Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Miksi uusissa autoissa on nykyään niin paljon toimintoja siirretty kosketusnäytölle? Eikö ole vaarallista, kun katse on siirrettävä pois tiestä?
Vastaus: Kosketusnäytöt ovat päivän sana. Niihin liittyy mahdollisuuksia, mutta myös uhkia.
Monessa uudessa automallissa kojelauta näyttää pelkistetyltä, kun lähes kaikki katkaisijat on korvattu kojelaudan keskelle sijoitetulla, yleensä kelluvalla, kosketusnäytöllä. Miksi tähän on tultu, johtuu varmasti useammasta eri asiasta.
LUE MYÖS: Peräkärry voi irrota kesken ajon – tiedätkö, mihin turvavaijeri tulee kiinnittää?
Kosketusnäyttö on trendikkään näköinen ja sen ulkoasu sekä suosikkivalikot ovat muutettavissa käyttäjänsä mieltymysten mukaisiksi. Kosketusnäytön syövereihin saadaan paketoitua rajaton määrä toimintoja lisäämättä autoon yhtään katkaisijaa. Kosketusnäytön ominaisuuksia voidaan myös kehittää päivittämällä ohjelmistoa eli toimintoja voidaan ainakin periaatteessa lisätä myös auton valmistamisen jälkeen ilman, että kojelautaan asennetaan uutta katkaisijaa johdotuksineen.
Valmistuskustannuksiltaan kosketusnäyttö on varsin edullinen ja sillä saadaan korvattua periaatteessa lähes kaikki auton kojelaudan käyttökytkimet – ja hoitaahan sama näyttö myös navigaattorin, peruutuskameran ja puhelimen näytön virkaa. Kosketusnäyttöjä käyttämällä autonvalmistajat siis tavoittelevat kustannussäästöjä. Kun kosketusnäyttö toteutetaan vielä ajan hengen mukaan ”kelluvana”, voidaan samaa kojelautaakin käyttää automallin eri varusteversioissa: varustetason mukaan kojelaudan päälle kiinnitetään vain erikokoisia näyttöjä.

