Nico Rosberg, Saksa/Suomi

Nico Rosberg, kuva: Alex Grimm/Bongarts/Getty Images
Nico Rosberg, kuva: Alex Grimm/Bongarts/Getty Images
Julkaistu 22.02.2006 14:15(Päivitetty 04.09.2010 21:30)

Numero kaudella 2010: 4

Syntynyt 27.6.1985 Wiesbaden, Saksa
Pituus 178 cm
Paino 69 kg

91 GP-kilpailua
169,5 MM-pistettä
2 nopeinta kierrosta (kaikkien aikojen nuorin nopeimman kierroksen ajaja)
4 kertaa palkintokorokkeella (paras sijoitus 2:s)

Vuoden 1982 formula ykkösten maailmanmestarin poika Nico Rosberg on vakiinnuttanut asemansa yhtenä F1-maailman kuumimmista nuorista kuljettajista. Totta kai isä-Keken maineella on ollut vaikutusta Nicon rakettimaiseen nousuun, mutta nuorukaisen omia taitoja ei voi kukaan kiistää.

Paitsi että Nico on nopea kuljettaja, voi häntä myös kuvailla eräänlaiseksi sponsoreiden unelmaksi: hän on kielitaitoinen, hyväkäytöksinen ja komea nuorukainen, jonka sukunimellä on myyttinen maine. Suomen ja Saksan kansalaisuudet omaava Rosberg ajaa F1:ssä saksalaisella lisenssillä.

Kaudella 2002 Nico ajoi heti ensimmäisellä pikkuformulakaudellaan Saksan BMW ADAC -sarjan mestariksi. Tässä vaiheessa Williamsin F1-tallikin jo heräsi huomaamaan nuorukaisen kyvyt ja markkina-arvon. Joulukuussa 2002 ajettu Williams-testi teki Nico Rosbergista kaikkien aikojen nuorimman F1-autoa testanneen kuljettajan. Tuo testi ylitti kaikki ennakkoarviot: Nico pääsi erittäin nopeasti sinuiksi F1-auton kanssa ja kellotti keltanokkakuljettajalle erinomaisia kierrosaikoja.

Kaudella 2003 Nico ajoi Euro F3 -sarjaa isänsä Team Rosberg -tallissa. Rosberg sijoittui tulokaskaudellaan Euro-sarjassa kahdeksanneksi. Voittoon hän ylsi Le Mansin osakilpailussa. Seuraavana vuonna kolme osakilpailuvoittoa siivittivät Nicon Euro-sarjan loppupisteissä neljänneksi.

Kaudella 2005 Nico voitti GP2-sarjan ART Grand Prix -tallissa. Hän jätti kovan kilpakumppaninsa Heikki Kovalaisen lopulta 15 pisteen päähän. Kauden aikana tilille kertyi viisi osakilpailuvoittoa. Rosberg toimi kauden aikana myös Williamsin F1-tallin virallisena testikuljettajana.

Marraskuussa 2005 varmistui, että Nico Rosberg ajaa kaudella 2006 formula ykkösiä Williamsilla Mark Webberin tallikaverina. Uran alku oli kuin tarua: Rosberg kolaroi Bahrainissa debyyttikisansa ensimmäisessä mutkassa ja joutui käymään varikolla etusiiven vaihdossa. Sen jälkeen hän olikin sitten vauhdikkain mies radalla nousten kilpailun nopeimman kierrosajan siivittämänä pistesijalle seitsemänneksi. Uransa toisessa osakilpailussa Malesiassa Rosberg valtasi aika-ajossa kolmosruudun ja ylsi pistesijalle seitsemänneksi viidennessä osakilpailussa Nürburgringilla. Siitä eteenpäin kausi sujui kuitenkin alavireisesti Williams-auton epäluotettavuuden ja Rosbergin omien ajovirheiden takia. Debyyttikauden pistesaldoksi jäi näin 4.

Kaudella 2007 Rosberg murtautui lajin ehdottomien huippukuljettajien joukkoon. Seitsemän pistesijaa siivittivät hänet MM-sarjan yhdeksännelle sijalle. Rosbergin nimi oli vahvasti esillä, kun McLaren etsi uutta kuljettajaa, mutta Rosberg päätyi allekirjoittamaan jatkosopimuksen Williamsille vuoden 2009 loppuun asti.

Rosberg nousi ensimmäisen kerran urallaan palkintopallille kauden 2008 avauskilpailussa Australiassa. Melbournen kolmas sija koheni vielä pykälällä Singaporessa. Varsinkin jälkimmäisessä kilpailussa Rosbergia auttoi turva-auton osuminen radalle oikeaan aikaan. Kokonaisuutena kausi oli hänelle pettymys, sillä normaaliolosuhteissa Williams-auton vauhti ei riittänyt kärkikahinoihin. MM-pisteitä Rosberg keräsi yhteensä 17. Lopullinen sijoitus MM-sarjassa oli 13:s.

Kausi 2009 oli Rosbergin Williams-uran paras, vaikka palkintopallisijoituksiin hän ei aivan yltänytkään. Rosberg ajoi pisteille 11 osakilpailussa, parhaina tuloksinaan Saksan ja Unkarin osakilpailujen neljännet sijat. Kauden aikana kerätyt 34,5 pistettä riittivät MM-sarjan seitsemänteen tilaan. Vahvat esitykset poikivat Nicolle paikan Mercedeksen ostamaan Brawn-talliin, joka tunnetaan kaudella 2010 nimellä Mercedes GP.

(MTV3)

> Nico Rosbergin nettisivut

Tuoreimmat aiheesta

F1