Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Nopeaa muutosta ei ole tiedossa" – autojen sähköistyminen on iso haaste ikääntyvälle Suomelle

2:09Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkitOnko sähköautoilu vielä ihan tuntematon juttu? Tämä video on tehty sinulle.
Julkaistu 22.02.2021 06:25

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Autoalan mukaan Suomessa on reilusti yli puoli miljoonaa ladattavaa autoa vuosikymmenen lopussa. Päästötalkoissa on kuitenkin vielä paljon pureskeltavaa.

Autoteollisuuden ladattavien autojen valikoima ja saatavuus paraneekin parhaillaan huomattavasti.

Valikoimien laajentuminen on erittäin tärkeää, mutta yhtä tärkeää on se, että myös ladattavien autojen hankintahinnat lähestyvät polttomoottoriautojen hintaa. Hinta vaikuttaa ehkä eniten siihen, sähköistyykö autokanta nopeasti vai hitaasti Suomessa.

Suomessa tehdään lähes 600 000 käytetyn auton kauppaa vuodessa. Kaupoissa käytetyn välirahan määrä vaihtelee yleensä 10 000–14 000 eurossa, jonka lisäksi vanha auto tulee vielä välirahan päälle.

Lue myös: Kommentti: Löysillä heitoilla polttomoottoriautojen arvon romahtamisesta saa nimen lehteen, mutta kuluttajan selkäydinreaktio ei palvele ketään

Tämän keskimääräisen 12 vuotta vanhan auton laskennallinen arvo on noin 6 800 euroa. Näin suomalaiset autoilijat käyttävät tai pystyvät käyttämään keskimäärin auton ostoon 17 000–21 000 euroa.

Kun uusien ladattavien autojen hinnat vaihtelevat edelleen pääsääntöisesti 30 000 eurosta ylöspäin, ja vähänkin suurempiakkuisilla malleilla hinta nousee yli 40 000 euron, ymmärtää miksi sähköautojen ja -lataushybridien hintojen on pakko alentua reippaasti, jotta kauppa kiinnostaisi valtaosaa ostajista.

Vastaavasti uusien autojen ostajilla välirahan osuus vaihtelee 17 000–20 000 eurossa. Näille ostajille heidän vanhan autonsa arvo on ymmärrettävästi korkeampi ja sähköauto tai lataushybridi on hyvinkin mahdollisuuksien rajoissa.

Ladattavat nuorempien suosiossa

Ongelma asiassa on toinen. Traficomin viime vuoden tilasto kertoo, että yli 50-vuotiaat ostavat puolet uusista henkilöautoista. Alle kymmenes uusien autojen ostajista on alle 35-vuotiaita ja toisaalta iältään yli 70-vuotiaiden ikäluokka osti eniten henkilöautoja.

Mitä asialla on merkitystä? Paljonkin. Kauniisti sanottuna ladattavien henkilöautojen hankkiminen on keskimääräistä nuorempien henkilöiden suosiossa.

Pelkästään tämä asettaa niin autokaupalle kuin hallitukselle haasteita saada autokanta sähköistymään ripeästi. Vero- ja muut houkuttimet pitää miettiä myös ikäpolviasiana. Luonnolliset henkilöt ostavat joka tapauksessa runsaasta 100 000 uudesta autosta kaksi kolmesta vuodessa.

Hallitus kannustaa nyt yrityksiä eli yritysten työsuhdeautoilijoita hankkimaan sähköauton perinteisen polttomoottoriauton sijaan, jotta kauppoihin saataisiin lisää käytettyjä sähköautoja.

Tavoite on hyvä, mutta ongelmana tässäkin on se, että kannustin koskee vain puhtaita sähköautoja – ei hybridejä.

Hybridit ovat toki väliajan vaihtoehto liikenteen sähköistymisessä. Kuinka kauan väliaika kestää, riippuu kuitenkin vanhasta 2,7 miljoonaan auton kannan romutusvauhdista ja autoteollisuuden muutosvauhdista. Nopeaa muutosta ei ole tiedossa.

Lue myös: Meneekö kallis auto hukkaan, jos latausten välissä ei ehdi edes ajamaan? MTV selvitti: Näin paljon suomalaisten täyssähköautoihin oikeasti kertyy kilometrejä

Lisää aiheesta:

Autotuojien Tero Kallio: Hankintatuki "rikkaille" sähköautoilijoille on "köyhän" polttomoottoriautoilijan paras kaveriNäin paljon vähemmän maksaa 100 kilometriä sähköllä kuin bensalla – "Nopea sähköistyminen on köyhän paras kaveri"Mikä on hyvä hetki ostaa uusi sähköauto? Hinta voi pudota nopeasti jopa tonneilla – näissä malleissa nyt hyvät aletSamalla sähköautolla hurja hintaero Suomessa ja Norjassa – keskihintaisen auton ostaja jää meillä ilman hankintatukeaSähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä"Kommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy Afrikkaan
AutotAutokauppaEnsirekisteröinnitPäästötSähköautotAutoilun kustannuksetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille