Saksalaisen hybridiauton kulutus pomppasi kylmässä säässä 460 prosenttia – kovalla pakkasella ei käynnistynyt ollenkaan

2:50
Tältä näyttää Volkswagen Golfin kahdeksas sukupolvi.

Autoliike ei kertonut ostajalle hybridi-Golfin sähkökäytön rajoituksista riittävän selkeästi. Väärään käsitykseen autonsa ominaisuuksista jäänyt ostaja hämmästyi, kun auton polttoaineenkulutus olikin 460 prosenttia luultua suurempi.

Kuluttajariitalautakunta antoi syyskuun lopussa ratkaisun kiistassa, joka koski Volkswagenia maahantuovalta K Caara Oy:ltä ostettua Volkswagen Golf GTE -pistokehybridiä. Autosta oli maksettu runsaat 43 000 euroa.

Tehokkaan, yli 200-hevosvoimaisen lataushybridin bensankulutus oli kuitenkin ollut pettymys auton omistajalle, jolle auto oli myyty pieniruokaisena.

Autoilija oli jäänyt siihen käsitykseen, että auton kulutus olisi enintään 2,1 litraa sadalla kilometrillä. Kun ilman lämpötila laski alle 10 pakkasasteeseen, ei autolla voinut ajaa lainkaan pelkällä sähköllä, jolloin kulutus pomppasi lähes 8,4 litraan satasella. Kasvua oli 460 prosenttia. Ostajalle tuli yllätyksenä myös se, ettei auto käynnistynyt lainkaan, mikäli korkeajänniteakun lämpötila oli alle –28 celsiusastetta.

Annettu tieto oli osin puutteellista 

Autokauppa kiisti ostajan lähes 18 000 hyvitysvaatimuksen ja totesi, että auton ominaisuudet oli käyty läpi ostajan kanssa. K Caara Oy:n mukaan ostaja oli tietoinen, että auton ilmoitettu kulutus on vain testiolosuhteissa saatu arvio. Myyjä kuitenkin myönsi, että auton toimivuudesta pakkasella oli kerrottu ostajalle osin puutteellisesti. Se ei kiistänyt lämpötilan aiheuttamia rajoituksia sähkökäytölle.

Lautakunnan mukaan on yleisesti tiedossa, että autot saattavat kuluttaa joitain kymmeniä prosentteja enemmän polttoainetta kuin mitä on ilmoitettu, mutta tässä tapauksessa ero on ollut satoja prosentteja. Se piti eroa ilmoitetun ja toteutuneen kulutuksen välillä olennaisena, vaikkakaan sillä ei ollut tietoa siitä, kuinka iso osa ajosta oli tapahtunut sähköllä ja mikä osa bensiinimoottorilla.

Lautakunta katsoi, että yritys ei ole antanut kuluttajalle riittävää tietoa auton polttoaineenkulutuksesta. Se suositti 3 000 euron hyvitystä äänin 7–2.

Eri mieltä ratkaisun kanssa olleet lautakunnan jäsenet olivat sitä mieltä, ettei auton toiminnasta Suomen talviolosuhteissa annettu ostajalle etukäteen riittävästi tietoa, mutta he olisivat suosittaneet 500 euron korvausta tiedonantovirheestä. He kuitenkin katsoivat, että ostaja oli tietoisesti ajanut pelkällä bensamoottorilla ja näin ollen vaikuttanut merkittävästi kulutuslukemiin.

Tapauksesta uutisoi ensimmäisenä Yle.

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja