Energiayhtiö Helen avasi Suomen ensimmäisen V2G-latauspisteen. Tulevaisuudessa tämän teknologian avulla sähköautot saadaan osaksi sähköverkkoa.
Miltä kuulostaisi ajatus autosta, jolla tienaa rahaa sen seisoessa parkissa? Tuskin ketään haittaisi tällä tavoin pienentää autoilun kustannuksia. Energiayhtiö Helenin, sähköautojen latauspisteitä hallinnoivan Virta-yhtiön ja Nissanin yhteistyönä Helsingissä esiteltiin tänään Suomen ensimmäinen V2G-latauspiste (vehicle-to-grid), jossa sähköauto liitetään osaksi sähköverkkoa.
Isossa mittakaavassa energiayhtiöt haluavat sähköautot osaksi verkkoa tasaamaan energiapiikkejä. Mitä enemmän energiantuotanto siirtyy luonnosta tulevaan puhtaaseen energiaa, sitä enemmän myös itse tuotannossa on vaihtelevuutta. Jotta tarjonta kuitenkin saadaan pidettyä kysyntähuipuissa riittävänä, jonkinlaiset välivarastot ovat välttämättömiä. Tällä hetkellä näitä varten on yksinkertaisuudessaan olemassa energiavarastoja, jotka luonnollisesti aiheuttavat kustannuksia yhtiöille. Tulevaisuudessa erillisistä sähkövarastoista voidaan ainakin osittain luopua, kun autojen akustot saadaan tähän käyttöön. Nykyisellä sähköautokannalla tällä ei ymmärrettävästi ole vielä käytännön merkitystä, mutta valtion tavotteiden mukaan vuonna 2030 Suomen teillä rullaavilla 250 000 sähköautolla vaikutus ja mahdollisuudet ovat jo varsin merkittävät.



