Kommentti: Löysillä heitoilla polttomoottoriautojen arvon romahtamisesta saa nimen lehteen, mutta kuluttajan selkäydinreaktio ei palvele ketään
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toivoo faktaa ja malttia autojen käyttövoimakeskusteluun.
Autoala julkaisi hiljattain päivitetyt käyttövoimatiekarttansa. Ennustamme, että vuonna 2030 autokannassamme voisi olla 600 000 ladattavaa autoa, joista noin 350 000 olisi pistokehybridejä ja noin 250 000 täyssähköautoa. Kuten ennustamisessa aina, olemme käyttäneet lukujen laskennassa tiettyjä oletuksia.
Ennusteen toteutumisen kannalta avainasemassa ovat hallituksen Fossiilittoman liikenteen tiekarttaluonnoksessa linjattujen lukuisten kannuste- ja tukitoimien toteutuminen ja vieläpä sellaisilla summilla, joita hallituksen tiekarttaluonnoksessa on hahmoteltu.
Aiempi, noin kahden vuoden takainen perusennusteemme oli 360 000 ladattavaa autoa autokannassa vuonna 2030. Ero uuden ennusteen ja vanhan alemman ennusteen välillä ei selity kuitenkaan vain merkittävillä panostuksilla latausinfraan, hankintakannusteisiin ja esimerkiksi toistuviin romutuspalkkiokampanjoihin.
Uudessa 600 000 ladattavan henkilöauton ennusteessa on nyt myös huomioitu EU-komission autovalmistajille tällä välin asettamat kunnianhimoiset päästötavoitteet sekä käytettyjen autojen maahantuonti.
Viime mainittu toki hidastaa autokantamme päästöjen alenemistahtia, vaikka ladattavien autojen osuus kasvaakin.
Ennusteessamme on siis huomioitu paitsi jo toteutettuja toimenpiteitä sähköistymisen nopeuttamiseksi, myös vielä lopullista siunausta vailla olevia linjauksia tulevaisuudessa mahdollisesti toteutettavista merkittävistä kannusteista.
Mikäli hallitus kehysriihessään päättää viedä toteutukseen Fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteistä vain osan, ja kannusteet vaikkapa taloyhtiöiden latausvalmiuden rakentamiseen eivät toteudu kaavailluilla panostuksilla, joudumme tarkistamaan käyttövoimaennusteemme lukuja alemmas.
Autovero tulisi poistaa hallitusti
Kuten vuonna 2019, edellisen käyttövoimatiekartan julkaisun yhteydessä, niin myös tällä kertaa autoala ennusti käyttövoimien määrää tilanteessa, jossa hallitus laatisi sähköautoille suunnattujen kannustimien lisäksi myös autokannan kierron nopeuttamiseen tähtäävän autoverouudistuksen.
Ongelmana nimittäin on, että hankintakannustimilla ja latausverkoston rakentamiseen suunnatuilla tuilla lisätään vain sähköautojen osuutta uusien autojen markkinaosuudesta. Niillä ei lisätä autokannan kiertonopeutta.
Autoala ennustaakin, että tukien ja hankintakannustimien täysimääräisen toteuttamisen rinnalla toteutettu hallittu autoveron poisto lisäisi uusien autojen menekkiä noin 30 000 autolla vuodessa ja tämä puolestaan nostaisi ladattavien henkilöautojen määrän autokannassa parhaassa tapauksessa jopa 750 000 vuonna 2030.
"Haettu julkisuutta"
Viime aikoina on kuultu myös joitain löysältä maistuvia heittoja polttomoottoriautojen arvon romahduksista. Arvioiden esittäjillä on epäilemättä ollut kaunis ajatus taustalla. Heitoilla on haettu paitsi julkisuutta, myös pyritty jouduttamaan teknologiamurrosta. Vaikutus tällaisilla pintapuolisilla arvioilla on kuitenkin päinvastainen.
Jo nyt autonvaihtoa pohtiva kuluttaja on hämmennyksissä käyttövoimakeskustelun pyörteissä. Kun epävarmuutta lisätään, on luontainen selkäydinreaktio kuluttajalla lykätä autonvaihtoa ja jäädä seuraamaan tilanteen kehittymistä.
Vaikka tulevaisuus on sähkön, perusteltu ennuste on, että vuonna 2030 kolmen miljoonan auton kannastamme noin 80 prosenttia on vielä polttomoottoriautoja.
Tänään ostettu uusi auto päätyy kierrätykseen keskimäärin toukokuussa 2042. Ja koska 10 vuoden päästä ja siitä eteenpäin uusista myytävistä autoista yhä suurempi osa on ladattavia autoja, voidaan yhtä hyvin ennustaa, että edullisiin käytettyihin polttomoottoriautoihin kohdistuu kasvava kysyntä. Se voi jopa nostaa niiden hintoja.
Tällä hetkellä huolena ovat pikemminkin täyssähköautojen jäännösarvot, ei niinkään polttomoottoriautojen.
Kellään ei ole kristallipalloa, josta tulevaisuuden voisi aukottomasti nähdä. Toivottavaa kuitenkin on, että jatkossa keskustelussa korostuisivat metaanipäästöjen sijaan faktat ja maltti.
Uusimmat
-
18:17
MTV seuraa: SM-liigan finaalit käyntiin – Tapparalle kyseenalainen maali, Tampereella kuohuttava tuomaripäätös
-
18:15
Pelicans-valmennukselta tuju vastareaktio Tapparan osumaan – tämä haasto karahti
-
18:11
HS: Ministeri Juuso yllättyi sosiaalihuollon leikkauksista – oppositio älähti
-
18:08
Taylor Swiftin uusi albumi teki historiaa yli 200 miljoonalla striimauksella
-
17:53
Billundin lentokenttä Tanskassa evakuoitiin pommiuhan takia
-
17:41
Hamas-johtaja ja Turkin presidentti tapasivat – keskustelivat yli kaksi tuntia
-
17:32
Ville Vallaton vai sittenkin Vili Vilperi? Testaa, kuinka hyvin tunnet retrodrinkit!
-
17:23
Tykkialku SM-liigafinaaleihin – kaksi minuuttia pelattu ja kiekko maalissa
-
17:11
Vihreiden Sofia Virta tuomitsee hallituksen leikkaustoimet MTV:n Uutisextrassa: "Nämä ratkaisut tulevat maksamaan myöhemmin enemmän"
-
17:05
"Meillä on kova nippu" – Aho ja Teräväinen iskevät NHL:ssä tutun vastustajan kimppuun
-
17:03
Jasmin-tytär kuittailee äidilleen Minttu Murphy-Kaulaselle lirkuttelusta
-
17:02
Therese Johaugin kuviot uusiksi – poliisi puuttui peliin Norjassa
-
16:59
EK14: Vastaisku MM-rallin kutkuttavassa voittotaistossa! Johtopaikka vaihtui taas – MTV seuraa
-
16:59
Vilkaisu näytölle riitti – asiantuntija näki Duplantisin hirmuisen ME-vireen: "Ammuttiin isolla tykillä"
-
16:41
Israel sanoo ampuneensa 10 taistelijaa pakolaisleirin ympäristössä Länsirannalla
-
16:38
"Lastensuojelulapsista on tehty heittopusseja" – pahimmillaan yksi lapsi kiertää kymmeniä laitoksia ympäri maata
-
16:35
Kirja-arvio: Pippuri, nolla ja buddha – Intia maailman kulttuurihistoriassa
-
16:26
Suomelle tylyä kyytiä Kanadalta MM-kenraalissa
-
16:21
Prinssi Alexander 8 vuotta! Vanhemmat Carl Philip ja Sofia jakoivat ihastuttavan kuvan
-
16:17
Jättijoukko dopingista kärynneitä kiinalaisia pääsi kuin koira veräjästä – olympiamitaleja tuli
-
Lataa lisää