Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko manuaalivaihteistolla enää tulevaisuutta?

Julkaistu 21.05.2016 08:29
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Amerikkalaiset ovat aina ymmärtäneet niiden päälle, ja vähitellen automaattivaihteistot ovat korvaamassa käsivaihteistot myös Euroopassa. Mutta automaattejakin on monenlaisia… Ja joskus on fiksua tehdä myös käsitöitä.

USA:ssa automaattivaihteistoja on suosittu aina, ja pitkälti vain mukavuussyistä. Miksi tehdä jotain itse, jos kone hoitaa saman sinun puolestasi? Amerikkalaiset ovat aina viettäneet paljon aikaa autoissa.

Euroopassa automaatit ovat olleet yleisiä edustavammissa autoissa, mutta perheautoissa ne ovat alkaneet ottaa ylivaltaa vasta kaksoiskytkinteknologian myötä. Tähän autovalmistajat on pakottanut puolestaan kiristyvät päästömääräykset. Päästöt ohjaavat lähes kaikkea autovalmistajien toimintaa tänä päivänä.

Kaikki eivät halua kuitenkaan automaattivaihteistoa, ja nostaahan automaatti myös usein auton hintaa. Ja mitä monimutkaisempaa tekniikkaa autossa käytetään, sen suurempi on riski, että jotain voi hajota. Siksi manuaalivaihteisto tulee säilymään jatkossakin tärkeänä osana autojen voimansiirrossa. Mutta manuaalivaihteistojakin on monenlaisia.

Yksi vaihtoehto on robottivaihteistot, joiden avulla käsiaskeistakin voidaan tehdä fiksumpia ja siten taloudellisempaa ajoa avittavia. Tämä hoituu elektronisesti ohjatun kytkinpolkimen avulla. Parhaimmillaan robottivaihteistot ovat tietysti kaupunkiliikenteessä.

Miten robottivaihteisto sitten toimii?

Sähköisesti ohjattu kytkin hoitaa kuskin vasemman jalan hommat. Kuskille jää siis vain käsityöt (1). Sensori (2) tunnistaa kytketyn vaihteen ja lähettää tiedon tästä ohjainyksikölle (3), joka kerää varmuudeksi tietoa myös muualta ajoneuvosta (4). Keräämiensä tietojen perusteella vaihteisto optimoi kytkimen (7) toiminnan. Kytkintä ohjataan hydraulisesti (6) pienen sähkömoottorin ja kiertoruuvin (5) avulla.

Teoriassa robottivaihteisto kuulostaa fiksulta, mutta miten on käytännön laita? Teknavin yhteistyökumppani Auto Zeitung otti asiasta selvää testaamalla saksalaisen Schaefflerin valmistamaa MTplus-järjestelmää 1,2-litraisella bensamoottorilla varustetussa autossa.

Taajama-ajossa yhdessä moottorin sammutusautomatiikan kanssa robottivaihteisto toi enimmillään noin kahdeksan prosentin säästön kulutukseen. Tämä on selvä ero nykyiseen normikulutukseen, jossa robottivaihteistolle saadaan täsmälleen sama kulutus kuin perinteiselle manuaalivaihteisolle. Valmistajan mukaan uuden normisyklin kohdalla ero tulee olemaan noin kolme prosenttia robottivaihteiston hyväksi.

Kulutusta suurempi merkitys järjestelmällä on kuitenkin ajomukaavuden paranemiseen. Moni ensimmäisiä robottivaihteistoja aikoinaan testannut on varmasti kiroillut niiden hidasta ja oikuttelevaa toimintaa, mutta nykyisellään automaattikytkin toimii jo ihan hyvin – etenkin jos kuljettaja edes hieman ennakoi vaihtotapahtumia.

Jatkossa järjestelmät kehittyvät lisää, kuten Auto Zeitung pääsi toteamaan seuraavan ja kolmannen sukupolven robottivaihteistojen kehitysversioiden kanssa. Kun järjestelmää ohjataan tulevaisuudessa pelkästään sähköisesti ilman mekaanisia osia tai hydrauliikkaa, vaihtoajat nopeutuvat ja vaihtotapahtuma mukavoituu. Jopa launch control -järjestelmien käyttö tulee tulevaisuudessa mahdolliseksi robottivaihteistojen avulla.

Testattujen järjestelmien perusteella robottivaihteistolle voi luvata valoisaa tulevaisuutta, sillä päästöjen merkitys tuskin vähenee jatkossakaan. Säästöt otetaan siksi sieltä, mistä ne ovat helpoiten otettavissa. Schaefflerin uden sukupolven robottivaihteistoja voi odotella autoihin vuoteen 2018 mennessä.

Onko käsivaihteistolla sitten lainkaan tulevaisuutta? Toki. Tänä vuonna myydään maailmanlaajuisesti arviolta hieman yli 90 miljoonaa uutta autoa. Noista yhä 44 prosenttia myydään käsivaihteistolla, eli erilaisten automaattivaihteistojen osuus on 56 prosenttia. Perinteinen automaatti on yhä suosituin, sellainen päätyy yli kolmasosaan eli noin 35 prosenttiin kaikista uusista autoista. Toiseksi yleisin on portaaton eli CVT-vaihteisto, sen osuus on 13 prosenttia. Vasta sen jälkeen tulee eurooppalaisten suosima kaksoiskytkinautomaatti, joita on kahdeksassa prosentissa uusista autoista. Robottivaihteistot eli automatisoidut käsivaihteistot ovat vielä toistaiseksi hyvin harvinaisia.

Vuoteen 2025 mennessä käsivaihteistojen osuuden arvioidaan laskevan 41 prosenttiin, joskin uusien autojen valmistusmäärän kasvu yli 110 miljoonaan tarkoittaa sitä, että myös käsivaihteistojen valmistusmäärä kasvaa yhä. Automaattivaihteistoissa perinteinen automaatti on edelleen vahvoilla 29 prosentin osuudellaan. Sekä CVT-vaihteisto (17 %) että kaksoiskytkinautomaatti (13 %) parantavat kuitenkin asemiaan. Robottivaihteistojen osuuden arvioidaan pysyvän jatkossakin vähäisenä.

Lisää aiheesta:

Yhä useampi auto on automaattivaihteinen – autokouluissa vaihdellaan silti vaihteitaDieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"Vaihtoautoketjun tilastot paljastavat: Tässä on hintaraja, jonka alapuolella manuaalivaihteiset autot käyvät kaupaksiMercedes-Benz lopettaa manuaalivaihteisten autojen valmistuksen – maahantuoja MTV Uutisille: "Vaikka tämä pitäisi paikkansa..."Volkkari lupaa valmistaa manuaalivaihteisia autoja jatkossakin, mutta vain yhdellä ehdollaNämä 5 ominaisuutta tulevat häviämään autoista lähitulevaisuudessa
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • 09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • Eilen07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa