Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ostetuin iMessage-sovellus ei miellytäkään Applea

Julkaistu 04.10.2016 16:51
Toimittajan kuva

Markus Lehtiniitty

markus.lehtiniitty@mobiili.fi

mlehtiniitty

Apple toi iOS 10:ssä Viestit-sovellukseen myös iMessage-viestien yhteyteen asennettavat sovellukset ja tarrat.

Adam Howell keksi jännän idean: luoda sellaiset tarrakuvat, että ne näyttävät vastaanottajallaan aivan hänen lähettämiltään iMessage-viestien kuplilta. Näin tarroja viestiketjuun sijoittamallavoisi huijata vastaanottajan tällaiset viestit lähettäneen.

Phoneys-niminen tarrasovellus nousi hitaan alun jälkeen ladatuimmaksi maksulliseksi sekä eniten rahaa tuottavaksi iMessage-sovellukseksi keskiviikkona.

Applea tällainen huijausmahdollisuus ei kuitenkaan miellyttänyt. Howell kertoo blogipostauksessaan, kuinka hän sai torstai-iltana puhelun Applelta. Soittaja nimeltään Bill oli mukava, mutta esitti asiansa tiukasti. Applen lakiosastolla ei oltu tyytyväisiä, että Phoneys oli läpäissyt Applen sovelluskaupan hyväksyntäseulan. Tarrojen väri ei saisi olla vihreä tai sininen, niissä ei saisi käyttää Applen käyttämää San Francisco -fonttia eikä sovellusta voitaisi enää markkinoida ”kepposena”.

Applen viesti oli selvä: Howellilla olisi viikon verran aikaa muuttaa sovellustaan niin, että edellä mainittuja kohtia ei enää rikottaisi ja tarrat eivät näyttäisi normaaleilta viesteiltä. Ne voisi muuttaa esimerkiksi sarjakuvien puhekuplien tyylisiksi. Muuten sovellus poistettaisiin viikon kuluttua.

Howell kuvailee vaikeaa päätöstään, jota hän ei kertomansa mukaan ole vielä tehnyt. Jos hän taipuisi Applen vaatimuksiin ja päivittäisi sovellustaan, se muuttuisi rajusti ja sen ostaneet pettyisivät. Toisaalta, jollei hän taivu Applen vaatimuksiin, päättyisi sovelluksen tarina eikä se olisi enää ladattavissa. Sillä ei voisi enää tehdä rahaa. Sen ostaneet voisivat näillä näkymin käyttää sitä, kunnes he sen poistavat.

Yhdestä asiasta Howell on varma: Apple on oppinut virheestään, eikä Phoneysin jälkeen enää vastaavia iMessage-sovelluksia App Storeen tule pääsemään.

Vielä toistaiseksi Phoneys on saatavana. Suomessa se ei ole niin mielenkiintoinen, sillä tarjolla on vain englanninkielisiä tarroja lähetettäväksi.

Lisää aiheesta:

Jos Yhdysvallat kieltää TikTokin, mitä tapahtuu seuratuille tileille?Nokialle tylyä kritiikkiä – päivityksessä ongelmia: ”Mitä enemmän käytän sovellusta, sitä enemmän inhoan sitä”Seuraava iOS-päivitys nostatti huolen Twitterissä: Kuka tahansa voi tallentaa katoaviksi tarkoitettuja videoita”Miksi Siri vaikuttaa niin tyhmältä?” – näin Apple puolustautuiApple ryhtyy siivoamaan sovelluskauppaansaApple harkitsee isoa muutosta App Storeen
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • Eilen19:48
    Huijaukset

    Suomalaiskeksintö voitti kilpailun: Vähentänyt merkittävästi puhelinhuijauksia

  • 30.11.14:27
    Tekoäly

    Brittitutkija uskoo tekoälyn räjähtävän käsiin – vaikutukset jopa pandemiaakin suuremmat

  • 29.11.19:08
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti television, joka meni rikki takuuaikana – myyjäliike yritti hyvittää vain alle puolet myyntihinnasta

  • 29.11.17:15
    Sosiaalinen media

    Tutkija: Nämä somepalvelut altistavat ristiriitoihin työnantajan kanssa – "Tehdään hassunhauskoja videoita"

  • 29.11.06:17
    Dokumentit

    MTV Katsomo: "Samppa" kertoo, miksi teki väärennetyn HSL-lipun, jolla oli tuhansia käyttäjiä