Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Osa asiakkaista odottaa edelleen rahojaan peruutetuista matkoista: Jotkut joutuneet ikävään limbo-välitilaan

6:02Minne saa matkustaa ja millä ehdoin? Rajavartiolaitoksen edustaja kertoo Viiden jälkeen -ohjelmassaRajavartiolaitoksen edustaja kertoi Viiden jälkeen -ohjelmassa, minne saa tällä hetkellä matkustaa ja millä ehdoin.
Julkaistu 06.12.2020 14:23

MTV UUTISET – STT

Enemmistö matkanjärjestäjistä ja lentoyhtiöistä on selvittänyt suurimmat ongelmat peruutettujen matkojen rahanpalautuksissa, kerrotaan Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KVV).

Kuluttajilta tulee virastoon kuitenkin edelleen runsaasti koronaan liittyviä yhteydenottoja lentoja ja matkapaketteja koskevissa asioissa.

Jotkut asiakkaat odottavat edelleen takaisinmaksua maksamistaan matkoista. Odotus on kestänyt pitkään, sillä lain mukaan matkapaketeista pitää palauttaa rahat kahdessa viikossa ja lentolipuista viikossa.

KKV:ssa on pitänyt kiirettä korona-aikana. Kun viime vuonna kaikkia matkustamiseen liittyviä yhteydenottoja tuli noin 3 800, tänä vuonna niitä on tullut jo reilusti yli 6 000.

– Kaikki kuluttajat eivät ota viranomaisiin yhteyttä ongelmistaan. Luvut antavat kuitenkin kuvaa asioiden mittakaavasta, sanoo erityisasiantuntija Annina Huolman KKV:sta. Hän huomauttaa, että rahapalautusten tahti on vaihdellut yrityksestä toiseen.

Jotkut kuluttajat ovat joutuneet ikävään limbo-välitilaan ostettuaan esimerkiksi pelkät lennot verkkovälittäjän varaussivustolta. Lentojen peruuntuessa sekä välittäjä, lentoyhtiö että mahdollinen luottokorttiyhtiö pallottelevat asiakasta osapuolelta toiselle, eikä kukaan halua ottaa vastuuta hyvityksestä.

Valtaosa KKV:n saamista yhteydenotoista on koskenut rahojen palauttamista. Alkuvaiheessa tuli joitakin ilmoituksia myös siitä, että asiakkaalle tarjottiin vain etuseteliä tai lentopisteitä. Kuluttajalla on kuitenkin aina oikeus saada hyvitys rahassa.

Finnair palauttanut yli 440 miljoonaa

Finnair on käsitellyt lähes kaikki helmikuun jälkeen tulleet hakemukset, viestinnästä kerrotaan. Lokakuun alkupuolella palattiin normaaliin takaisinmaksujen käsittelyaikaan, joka on keskimäärin viikko. Joissakin tapauksissa voi kestää kauemmin. Palautushakemuksia tulee edelleen, koska vielä joitakin talvikauden lentoja perutaan.

Helmi-marraskuussa Finnair on maksanut palautuksia yli 440 miljoonaa euroa. Marraskuuhun mennessä takaisinmaksuhakemuksia tuli liki 770 000 lentodokumentille.

Detur kertoo verkossa, että viiveet peruutettujen matkojen palautuksissa jatkuvat. Yhtiö vetoaa viivästyksissä pandemian aiheuttamiin lomautuksiin, mutta lupaa kaikille matkustajille rahat takaisin.

TUI Finland joutui perumaan kymmeniätuhansia matkoja koronan takia. Viestintäpäällikkö Laura Aaltosen mukaan lähes kaikki palautukset on saatu käsiteltyä.

Lisää aiheesta:

Finnairin korvauskäsittely ruuhkautunut lakkojen takia – palautuksissa monen viikon viiveitäYksinhuoltajaäidit odottivat rahojensa palautusta kuukauden ilman selitystä – näin parjattu matkatoimisto Detur puolustautuu peruutusruuhkansa keskeltäLomamatkoissa ei ole enää kulutonta peruutusoikeutta, sanoo kilpailu- ja kuluttajavirastoPeruiko lentoyhtiö lentosi ja tarjoaa tilalle lahjakorttia? Tähän ei ole pakko suostua: "Aina oikeus saada lipun hinta rahana"Näin kurjasti kävi, kun ulkomaanmatkat peruuntuivat: Terhi on odottanut rahojaan vuoden – "Ei ole ilmoitettu meille yhtään mitään"Tiina on odottanut korvausta koronan perumasta matkastaan kuukausia ja pelkää jo rahojensa puolesta: "Tulee niin huijattu olo"
KoronavirusRahaMatkailuKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Koronavirus
  • 20.11.16:01
    Politiikka

    Kenen tarina jää kerrottavaksi Marinin "tuhlaajahallituksesta"? Tästä erikoisessa miljardikiistassa on kysymys

  • 19.11.20:01
    Politiikka

    Orpo: Marinin hallituksen törsäilyn hinta maksetaan nyt

  • 19.11.15:03
    Koronatesti

    Poliisit tulivat hakemaan naista koronatestiin – puri ja yritti sylkeä kasvoille: "Te kuolette kaikki"

  • 13.11.18:58
    Influenssa

    Voiko Suomeen iskeä pahin influenssa kymmeneen vuoteen? Virusmuunnos huolettaa maailmalla

  • 4.11.06:02
    Sanna Marin

    Kirja: Sanna Marin koki korona-aikana pelottavia stressioireita – laihtui ja menetti hetkeksi näkökykynsä