Rappiolla-hitistä tuli Ismo Alangolle rasite

Ismo Alanko aloitti musiikkiuransa Hassisen koneessa kolmannesvuosisata sitten.

33 1/3 on ollut musiikissa tuttu numerosarja. Se on määrä kierroksia, jonka vanha kunnon vinyylialbumi pyörii minuutissa. 33 1/3 on myös Ismo Alangon taiteilijajuhlan ja kiertueen nimi, lisäyksellä Kolmannesvuosisata taiteilijaelämää.

Ismo Alangon johtama Hassisen kone julkaisi debyyttialbuminsa Täältä tullaan Venäjä elokuussa 1980. Levyn kansi herätti huomiota. Alangon itsensä suunnittelemassa taideteoksessa suurin piirtein puliukolta näyttävä miesnukke roikottaa kädessään kondomia.

– Vaikka minua pidetään jotenkin taiteellisena henkilönä, en ole koskaan salaillut mieltymystäni huonoon makuun, Alanko sanoo nyt, 33 ja 1/3 vuotta myöhemmin.

Huomiota keräsi myös albumin avauskappale Rappiolla. Se herätti runsaasti riemua, mutta vielä enemmän pahennusta. Jos suostui kuulemaan tekstistä vain kohdan "Rappiolla on hyvä olla, ei huolet paina, ei rasitu polla", paheksuva kirje yleisönosastolle oli valmis lähtemään.

Tahallaan tai tahattomasti väärinymmärretystä suosikkikappaleesta tuli Hassisen koneelle ja Ismo Alangolle rasite. Sellainen se ei ilmeisesti enää ole, sillä Rappiolla on mukana Alangon uudella studiolive-levyllä 33 1/3 - Kolmannesvuosisata taiteilijaelämää / Live.

– En minä sitä vieläkään mitenkään aktiivisesti esitä, mutta tämän nykyisen bändin kanssa Rappiolla lähti niin törkeän räväkästi, että se tuli levyllekin mukaan.

– Rappiolla on nyt minun kohdaltani käsitelty, vaikka sen käsitteleminen kestikin kolme vuosikymmentä, Alanko hymähtää.

Perämoottorista tuli pikavene

Alangon kolmannesvuosisataan on mahtunut Hassisen konetta, Sielun veljiä, Ismo Alanko Säätiötä ja niin edelleen. Alanko sanoo, että musiikin tekeminen sinänsä ei kolmannesvuosisadan aikana ole muuttunut.

– Mutta musiikkibisnes on, paljonkin. 30 vuotta sitten oli erikseen iskelmäartistit ja rock-artistit. Rock-artistit tekivät kaiken alusta lähtien itse, iskelmäartisteille etsittiin kappaleita ja levy-yhtiöt ohjailivat heitä muutenkin. Tätä asetelmaa ei enää ole, nyt kaikki ovat yhtä ja samaa, Alanko selittää.

– Ennen mentiin musiikki edellä. Bisnes oli perämoottori, joka antoi musiikille vauhtia. Nyt bisnes on kiitävä pikavene, jonka perässä musiikki roikkuu narun päässä vesisukset jalassa. Ja roikkuu niin kauan, kunnes kohdalle osuu jättialus, joka jyrää musiikin pohjaan.

(STT – ANTTI EEROLA – MTV VIIHDE)

Lue myös:

    Uusimmat