Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Skodan pääjohtaja haastattelussa – nämä kolme megatrendiä määrittelevät merkin tulevaisuutta

Julkaistu 02.04.2016 08:32
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Porschen myynnin ja jälleenmyyntiverkoston erinomaiseen lentoon saanut Bernhard Maier siirtyi viime vuoden marraskuussa Skodan pääjohtajaksi. Tämä lupaa hyvää Skodalle, jonka toiveet saavat Maierin ansiosta entistä suuremman painoarvon VW-konsernin hallituksessa.

Skoda esitteli Geneven autonäyttelyssä hiljattain uuden katumaasturin. Oletteko tyytyväinen auton saamaan palautteeseen?
– VisionS:n positiivinen palaute on hyvä motivaation lähde kaikille Skodalla työskenteleville.

Miten VisionS:n matka jatkuu? Ja laajeneeko Skodan maasturimallisto vielä lisää?
– Esittelemme syksyllä VisionS:n pohjalta tehdyn tuotantoversion. VisionS kertoo jo, mihin suuntaan olemme tuolla autolla menossa. Mitä tapahtuu seuraavaksi, se jää nähtäväksi. Olemme jo päättäneet lisätä kaksi uutta katumaasturia mallistoon Kiinassa. Nuo autot olisivat mielenkiintoisia myös eurooppalaisille Skoda-asiakkaille. Tutkimme tällä hetkellä asiaa.

Entä malliston toinen pää? Citigo ei myy yhtä hyvin kuin jotkun sen kilpailijat, esimerkiksi Renault Twingo. Miltä näyttää Citigon tulevaisuus?
– Kaikkia askarruttaa tällä hetkellä se, millainen tulevaisuuden pienen kaupunkiauton pitäisi olla. Mitä varusteita siinä pitää olla, ja mikä on oikea voimalinja pikkuautoon? Paljon kysymyksiä. Luomme parhaillaan Skodalle strategiaa, joka yltää vuoteen 2025. Sen ytimessä on kolme megatrendiä: kaupunkien kasvu, autojen digitalisoituminen sekä voimalinjojen sähköistyminen. Nuo asiat määrittelevät pitkälti sen, millainen Skodan uuden kaupunkiauton tulee olla. Emme ole lyöneet vielä mitään päätöksiä lukkoon.

Bernhard Maier.

Eli pelkästään sähköllä kulkeva pikkuauto on myös mahdollinen?
– Se on ainakin joissain ympäristöissä erittäin kiinnostava vaihtoehto.

Kuten…
– Sähköautot soveltuvat isoihin miljoonakaupunkeihin, jotka kamppailevat ympäristöongelmien kanssa. Yksityisautoilun on kannettava kortensa kekoon ja osallistuttava ympäristötalkoisiin.

Miten tämä visio istuu yhteen uusien maastureiden kanssa?
– Teemme autoja asiakkaille, ja maasturit ovat tällä hetkellä erittäin kysyttyjä. Yeti täyttää jo toiveet kompaktien maastureiden luokassa, joten tarvitsemme uuden mallin sen yläpuolelle. Toki myös pikkumaasturi on tällä hetkellä erittäin kiinnostava malli.

Tämän ovat huomanneet myös kilpailijanne. Entä kiinnostaako Skodaa malliston kasvattamisen lisäksi myös uudet myyntialueet?
– Skoda myy tällä hetkellä autoja 102 maassa, ja maiden määrä lisääntyy jatkuvasti. Siksi me myös kasvatamme mallistoamme voimakkaasti. Tuotekehitys ja kansainvälisyys kulkevat käsi kädessä. Mitä laajempi mallisto on, sen suurempaa ostajaryhmää se kiinnostaa. Tällä hetkellä mietimme esimerkiksi myynnin laajentamista Etelä-Koreaan.

Entä Iran ja USA?
– Iranissa on paljon potentiaalia. Ennusteiden mukaan Iranissa myydään pian kaksi miljoonaa uutta autoa vuodessa. Päätöksiä ei ole kuitenkaan tehty vielä. Pohjois-Amerikka on tietysti myös kiinnostava alue, koska siellä myydään yhteensä 25 prosenttia maailman autoista. Pohjois-Amerikka on siksi sisälletty vuoteen 2025 ylettyvään strategiaamme.

Kasvu vaatii myös panostuksia ja mahdollisesti myös uhrauksia. Kaipaatteko Roomsterin tapaista mallia tulevaisuudessa?
– Kuten varmasti jo tiedättä, Roomsterin seuraajan kehitys on pitkällä. Se valmistetaan yhdessä VW:n hyötyajoneuvoryhmän kanssa.

Eli uusi Roomster jakaa tekniikan Caddyn kanssa?
– Kyllä. Skoda käyttää omat resurssinsa tällä hetkellä mahdollisimman tehokkaasti uusien katumaastureiden kehittämiseen.

Skoda Vision S.

Mitä sanotte nykyisen Roomsterin omistajille?
– Uskon, että osa on valmis vaihtamaan Yetiin ja osa Fabian farmariversioon. Molemmat ovat erinomaisia tuotteita, jotka tarjoavat hyvin tilaa.

Puhutaan hetki isoista linjoista. Kumpi on teistä tärkeämpää: tuotteisiin liittyvien tunteiden korostaminen vai Skodan sähköistäminen?
– Kummatkin teemat ovat tärkeitä. Skodat ovat järkiperäisiä autoja, mutta niiden on vedottava myös asiakkaiden tunteisiin. Tähän voidaan vaikuttaa autojen muotoilulla. Olemme jo nähneet sen, miten hyvin asiakkaamme ovat ottaneet Skodan uuden muotokielen vastaan. Yksityisautojen valmistaminen kokonaan ilman sähkömoottoreita on puolestaan tämän hetkisen näkemyksen ja tietämyksen mukaan lähes mahdotonta. Yksityisauton pitää muuttua vähäpäästöisemmäksi.

Koska näemme siis Skodan ensimmäisen hybridimallin?
– Vuonna 2019. Kyseessä on Superbin ladattava hybridi. Myöskään ensimmäistä pelkästään sähköllä kulkevaa autoa ei tarvitse odottaa kauan.

Entä urheilulliset mallit? Onko mallistossa tilaa Superbin RS-versiolle?
– Asiakkaat arvostavat vaihtoehtoja. Tämä on nähty myös sellaisten erikoisversioiden kuten Monte Carlon ja Scoutlinen kohdalla. Octavia RS on myös ollut menestys. Superb RS on vaihtoehto, jota emme voi sulkea kokonaan pois suunnitelmista.

VW:n päästöskandaali on aiheuttanut konsernin sisällä säästöpaineita. Onko näillä vaikutusta Skodan laatuun?
– Laadusta ei voida tinkiä, eikä tingitä. Voin luvata sen. Skodalla on paljon omaa tuotantoa ja tuotanto-osaamista, joten valmistamme paljon osia myös itse. Se on myös Skodan korkean laadun salaisuus. Se antaa meille lisäksi kilpailuedun kustannuksissa Saksaan verrattuna, ja tämä etu näkyy Skodien hinnoissa.

Lisää aiheesta:

Geneven jälkipyykki – "Ilmiönä autonäyttelyt ovat edelleen arvossaan"Päästöskandaali teki Volkswagenin vuodesta vaikean – näin pääjohtaja kommentoi merkin tilannettaQ2 esiteltiin Genevessä – Audin pääjohtaja lupaa vielä lisää Q-mallejaHaastattelussa Seatin tuore pääjohtaja – uusi katumaasturi tuli, mutta mitä muuta on luvassa?Haastattelussa Porschen pääjohtaja – mitä on luvassa ja miltä merkin tulevaisuus näyttää?Haastattelussa Opelin pääjohtaja: ”Tuomme myyntiin sellaisia autoja, joita kukaan ei meiltä odota”
SkodaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Skoda
  • 20.10.18:12
    Raitiovaunut

    Pääkaupunkiseudun raitiovaunuhankinta viedään markkinaoikeuteen

  • 19.3.10:55
    MM-ralli

    Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 05.07.202416:50
    MM-ralli

    Jyväskylän MM-ralliin lisää mielenkiintoa – vasta 17-vuotias suomalaislupaus mukana, kohtaa Jari-Matti Latvalan

  • 31.08.202210:26
    Autot

    Skodalle uusi logo – tämä oli 165 vaihtoehdosta se paras