Ilmojen viiletessä on auton esilämmitys jälleen ajankohtaista. Lämpötolpan käyttämisessä on kuitenkin syytä olla tarkkana.
MTV Autojen auto- ja liikenneturvallisuusasiantuntija, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen listasi yleisimmät virheet lämpötolpan käyttämisessä. Vesalainen antaa myös vinkkejä tolpan toiminnan tarkastamiseksi ja sen moitteettoman toiminnan takaamiseksi.
Vältä turhia riskejä
Lämpötolpan kansi on pidettävä lukittuna aina – siis siitä riippumatta, onko tolpassa johto kiinni vai ei. Kyseessä on erityisesti lasten turvallisuuden kannalta olennainen asia.
Kun auto ei ole lämmityksessä, ei lämmitysjohtoa saa jättää kiinni pistorasiaan. Lapset saattavat mennä tökkimään jatkojohtoa. Lisäksi maassa lojuessaan se saattaa tehdä jännitteelliseksi sohjo- tai vesilammikon, jolloin myös aikuiselle käyttäjälle tai auton luona liikkuville aiheutuu vakava sähköiskun vaara.
Maassa lojuva lämmitysjohto on myös altis ilkivallalle tai esimerkiksi lumenaurauksesta tai -kolauksesta aiheutuville vaurioille. Vaurioitunut johto on aina hengenvaarallinen.
Moottorilämmittimen johdon kanssa ei saa käyttää jatkojohtoja vaan auton käyttäjän tulisi hankkia valmiiksi oikeanpituinen lämmitysjohto. Pihalla liikkuvat lapset saattavat mennä availemaan jatkojohtojen liitoksia ja altistuvat näin sähköiskulle.
Auton lämmittämiseen on käytettävä vain siihen tarkoitukseen kehitettyjä lämmittimiä. Välillä näkee luovan autoilijan käyttävän auton sisätilojen lämmittämiseen sellaista sähkölämmitintä, jota ei ole tarkoitettu autokäyttöön. Liian tehokas tai väärässä asennossa oleva lämmitin aiheuttaa tulipalovaaran.
