Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nissan esitteli toisen sukupolven Leafin – maailman myydyin on nyt nätimpi ja nopeampi

Julkaistu 06.10.2017 14:18
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Nissan Leaf on maailman myydyin sähköauto vajaalla 300 000 kappaleella. Seitsemän vuotta ensiesittelyn jälkeen oli aika esitellä toinen sukupolvi.

Uuden auton ensiesittelyn yhteydessä yleensä keskitytään lähes yksinomaan uuteen tuotteeseen. Uuden Nissan Leafin kohdalla poikkeuksellisen suuressa roolissa oli myös autoilun tulevaisuus laajemmassa mittakaavassa.

Etenkin kaupungistuminen tulee muuttamaan auton roolia yhteiskunnassa. Entistä harvemmalla on kiinnostusta auton omistamiseen, mutta osalle se on edelleen välttämättömyys. Yksi uuden Leafin esittelyn pääkohtia oli auton hyödyntäminen sen seistessä parkissa, jossa auto viettää selkeän valtaosan elinajastaan. Nissan haluaa olla tiiviisti mukana tekemässä sähköautoista kiinteän osan valtakunnallista energiakokonaisuutta, mikä perustuu V2G-latausteknologiaan. Lua lisää tästä kaksisuuntaisesta latausteknologiasta täältä.

Toisen sukupolven Leaf itsessään on varsin tuttu kokonaisuus. Suurin muutos on tapahtunut ulkonäössä, joka on nyt huomattavasti helpommin lähestyttävissä ja varmasti miellyttää useampaa silmäparia. Sisätilat ovat aiempaa tyylikkäämmät ja laatuvaikutelmaan on panostettu. Myös varustelu on tuotu nykypäivän tasolle, ja Leaf on ensimmäinen Nissanin puoliautonomiseen ajamiseen kykenevällä ProPilot-järjestelmällä varustettu auto.

Peruskonstruktio on päivitetty versio edeltäjästä, kuten ovat myös akku ja sähkömoottori. Akun kapasiteetti on kasvatettu 40 kWh:iin, ja parantuneen taloudellisuuden ansiosta autolla pystyy ajamaan nyt kertalatauksella hyvissä olosuhteissa 378 kilometriä. Tehoa päivitetty sähkömoottori tarjoaa 150 hevosvoimaa ja vääntöä 320 newtometriä, mitkä ovat huomattavasti edeltäjäänsä pirteämmät lukemat (109 hv ja 254 Nm). Ajamisen kannalta suurin uutuus on nimellä e-Pedal kulkeva järjestelmä, mikä mahdollistaa auton ajamisen yhtä poljinta käyttämällä. e-Pedal yhdistää sähkömoottorin tehokkaan moottorijarrutuksen auton jarrujärjestelmään, jolla auto pysäytetään kuljettajan vapauttaessa molemmat polkimet. Perinteinen jarrupoljin on edelleen tallella hätäjarrutuksia varten. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan ensimmäisiä ajokokemuksia tästä järjestelmästä.

Luvassa laajennusta mallistoon

Nissanilta on myös odotettu jo pidempään isommalla akulla varustettua Leafia. Valmistaja ilmoitti nyt tuovansa 60 kWh:n akulla varustetun version myyntiin noin 18 kuukauden kuluttua. Laskennallisesti tällä versiolla yllätetään noin 470 kilometrin toimintasäteeseen.

Tämän lisäksi Nissan kertoi tuovansa Tokion autonäyttelyssä lavalle Leaf Nismon. Nismo on Nissanin sporttisten autojen brändi. Autosta ei vielä kerrottu mitään tarkempaa, mutta sähkömoottorien avulla suorituskykyä on mahdollista nostaa suhteellisen helposti erittäin urheilulliselle tasolle. Odotamme mielenkiinnolla tämän version tarkempia tietoja.

Uusi Nissan Leaf on tilattavissa 2.ZERO-lanseerausmallina hintaan 39 300 euroa. Ensimmäiset asiakastoimitukset Suomessa tapahtuvat maaliskuussa 2018.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää sähköautoista:
Koeajossa Hyundai Ioniq EV – keskimääräistä normaalimpi sähköauto
Koeajo: Nissan Leaf 30 kWh – vain muutaman kilometrin tähden
Koeajossa Kia Soul EV – helppo hyppy sähköautoiluun​​​​​​​
Tämän sähköauton toimintamatka yllätti – koeajossa Renault Zoe​​​​​​​
​​​​​​​Ensituntumat uudesta e-Golfista – vakuuttava sähköauto
​​​​​​​Koeajossa sähköautoilun keihäänkärki
Säästö alkaa sähköllä – tulevaisuudessa sähköautolla mahdollisuus jopa tienata rahaa​​​​​​​

Lisää aiheesta:

Mercedes-Benz EQC lähtee 81 373 eurolla – tällainen on odotettu sähköautouutuusEnsituntuma: Hyundai Kona electric – suosikkiluokan sähköautotulokasRenaultin sähköpakulle riittää kysyntää myös Suomessa – ”Myytäisiin enemmän kuin saadaan”Maailman myydyin sähköauto saa seuraajan – toimintamatka lähes 400 kilometriäJos kaksi poljinta tuntuu ylivoimaiselta: Maailman myydyin sähköauto uudistui täysinEnsituntumat uudesta e-Golfista – vakuuttava sähköauto
NissanAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Nissan
  • 13.5.14:50
    Yritykset ja brändit

    Autojätti vähentää jälleen huiman määrän työpaikkoja

  • 17.3.18:58
    Sauna

    Pakettiautoon rakennettu sähkösauna yllätti himolöylyttelijän

  • 23.12.202417:59
    Honda

    Japanilaiset autojätit vahvistavat yhdistymishuhut

  • 18.12.202411:30
    Autot

    Mediatiedot: Kaksi autojättiä neuvottelee yhdistymisestä – nousisivat kolmen kärkeen

  • 11.08.202406:29
    Autokauppa

    Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuoja