Netistä ostetut GPS-häiritsijät voivat haitata jopa lentokoneita – tutkija huolestunut
0:40Mitä yksityishenkilöt tekevät netistä ostettavin GSM-häirintälaittein? Haastattelussa Telian verkkoarkkitehtuurin osastopäällikkö Timo Hietalahti.MTV/AOP
Julkaistu 17.07.2024 05:45
Ville Eklund
ville.eklund@mtv.fi
Ukrainan sodan alkamisen jälkeen GPS-verkon häiriöt ovat nousseet kasvavissa määrin uutisiin. Samalla häiriöiden määrän kerrotaan kasvaneen.
Valtiollisten toimijoiden signaalihäirinnän myötä on lisääntynyt myös ymmärrys tavallisten ihmisten käyttämistä häirintälaitteista ja niiden ongelmista.
Yksityishenkilöille tarkoitetut häirintälaitteet voivat olla esimerkiksi auton tupakansytyttimeen kiinnitettäviä vekottimia tai mukana kannettavia laitteita. Ne lähettävät signaaleja samoilla taajuuksilla kuin esimerkiksi GPS-signaalit kulkevat, aiheuttaen sen, ettei signaalin alueella oleva GPS-laite toimi normaalisti.
Tällaiset häirintälaitteet ovat Suomessa laillisia ostaa ja omistaa, mutta laittomia käyttää. Laitteen käyttöä voitaisiin tutkia esimerkiksi tietoliikenteen häirintänä.
Tietojenkäsittelytieteen professori Laura Ruotsalainen Helsingin yliopistosta kertoo, että maan pinnalla yksityishenkilöiden käyttämä häiriölaite, eli niin sanottu jammeri, voi vaikuttaa aina kymmenistä metreistä satojen metrien päähän.
Kantamaan vaikuttaa laitteen teho ja se, miten paljon esteitä maanpinnalla on signaalia vaimentamassa.
Kuitenkin avoimessa ilmassa tällaisen laitteen kantama voi yltää jopa kilometreihinkin asti.
– Voidaan ajatella, että kun lentokoneet ovat matalalla laskeutumassa, myös yksityishenkilön häirintälaite voi häiritä sitä, Ruotsalainen toteaa.
Vaikka lentokoneissa on muitakin tekniikoita käytössään kuin GPS, ei tällainen häiriö luonnollisesti ole toivottavaa.
2:07Kerroimme kesäkuussa GPS-häirintähavaintojen kasvusta.
GPS-häiriöitä havaitaan Ruotsalaisen mukaan erityisesti maan rajoilla, joka voi viitata siihen, että häirintälaitteiden käyttö ammattiautoilussa on mahdollisesti ulkomailla Suomea yleisempää.
Häirintälaitteitä käytetään myös osana hyvin vakavaa rikollisuutta, ammattimaista rikollisuutta.
MTV Uutisten näkemissä tuomiossa on käynyt muun muassa ilmi, että signaalinhäirintälaitteita on käytetty tapauksissa, joissa on viety suurikokoisia työkoneita. Koska tällaiseen arvokkaaseen laitteeseen on voitu asentaa gps-paikannin tai vastaava laite sen löytämisen helpottamiseksi, oli jammerilla pyritty todennäköisesti vähentämään kiinnijäämisen todennäköisyyttä.
Ongelma on, ettei laitteen omistaja välttämättä tajua, että laitteen vaikutus ei rajoitu esimerkiksi auton sisälle, vaan häirintäsignaali vaikuttaa pitkälle ympäristöön aiheuttaen ongelmia muille ihmisille.
Ruotsalaisesta juuri nämä tietämättömät, seuraamista pelkäävät ihmiset ovat huolestuttavin häirintälaitteiden käyttäjäryhmä, koska heitä on vaikea ennakoida.
– Heillä ei ole aikomusta tehdä pahaa, mutta tekevätkin sitä paljon, Ruotsalainen sanoo.
1:40Katso myös: Kuka häiritsee Euroopan GPS:ää? Animaatio osoittaa kuinka Eurooppaa on häiritty 2 vuotta.
Pienten, mahdollisesti auton mukana liikkuvien häirintälaitteiden etsintä voi olla hyvinkin haastavaa.
Ruotsalainen ajattelee, että olisi helpompaa, jos tällaisten laitteiden hallussapitokin olisi käytön lisäksi kriminalisoitu.
Ruotsalaisen mielestä on myös tärkeää, että kehitettäisiin menetelmiä laitteiden löytämiseen. Näin voitaisiin osaltaan estää ongelmat ja suojata kriittisiä alueita häirintätoimilta.
Teleyhtiöt varautuvat murtoihin ja GPS-häirintään. Näin GPS-häirintä tapahtuu ja tähän kaikkeen se vaikuttaa. Katso Telian verkkoarkkitehtuurin osastopäällikkö Timo Hietalahden haastattelu.