Suezin kanavan onnettomuus ei kuitenkaan vaikuta SOK:n kuljetusreitteihin tulevaisuudessa.

– Tavaraa tulee niin paljon, että merirahti on ainut vaihtoehto jatkossakin.

Lisää aiheesta:

MTV Uutisten tiedot: Isot maat takavarikoivat Suomen maskitoimituksia ensimmäisenä koronakeväänä – "Joku veti välistä ja raha ratkaisi"HS: Suezin kanavan tukkineen aluksen pelastuskustannukset lankeamassa rahdin omistajille – maksajana myös S-ryhmäSuezin kanavan tukkineessa laivassa oli viilentäviä pelituoleja valmistavan suomalaisfirman rahti: Vakuutusta ei ollutTällaista Suomeen matkalla olevaa tavaraa Suezilla oli jumissa – viikon mittaisen liikenneseisauksen seuraukset näkyvät vielä pitkäänSuomalaisasiantuntija: Suezin kanavan tukos ei olisi voinut sattua pahempaan aikaan – maailmankauppaan myöhästymisiäViking Line ottaa vastuun vakuuksista – Marko Pohjalle uutinen on helpotus, vaikka tappioilta kuljetusyritys ei välty: "Ei tuollaisia rahasummia tällä toimialalla mistään repäistä"
Veneet ja laivatKauppalehtiUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • 30.10.18:37
    Pakotteet

    Tilanne päällä Kotkassa – MTV todisti erikoista veneselkkausta

  • 29.10.16:59
    Australia

    Luksusristeilijä unohti vanhuksen trooppiselle saarelle traagisin seurauksin

  • 25.10.19:18
    Jäänmurtajat

    Mistä jäänmurtajien rakentajat? Alan opiskelijat näkevät tulevaisuuden valoisana

  • 22.10.13:57
    Seksuaalirikokset

    Epäillyssä laivaraiskauksessa on nyt kolme tekijää

  • 17.10.18:47
    Päästöt

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä