Autoliike ei kertonut ostajalle hybridi-Golfin sähkökäytön rajoituksista riittävän selkeästi. Väärään käsitykseen autonsa ominaisuuksista jäänyt ostaja hämmästyi, kun auton polttoaineenkulutus olikin 460 prosenttia luultua suurempi.
Kuluttajariitalautakunta antoi syyskuun lopussa ratkaisun kiistassa, joka koski Volkswagenia maahantuovalta K Caara Oy:ltä ostettua Volkswagen Golf GTE -pistokehybridiä. Autosta oli maksettu runsaat 43 000 euroa.
Tehokkaan, yli 200-hevosvoimaisen lataushybridin bensankulutus oli kuitenkin ollut pettymys auton omistajalle, jolle auto oli myyty pieniruokaisena.
Autoilija oli jäänyt siihen käsitykseen, että auton kulutus olisi enintään 2,1 litraa sadalla kilometrillä. Kun ilman lämpötila laski alle 10 pakkasasteeseen, ei autolla voinut ajaa lainkaan pelkällä sähköllä, jolloin kulutus pomppasi lähes 8,4 litraan satasella. Kasvua oli 460 prosenttia. Ostajalle tuli yllätyksenä myös se, ettei auto käynnistynyt lainkaan, mikäli korkeajänniteakun lämpötila oli alle –28 celsiusastetta.
LUE MYÖS: Näistä autoliikkeistä tehdään eniten valituksia – yksi on ihan omissa sfääreissään: "Mikään muu ei selitä"
Annettu tieto oli osin puutteellista
Autokauppa kiisti ostajan lähes 18 000 hyvitysvaatimuksen ja totesi, että auton ominaisuudet oli käyty läpi ostajan kanssa. K Caara Oy:n mukaan ostaja oli tietoinen, että auton ilmoitettu kulutus on vain testiolosuhteissa saatu arvio. Myyjä kuitenkin myönsi, että auton toimivuudesta pakkasella oli kerrottu ostajalle osin puutteellisesti. Se ei kiistänyt lämpötilan aiheuttamia rajoituksia sähkökäytölle.