Mainos

Onko syyllinen olo? Näin selätät omantunnon tuskat!

Kaduttaako? Harmittaako? Nolottaako? Surettaako? Lue viisi vinkkiä siihen, kuinka päästä eroon syyllisestä olosta sen jälkeen, kun on auttamattomasti mokannut.

Heititkö vahingossa sopimattoman kommentin sukujuhlissa? Etkö ole leiponut lapsesi kanssa sunnuntaisin, vaikka omalla äidilläsi oli niin tapana? Ihmiset voivat tuntea huonoa omatuntoa mitä erikoisimmista asioista. Lue viisi vinkkiä huonon omatunnon kanssa painiville.

Puhuminen auttaa

Se onneton vitsi, jonka viime juhlissa kerroit, kuulostaa kamalalta kun pyörität sitä mielessäsi yhä uudelleen ja uudelleen. Jos jaat nolon tapahtuman ystävän kanssa, se ei välttämättä kuulosta niin pahalta. Salailu pahentaa syyllisyyttä, koska itsellään asian pitäminen ei tuo asiaan uutta näkökulmaa. Kun olet paljastanut jotakin, joka huolestuttaa sinua ja sinulle selviää, ettei ystäväsi ole läheskään niin sokissa kuin voisit kuvitella, syyllisyys alkaa haihtua ja tunnet olosi paremmaksi.

Ja vaikka ystäväsi olisikin järkyttynyt, aiheen puheeksi ottaminen voi ainakin saada sinut muistamaan olla hienotunteisempi jatkossa. Kun keskustelet syyllisyyttä aiheuttaneesta tapahtuneesta avoimesti, voit hyväksyä, ettet ole täydellinen ja olet mokannut. Se ei tarkoita sitä, että sinun tarvitsisi rankaista itseäsi kauempaa.

Yritä korjata tilanne

Jos olet tehnyt jotain, jota todella kadut, pyydä anteeksi ja yritä korjata tilanne. Suurin osa ihmisistä arvostaa sovinnon elettä, koska se on merkki siitä, että välität hänen tunteistaan ja arvostat ihmissuhdettanne. Ja saatat myös huomata, ettei hän ollutkaan niin pois tolaltaan. Usein käy niinkin, että vaikka itse podet syyllisyyttä tapahtuneesta, toinen ei ole ollut siitä moksiskaan ja tunnet syyllisyyttä turhaan.

Unohda automaattisuus

Syyllisyys herää usein automaattisesti, sillä se on jo lapsuudessa sisäistetty normi. Ennen kuin alat automaattisesti tuntea syyllisyyttä, pysähdy hetkeksi kysymään itseltäsi: "Elänkö omien odotuksieni mukaisesti?" Kenties äitisi pesi lattiat kahdesti viikossa. Sinusta saattaa tuntua, ettei se ole niin tärkeää, että siihen kannattaisi käyttää paljon aikaa, joten et toimi samoin. Silti saatat tuntea tekemättä jättämisestä syyllisyyttä. Ne ovat äitisi prioriteetit, eivät sinun. Jos podet huonoa omaatuntoa siitä, ettet leivo lapsesi kanssa pullaa kuten omalla äidilläsi oli tapana, ja lapsesi ei edes piittaa siitä, syyllisyytesi menee hukkaan.

Usko itseesi

Muistuta itseäsi siitä, että mitä epätäydellistä teitkään, se kuuluu ihmisyyteen. Kerro itsellesi, että kaikki ovat myöhässä joskus. Tai kaikki sanovat silloin tällöin jotain typerää. Pidä päiväkirjaa kaikista hyvistä asioista, joita olet tehnyt. Ihmisten, jotka ovat taipuvaisia syyllisyyteen, on vaikea uskoa itseensä missään. Joten milloin tahansa, kun tunnet syyllisyyden painavan mieltä, lopeta ja listaa viisi asiaa, joista sinun on syytä ansaita kiitosta.

Liiku

Sen sijaan, että märehtisit oloasi, lähde juoksemaan, pyöräilemään, uimaan tai vaikka pelaamaan tennistä. Kuntoilu on kuin aivojen nollaamista: on vaikea kuntoilla ja tuntea syyllisyyttä samaan aikaan. Tämä ei tietenkään ole pysyvä ratkaisu esimerkiksi sille musertavalle tunteelle, ettei töissä pyyhi hyvin tai sille, että laiminlyöt ystävääsi. Liikunta on parasta vastamyrkkyä pienemmille ongelmille, jotka saattavat valvottaa sinua yön tai pari.

Lue myös:

Katso myös: Pariterapiaa

Katsomo-video ei ole saatavilla


AVA

Kuvat: Shutterstock

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.