Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Puolustusministeriö huolissaan: Sähköautojen yleistyminen uhkaa huoltovarmuutta

2:05Puolustusministeriö: Sähköautojen yleistyminen uhkaa huoltovarmuuttaKatso video: "Liikenteen sähköistyminen uhka huoltovarmuudelle".
Julkaistu 05.01.2024 08:19
Toimittajan kuva

Maria Nykänen

maria.nykanen@mtv.fi

Liikenteen nopea sähköistyminen aiheuttaa haasteita huoltovarmuudelle.

Puolustusministeriön mukaan liikenteen nopea sähköistyminen voi olla uhka huoltovarmuudelle.

– Jossain määrin siitä täytyy kantaa huolta. Lainsäädännöllä ohjataan siviilikalustoa sähkökäyttöiseksi aika voimakkaasti, raskasta kalustoa myöten, sanoo puolustusministeriön yksikön johtaja Sara Kajander.

Haasteena on muun muassa sähkön varastointi. 

Toisin kuin nestemäisiä fossiilisia polttoaineita, kuten bensaa ja dieseliä, sähköä ei toistaiseksi voida varastoida suuria määriä nykyteknologialla, 

– Meidän huolemme on se, että huoltovarmuuden ylläpitäminen pysyisi käyttövoimamuutoksen vauhdissa. Nyt uusien energiamuotojen varastointi, jakelu, ja latausinfrastruktuuri ei ole vielä riittävän käyttövarmaa huoltovarmuuden näkökulmasta.

Lue myös: Sähköautoilun kasvu näkyy latausasemilla

Haasteena varastointi

Myös huoltovarmuuskeskuksen mukaan fossiilisista polttoaineista luopuminen aiheuttaa haasteita huoltovarmuudelle. 

– Varastointi on yksi sähköistymisen isoja kysymysmerkkejä. Joudumme lähivuosina ja vuosikymmeninä etsimään ratkaisuja, joilla pystymme hallitsemaan sähköistymistä myös huoltovarmuuden näkökulmasta, sanoo huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Janne Känkänen. 

Huoltovarmuuskeskuksen varmuusvarastoissa on noin viiden kuukauden kulutusta vastaava määrä polttoainetta, kuten bensaa ja dieseliä kriisitilanteiden varalta.

Fossiiliset polttoaineet ovat pitkään muodostaneet Suomen energiahuoltovarmuuden perustan, eikä niiden varmuusvarastoinnista tulla luopumaan hiilineutraaliustavoitteista huolimatta.

– Fossiilisten polttoaineiden merkitys etenkin yhteiskunnan kannalta kriittisissä kuljetustarpeissa tulee olemaan hyvinkin merkittävä hyvinkin pitkään, Känkänen sanoo.

Yhtenä toimenpiteenä huoltovarmuuskeskus suunnittelee muun muassa polttoaineiden ja muun kriittisen materiaalin yhteisvarastointia Ruotsin kanssa.

Lue myös: Uusien polttomoottoriautojen myynti päättyy 2035 – EU-parlamentti vahvisti kiellon

Sähköautot yleistyvät nopeasti

Liikenteen sähköistymisen taustalla ovat päästötavoitteet. Suomen tavoitteena on kokonaan päästötön liikenne vuoteen 2045 mennessä. 

EU on kieltänyt uusien polttomoottoriautojen myynnin vuodesta 2035 alkaen. Vastaava säännös on tulossa näillä näkymin myös raskaaseen liikenteeseen myöhemmin.

Viime vuonna Suomessa jo yli puolet uusista ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli hybridi- tai täyssähköautoja. 

Autokanta kuitenkin uusiutuu hitaasti, ja sähköautojen osuus liikenteessä olevista henkilöautoista on vasta noin 5,4 prosenttia, raskaassa liikenteessä huomattavasti pienempi.

Kajanderin mukaan puolustusvoimien näkökulmasta haasteita aiheuttaa etenkin raskaan liikenteen sähköistyminen.

Kriisitilanteissa puolustusvoimat voi ottaa haltuunsa siviiliajoneuvoja, jotka ovat normaalioloissa yksityisten ihmisten tai yritysten käytössä. Ne ovat enimmäkseen kuorma-autoja, joiden tulee olla yhteensopivia puolustusvoimien oman kaluston ja varautumisen kanssa.

– Poikkeustilanteissa merkittävä osa puolustusvoimien logistiikasta ja ajoneuvokalustosta perustuu siviilitoimijoilta käyttöön saataviin kuljetuspalveluihin ja ottoajoneuvoihin, Kajander sanoo. 

– Puolustusvoimien oma kalusto ei tällä hetkellä ole sähkökäyttöistä, vaan se on elinkaareltaan hyvin pitkäikäistä ja tulee pitkään toimimaan nestemäisillä polttoaineilla.

Kajanderin mukaan puolustusvoimilla ei toistaiseksi ole tavoitetta ajoneuvokannan sähköistämisestä.

– Tällä hetkellä hankintaprosesseissa ei pystytä edellyttämään sähkökäyttöistä kalustoa, koska sellaista ei vielä riittävässä määrin ole tarjolla. Mutta varmasti kehitystyötä tehdään. Totta kai meillä, kuten yhteiskunnassa muutenkin on tavoitteena päästöjen vähentäminen.

Lisää aiheesta:

Arvaatko, milloin suomalaisista bensa- ja dieselautoilijoista tulee vähemmistöä? Tuoretta ennustetta voi olla vaikea nielläRaportti: Sähköistämisellä voidaan vähentää päästöjä 95 prosentilla 30 vuodessa, mutta kannattaako kaikki muuttaa sähköllä toimivaksi? Satojatuhansia sähköautoja Suomeen vuosikymmenen loppuun mennessä? "Jos elinkaarikustannuksia laskee..."Sähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä"Nesteeltä sähköautojen latauspalvelu: "Haluamme tukea tätä kehitystä"Suomen poliisi siirtyy ladattaviin autoihin: "Ei vielä käyttökokemuksia"
MaanpuolustusHuoltovarmuuskeskusLiikennePolttoainePolitiikkaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Maanpuolustus
  • ma16:21
    Patria

    Ensimmäiset Patrian 6x6-miehistönkuljetusvaunut Tanskaan

  • 3.9.09:13
    Helsinki

    Helsingin keskustassa suljetaan pian katuja – tässä syy

  • 29.8.09:16
    Turvallisuus

    Asiantuntijalta hyytävä arvio Venäjän hybridioperaatioista – "Tulee paljon isompi isku"

  • 29.8.05:21
    Ursula von der Leyen

    Von der Leyen tänään Suomeen – "Komissio suhtautuu Venäjän uhkaan tosissaan"

  • 28.8.13:54
    Puolustusvoimat

    Hallitus ehdottaa: Reserviläisikä nostettava 65 vuoteen