Nordean teknisen sotkun surullinen seuraus: Lempääläisen yksinhuoltajan Maijun tytär ei pääse eskariin eikä saa kalapuikkoja pankkihäiriön takia

4:03
Maiju Voutilainen kertoo ylläolevalla videolla, minkälaista haittaa Nordean häiriöstä on hänen perheelleen aiheutunut.

Osa Nordean asiakkaista on käärmeissään viikonlopun jäljiltä. Osalla Nordean korttiasiakkaista on näkynyt pankkitilin tiedoissa sekä veloitettu korttimaksu että katevaraus samasta ostoksesta.  Lempääläisen Maiju Voutilaisen tili tyhjeni pankin ongelman takia kokonaan, eikä hänellä ole varaa viedä tytärtään esikouluun tai ostaa kotiin ruokaa.

"Arvoisa Nordea, te saatte luvan selittää 6-vuotiaalle tyttärelleni, miksei saa tänään perunamuusia ja kalapuikkoja. Te saatte myös selittää, kuinka pankki mokaa niin, ettei äidillä ole yhtään rahaa, ei yhtään. Kiitos tästä, ilo maksaa palvelumaksuja." 

Näin kirjoitti Maiju Voutilainen Nordea Suomen Facebook-sivuille maanantaina huomattuaan tilinsä tyhjentyneen. Eikä hän ole ainoa. Nordean häiriötä koskevaan julkaisuun oli maanantaina illalla kahdeksan aikaan kommentoitu yli 1 700 kertaa. Alla on pari otetta kommenteista. 

Voutilainen kertoo, että häneltä on tähän mennessä lähtenyt usean päivän ostoksista kahteen kertaan katevaraukset – osasta jopa maksu. 

– Puhutaan yli sadasta eurosta, mikä olisi ollut ollut käypä raha tälle viikolle. Olen yhden lapsen yksihuoltaja, eikä raha kasva puissa. 

Myös Voutilaisen vanhempien tilit on keskitetty Nordealle ja samat ongelmat katevarausten kohdalla koskee myös heitä, joten Voutilainen ei voi pyytää rahaa lainaksi heiltäkään.

Voutilainen on yrittänyt olla yhteydessä Nordeaan, mutta kaikki chat-palvelut ovat olleet niin ruuhkautuneita, että niihin ei ole edes tänä päivänä päässyt. 

– Viestin voi jättää, mutta niissä on yleensä parin päivän viive.

Tili 53 euroa miinuksella

Viimeksi noin pari kuukautta sitten Voutilainen oli samankaltaisessa tilanteessa. Tuolloin Nordean tililtä oli tehty katevaraus yhdestä ostoksesta viisi kertaa. 

– Häiriö ilmeni torstaina, ja Nordea palautti rahat maanantaina. 

Voutilaisella ehti jo tuolloin käydä mielessä pankin vaihtaminen, mutta hän ajatteli, että ehkä kyseessä on vain kertaluontoinen ongelma. Nordea on ollut 41-vuotiaan Voutilaisen oma pankki koko hänen elinikänsä ajan. 

Tälläkin kertaa pankin vaihtaminen on jo ehtinyt käydä Voutilaisen mielessä.

– Alan tulla siihen tulokseen, että luotettavin pankki on posliininen porsas. Se ei kasva korkoa, eikä siinä ole palvelumaksuja, eikä kukaan hävitä rahoja. 

Voutilaisen tili on tällä hetkellä 53 euroa miinuksella. Hänen mukaansa ei auta muu kuin odottaa, että pankki korjaa asian pian. Siihen asti Voutilaisen perheessä syödään pakkasesta löytyvää ruokaa.  

– Ja esikouluun ilmoitetaan, että tytär ei tule paikan päälle, koska äidillä ei ole varaa bensaan. 

Osa katevarauksista saatu poistettua

Maanantaina kello 18.55 Nordea päivitti sivuilleen tiedon siitä, että osa tarpeettomista katevarauksista on poistettu ja työtä jatketaan edelleen. 

Lisäksi Nordea kertoo, että jos taloudellista vahinkoa on asiakkaalle ehtinyt aiheutua, korvausta voi hakea Nordean nettisivuilla.  

Nordean viestinnästä kerrotaan MTV Uutisille, että katevarausongelma koskee viikonloppuna pankkikorttia käyttäneitä Nordean asiakkaita. 

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja