Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Sennan kuolema oli käännekohta – ”Ekan kerran tuli tunne, onko tässä mitään järkeä?”

This content is subject to copyright.
Julkaistu 18.12.2016 09:13
Toimittajan kuva

Janne Itkonen

janne.itkonen@mtv.fi

Imolan radalla ajettu San Marinon GP vuonna 1994 oli traaginen käännekohta formula ykkösten historiassa historiassa. Kahden kuljettajan hengen vaatinut kisaviikonloppu johti suuriin muutoksiin lajin turvallisuustöissä.

Imolan viikonloppu alkoi jo perjantaina rajulla kolarilla, kun Rubens Barrichellon Jordan-auto nousi kanttarin päältä ilmaan ja lensi rengasvallin päälle 225 kilometrin tuntinopeudella. Törmäyksessä tajunsa menettänyt brasilialaiskuljettaja selvisi kuin ihmeen kaupalla ilman vakavampia vammoja onnettomuudesta. Onni loppui lauantain aika-ajoissa, kun itävaltalainen Roland Ratzenberger osui 300 kilometrin tuntinopeudella betoniseinään ja kuoli.

Sunnuntain kisa alkoi suomalaisittain huolestuttavasti, kun Jyrki Järvilehdon Benetton tyssäsi lähtöruutuun ja takaa tullut Pedro Lamy törmäsi kovalla vauhdilla perään. Tätä seuranneen turva-autoperiodin jälkeen toisella kierroksella kolminkertainen maailmanmestari Ayrton Senna ajoi täydessä vauhdissa ulos Tamburello-mutkassa ja kuoli törmäyksessä saamiinsa vammoihin.

Tapahtumia paikan päällä Imolan varikolla toimittajana seurannut Erkki Mustakari kertoo, että Imolan tapahtumat saivat hänet kyseenalaistamaan koko toiminnan mielekkyyden.

- Se oli kyllä synkkääkin synkempi viikonloppu. Siellä oli niin monta juttua, mitä tapahtui. Ensin Barrichello, sitten Ratzeberger, sitten J.J. ja Pedro Lamy. Ja sitten vielä surullisena pisteenä i:n päälle Sennan menehtyminen kilpailussa. Pitäisi sanoa, että vähän too much too soon. Silloin tuli ekan kerran sellainen tunne, että onko tässä hommassa mitään järkeä, Mustakari muistelee.

Sennan kuoleman jälkeen kuljettajien turvallisuuden eteen alettiin tehdä paljon työtä. Myös kuljettajat tulivat mukaan turvallisuustyöhön, kun vuonna 1982 lakkautettu kuljettajayhdistys perustettiin uudelleen. MTV Sportin F1-asiantuntija Ossi Oikarinen näkee Imolan traagiset tapahtumat merkittävänä voimana F1-autojen turvallisuuden kehittymisessä.

- Kyllä se on suuri muutos formula ykkösten turvallisuudessa. Sitä ennen edellinen kisaviikonloppuna menehtynyt kuljettaja oli Riccardo Paletti Kanadan Grand Prix’ssa 1982. Sen jälkeen asiat olivat menneet kohtuullisen hyvin. Sitten yhtäkkiä tuli tällainen hyvin musta viikonloppu, jonka jälkeen alkoi suuri työ F1:sten turvallisuuden eteen. Tuo viikonloppu oli käännekohta koko sen prosessin aloittamiselle, Oikarinen toteaa.

Jutun pääkuvan videolla Erkki Mustakari kertoo kohtaamisestaan Roland Ratzenbergerin kanssa aika-ajoja edeltävänä iltana ja synkistä ja epätietoisista hetkistä varikolla Sennan onnettomuuden jälkeen.

F1-legendat: Senna Special -dokumentti sunnuntaina 18.12. klo 19.20 MTV Maxilla. Dokumentissa Imolan 1994 tapahtumia muistelevat Sennan tallikaveri Damon Hill ja Ratzenbergerin tallikaveri David Brabham. MTV Sportin asiantuntijat Ossi Oikarinen ja Erkki mustakari alustavat dokumentin klo 19.00 alkavassa ennakkostudiossa.

Lisää aiheesta:

F1-kuski väisteli tragedian paljastamista tiimilleen – katuu ratkaisuaan karmivalla onnettomuuspaikalla: "Se riitti minulle sen tajuamiseen, että hän oli mennyttä"Mika Häkkinen kohtasi Ayrton Sennan raivopäisyyden juuri ennen F1-legendan kuolemaa: "Ajattelin, että onpa siinä tonttu kaveri"Japanin F1-päätöksen taustalla traagiset syyt – viisi vuotta sitten taifuuni johti peruuttamattomaan tapahtumasarjaan"Tiesin, että näin käy joku päivä" – hirvittävä F3-onnettomuus aiheutti suuttumusta, myös Imolan tragediat nostettiin esilleLegendaarisen mutkan arvaamattomuus ja uudet rataratkaisut kuolonkolarin katalyytteinä – Niki Juusela: "Tässä on FIA:lla iso mietinnän paikka"Rajuudellaan hätkähdyttänyt F1-turma ei unohdu – "Oli iso onni, ettei keula enää osunut mihinkään"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"