Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuljetusyrittäjä kertoo: Tämä paljastaa, että rekkakuski räplää kännykkää ajon aikana – "Siitä tietää aina, että joku käyttää puhelinta"

6:11Poliisi valvoo tehostetusti raskasta liikennettä tällä viikolla – miltä viimeaikaiset onnettomuudet tuntuvat kuljetusyrittäjästä?Kuljetusyrittäjä Harri Sandell kertoi ammattialansa arjesta MTV Uutiset Livelle. Poliisin tehovalvontaviikko on hänen mielestään hyvä asia.
Julkaistu 20.07.2020 19:22
Toimittajan kuva
Janne Ahjopalo

janne.ahjopalo@mtv.fi

Poliisilla on meneillään raskaan liikenteen tehovalvonta, jossa huomioita kiinnitetään erityisesti viihdelaitteiden käyttöön kesken ajon. Kokenut kuljetusyrittäjä tietää, että laitteiden silmäily on valitettavan yleistä liikenteessä.

Espoolaisella kuljetusyrittäjä Harri Sandellilla on takanaan 30 vuoden ura ja kolme miljoonaa kilometriä. Nykyvitsauksena ovat kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet, joita jopa ammattiautoilijat saattavat käyttää ajaessaan. Tämä on suuri turvallisuusriski.

– Kyllä tämä on valitettavan yleistä. Handsfree-laitteita on tietysti autoissa, mutta sitten kuitenkin näpelöidään digitaalisia laitteita, katsellaan kuvia ja muuta. Sen näkee tuolla ihan arkipäivässä. 

– Siitä tietää aina, että joku käyttää puhelinta, kun keskittyminen herpaantuu ja auto tekee kummallisia liikkeitä, sanoo Sandell.

Omassa kuljetusyrityksessä tilanne on pysynyt Sandellin mukaan hyvin hallinnassa.

– Ei meillä ainakaan ole mitään ongelmia. Tiedän sen omasta porukasta. Sen kuulee puhelimesta, milloin he puhuvat handsfreehen ja koska ei. Sen perusteella sanoisin, että melkein kaikki käyttävät handsfreetä. Ja onhan niin paljon helpompaakin.

Lue myös: MTV Uutisten tiedot: Parkanon liikenneturmassa kuoli nuori maanviljelijä Lapualta sekä tämän tyttöystävän isä – kaupunginjohtajalta avoin kirje liikenneministerille

Itsemurhaa hautovat henkilöautoilijat murheenkryyninä

Niissä onnettomuuksissa, joissa osallisena on raskas ajoneuvo, merkittävä syy kuolemiin on edelleen henkilöautoilijan itsetuhoisuus.

Liikenneturvasta kerrotaan, että tahallisuuden lisäksi muita tavallisia syitä kuolemiin ovat nukahtaminen, sairauskohtaus, tarkkaamattomuus tai osallisuus ketjukolarissa.

– Aina lopullinen syytekijä ei edes selviä tutkijalautakunnankaan toimesta, vaan syy voi jäädä epäselväksi tai tulkinta virheelliseksi. Näin esimerkiksi itsetuhojen määrästä ei voida saada tarkkaa lukumäärää, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Yhden vuoden aikana onnettomuuksissa, joissa osapuolena oli raskas liikenne, kuoli toukokuun loppuun mennessä 46 ihmistä. Määrä on pysynyt viime vuosina suunnilleen samana.

Esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten vuonna 2000 kuolleita oli vielä 100. Näissä onnettomuuksissa osapuolina ovat olleet raskas ajoneuvo sekä henkilö- tai pakettiauto – mukaan ei siis ole laskettu esimerkiksi pyöräilijöiden tai jalankulkijoiden kuolemia. Raskaan ajoneuvon kuljettajien kuolemat ovat verrattain harvinaisia. 

Rekoissa on nykyisin automaattinen jarrutusjärjestelmä, joka joko estää onnettomuuden tai vähentää merkittävästi tuhoja.

– Kovalla lumisateella tutkat voivat mennä umpeen, muistuttaa kuljetusyrittäjä Harri Sandell.

Lue myös: Äärimmäisen vaarallinen tilanne Alahärmän lähellä: Rekka meinasi jyrätä pakettiauton piittaamattomuudellaan

Lisää aiheesta:

Nuoret törttöilevät ennenaikaiseen hautaan liikenteessä – uusin tragedia LohjallaPoliisi ei tällä hetkellä kieltäisi vuokrattavia sähköpotkulautoja – näkee niissä hyvääkinSuomalaiset sortuvat liikenteessä liian usein mokaan, jonka laki yksiselitteisesti kieltääOnnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin tänä vuonnaVaikka tien päällä rytisisi, harva kuljettaja hakee apua – oman pappansa tielle menettänyt Jorma kertoo machokulttuurista Kuolemaan johtaneet liikenneturmat hiljentävät myös kuljetusalan ammattilaiset – auton rakenne on haaste koko alalle: "Näitä tapauksia ei saisi olla lainkaan"
Raskas liikenneLiikenneKotimaaMTV Uutiset Live

Tuoreimmat aiheesta

Raskas liikenne
  • 14.10.20:45
    Liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • 14.10.15:56
    Tasoristeysonnettomuudet

    Roska-auto ajoi junan eteen – vakavasti loukkaantuneelle kuskille tuomio

  • 12.10.06:46
    Liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori

  • 3.10.14:26
    Liikenneturvallisuus

    Olet kuljettajalle täysin näkymätön näissä paikoissa – tunnetko kuorma-auton kuolleet kulmat?

  • 3.10.10:04
    Liikenne

    Rekkakuskin täysin edesvastuuton ohitus tallentui kojelautakameraan: "Ei järjen häivää"