Onko tässä Suomen pähein Vespa? Jaakko huristelee vempeleellä moottoriteitä pitkin – tällä ferrarinpunaisella kiitäjällä voi sammuttaa jopa tulipalon

0:29
Onko tässä Suomen pähein Vespa?

Suomen Epätieteellisen Seuran puheen- ja toiminnanjohtaja Jaakko Koskinen kurvailee puolet vuodesta omistamallaan Vespa-mallin moottoripyörällä.

Ferrarinpunainen komistus palvelee miestä aikaisesta keväästä pitkälle syksyyn. Menopeli ei hyydy viiden asteen lämpötiloissa syys-lokakuussa, mutta kuski alkaa hyytyä, Koskinen nauraa MTV Uutisten haastattelussa.

Vespa valikoitui miehen kesäkulkuneuvoksi hieman sattuman kautta muutama vuosi sitten. Sähköpostiohjelman mainoksessa vilahti punainen Vespa ja sen jälkeen se oli menoa.

– Joskus aiemmin olin ajanut vuokravespoilla etelänreissuilla. Sitten pisti silmään tämä ilmoitus. Eläkeläismies oli myymässä Vespaansa pois, jota oli käyttänyt vaimonsa kanssa mökkimatkoihin. Vespasta oli pidetty todella hyvää huolta, sillä oli ajettu vain auringossa ja sateessa se oli ollut aina autotallissa, Koskinen kertoo.

Vespa haettiin Lahdesta ja tänä vuonna on jo kolmas kesä, kun Koskinen kurvailee Vespalla pitkin pääkaupunkiseutua – myös sateella.

– Haloo, ei oikein kuulu hyvin! Olen ajelulla täällä Leppävaarassa ja vettä sataa paljon, tienposkeen pysähtynyt Koskinen vastaa MTV Uutisten soittoon.

Kilometrit paukkuu

Aluksi miestä mietitytti, miten hän pärjää Vespa-järkäleen kanssa. Painaahan menopeli lähemmäs 140 kiloa ja kuskin ikämittarissa komeilee jo 67 vuotta.

– Aika nopeasti siihen kokoon ja painoon tottui. Viime kesänä ajoin 10000 kilometriä ja tänä kesänä paukkuu varmasti 15 tuhatta kilometriä, Koskinen jymäyttää.

– Kaverit ihmettelevät, miten ajan niin paljon. Tämä on minulle niin kuin auto. Vespalla ajetaan keskellä kaistaa, ei tien reunassa niin kuin mopolla, koska tämä on moottoripyörä. Tällä viikolla kävin yhtenä päivänä Mikkelissä ja tulin Kouvolan kautta takaisin. Ajamisesta nauttii koko ajan ihan eri tavalla kuin autolla ajamisesta. Esimerkiksi kerran ajoin mansikkapellon ohi ja mansikan tuoksu leijui ilmassa, ei sellaista autossa koe.

Poikkeukselliset erikoisvarusteet

Eikä siinä vielä kaikki, kuten ostoskanavalla aina luvataan. Koskisen Vespa on varustettu erikoisvarusteilla, nimittäin se soveltuu palokunnan apuun – ainakin nimellisesti. Koskinen on vapaan palokunnan ainaisjäsen, jonka vuoksi rakas Vespa on saanut osakseen vapaan palokunnan mainetta.

Vespa on nimittäin vapaan palokunnan "sammutusyksikkö", joka on varustettu asianmukaisesti jauhesammuttimella ja lelukaupasta hankituilla hälytysvilkuilla sekä luonnollisesti pienellä hälytyssireenillä.

– Olen Pitkäjärven VPK:n ainaisjäsen. Ajattelin hankkia VPK:lle näkyvyyttä, jonka vuoksi Vespan kyljessä lukee palokunnan nimi. Onhan tässä myös mukana kaksikiloinen jauhesammutin, jos vaikkapa oma moottori syttyy palamaan, niin voi ainakin sen sammuttaa, Koskinen heittää.

Lapsi pysähtyi ihmettelemään

Vespa-ajelut keräävät paljon muiden ihmisten huomiota. Ferrarinpunainen kiitäjä, jonka huippunopeus on 140 km/h, kääntää katseet niin moottoritiellä kuin suojateilläkin.

– Kerran päästin lapsiperheen suojatien yli ja lapsi sitten pysähtyi keskelle tietä ja alkoi osoittaa minua ihmeissään, Koskinen nauraa.

– Tässä kun on ferrarinpunaisen Vespan lisäksi kirkkaan punainen ajotakki päällä, onhan se aika räikeä näky. Kerran kokonainen perhe tuli minun luokse ihmettelemään näkyä. Ihan liikennevalloissa usein huomaa, että vastakkaisesta autosta hymyillään, vaikkei huiskuttelemaan aleta, Koskinen päättää.

Kurkkaa yllä olevalta videolta, miltä erikois-Vespa näyttää!

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja