Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Netistä ostetut GPS-häiritsijät voivat haitata jopa lentokoneita – tutkija huolestunut

0:40Miksi yksityishenkilöt tekevät GPS-häirintää netistä ostettavin jammerein?Mitä yksityishenkilöt tekevät netistä ostettavin GSM-häirintälaittein? Haastattelussa Telian verkkoarkkitehtuurin osastopäällikkö Timo Hietalahti.MTV/AOP
Julkaistu 17.07.2024 05:45
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Ukrainan sodan alkamisen jälkeen GPS-verkon häiriöt ovat nousseet kasvavissa määrin uutisiin. Samalla häiriöiden määrän kerrotaan kasvaneen.

Valtiollisten toimijoiden signaalihäirinnän myötä on lisääntynyt myös ymmärrys tavallisten ihmisten käyttämistä häirintälaitteista ja niiden ongelmista.

Yksityishenkilöille tarkoitetut häirintälaitteet voivat olla esimerkiksi auton tupakansytyttimeen kiinnitettäviä vekottimia tai mukana kannettavia laitteita. Ne lähettävät signaaleja samoilla taajuuksilla kuin esimerkiksi GPS-signaalit kulkevat, aiheuttaen sen, ettei signaalin alueella oleva GPS-laite toimi normaalisti.

Tällaiset häirintälaitteet ovat Suomessa laillisia ostaa ja omistaa, mutta laittomia käyttää. Laitteen käyttöä voitaisiin tutkia esimerkiksi tietoliikenteen häirintänä.

Lue myös: Finnairin lentokone ei päässyt laskeutumaan GPS-häirinnän takia 

Ilmassa vaikutus jopa kilometrejä

Tietojenkäsittelytieteen professori Laura Ruotsalainen Helsingin yliopistosta kertoo, että maan pinnalla yksityishenkilöiden käyttämä häiriölaite, eli niin sanottu jammeri, voi vaikuttaa aina kymmenistä metreistä satojen metrien päähän. 

Kantamaan vaikuttaa laitteen teho ja se, miten paljon esteitä maanpinnalla on signaalia vaimentamassa.

Kuitenkin avoimessa ilmassa tällaisen laitteen kantama voi yltää jopa kilometreihinkin asti.

– Voidaan ajatella, että kun lentokoneet ovat matalalla laskeutumassa, myös yksityishenkilön häirintälaite voi häiritä sitä, Ruotsalainen toteaa.

Vaikka lentokoneissa on muitakin tekniikoita käytössään kuin GPS, ei tällainen häiriö luonnollisesti ole toivottavaa.

2:07GPS-häirintä lisääntynytKerroimme kesäkuussa GPS-häirintähavaintojen kasvusta.

Lue myös: GPS-häirintä lisääntynyt nyt myös Suomenlahden meriliikenteessä

Ammattiautoilijat huomattava käyttäjäryhmä

Yksityishenkilön kannettava häirintälaite ei liene tavanomaisesti vieraan vallan agentin pahantahtoisin tarkoitusperin käyttämä sabotaasiväline.

Sen sijaan käyttäjänä lienee tavallinen kansalainen, joka syystä tai toisesta yrittää estää mahdollista paikantamista, rikkoen näin lakia.

Ruotsalainen antaa esimerkiksi ammattiautoilijan, joka ei halua, että hänen työnantajansa voisi seurata GPS-paikantimella varustetun auton liikkeitä. 

Toinen mahdollinen tarkoitus voi olla pyrkimys vaikuttaa raskaan kaluston ajopiirtureihin. Piirtureiden satelliittidatan saamista häiritsemällä kuski voi yrittää rikkoa ajo- ja lepoaikojen rajoituksia, kuten ajaa ylipitkiä vuoroja.

GPS-häiriöitä havaitaan Ruotsalaisen mukaan erityisesti maan rajoilla, joka voi viitata siihen, että häirintälaitteiden käyttö ammattiautoilussa on mahdollisesti ulkomailla Suomea yleisempää.

Vuonna 2011 uutisoitiin tapauksesta, jossa moottoritien tiemaksuja vältellyt rekkakuski lamautti lentokentän GPS-häirintälaitteellaan Yhdysvalloissa.

4:38Kuinka paljon Venäjä oikeasti harrastaa gps-häirintää?Kuinka paljon Venäjä oikeasti harrastaa gps-häirintää? Video on huhtikuulta.

Lue myös: Venäjän epäillään sekoittaneen itärajan traktorit – "Naureskellaan luulotautisiksi"

Ammattirikollistenkin käytössä

Häirintälaitteitä käytetään myös osana hyvin vakavaa rikollisuutta, ammattimaista rikollisuutta. 

MTV Uutisten näkemissä tuomiossa on käynyt muun muassa ilmi, että signaalinhäirintälaitteita on käytetty tapauksissa, joissa on viety suurikokoisia työkoneita. Koska tällaiseen arvokkaaseen laitteeseen on voitu asentaa gps-paikannin tai vastaava laite sen löytämisen helpottamiseksi, oli jammerilla pyritty todennäköisesti vähentämään kiinnijäämisen todennäköisyyttä.

Erilaisia jammereita on löydetty myös liivijengien kerhotiloihin tehdyissä etsinnöissä, mutta niiden kohdalla kyse on todennäköisesti ollut esimerkiksi pyrkimys estää radiotaajuuksien käyttö, kuten viranomaisten mahdollinen tilan salakuuntelu. Vastaavanlainen laite löydettiin Airiston Helmen tutkinnassa.

Eräässä Suomessa tehdyssä murhatutkinnassakin löydettiin tällainen häirintälaite, mutta myös GPS-paikantimia, joita tekijä oli käyttänyt uhrin jäljittämiseen.

Lue myös: Finnairin lennot Tarttoon jatkuvat – näin gps-häirintään on varauduttu

Tutkijan huoli hyväntahtoinen jammerin käyttäjä

Joillain ihmisillä voi olla huoli seuraamisesta ja yrittävät ratkaista asian laittomalla häirintälaitteella. Ruotsalaisen mukaan häirintälaitteita myydäänkin kuluttajille juuri yksityisyydensuojalaitteina.

Ongelma on, ettei laitteen omistaja välttämättä tajua, että laitteen vaikutus ei rajoitu esimerkiksi auton sisälle, vaan häirintäsignaali vaikuttaa pitkälle ympäristöön aiheuttaen ongelmia muille ihmisille.

Ruotsalaisesta juuri nämä tietämättömät, seuraamista pelkäävät ihmiset ovat huolestuttavin häirintälaitteiden käyttäjäryhmä, koska heitä on vaikea ennakoida.

– Heillä ei ole aikomusta tehdä pahaa, mutta tekevätkin sitä paljon, Ruotsalainen sanoo.

1:40Kahden vuoden GPS-tiedot Euroopassa todistavat, että häiriöitä riittää.Katso myös: Kuka häiritsee Euroopan GPS:ää? Animaatio osoittaa kuinka Eurooppaa on häiritty 2 vuotta.

Lue myös: Kuka tai mikä alkoi häiritä GPS:ää vuonna 2022? Animaatio näyttää, kuinka punainen häiriöpilvi saapui Eurooppaan

Voisiko häirintälaitteet kieltää?

Pienten, mahdollisesti auton mukana liikkuvien häirintälaitteiden etsintä voi olla hyvinkin haastavaa. 

Ruotsalainen ajattelee, että olisi helpompaa, jos tällaisten laitteiden hallussapitokin olisi käytön lisäksi kriminalisoitu. 

Ruotsalaisen mielestä on myös tärkeää, että kehitettäisiin menetelmiä laitteiden löytämiseen. Näin voitaisiin osaltaan estää ongelmat ja suojata kriittisiä alueita häirintätoimilta.

Lue myös: Tyly arvio Venäjän GPS-häirinnän todellisesta syystä: "Heillä on nyt tosipaikka"

Traficom: Suomeen on yhä turvallista lentää – valtiojohto keskusteli Venäjän gps-häirinnästä

10:52Teleyhtiöt varautuvat murtoihin ja GPS-häirintään

Teleyhtiöt varautuvat murtoihin ja GPS-häirintään. Näin GPS-häirintä tapahtuu ja tähän kaikkeen se vaikuttaa. Katso Telian verkkoarkkitehtuurin osastopäällikkö Timo Hietalahden haastattelu.

Lisää aiheesta:

Jammerit halutaan kieltää yksityishenkilöiltä: "Ei leluja, vaan yhteiskuntamme toimintoja häiritseviä välineitä"Eksymisiä ja uhkaavia tilanteita: Itämeren liikenteen tietoja peukaloidaan Venäjän vuoksi, sanoo rajavartiolaitos ReutersilleVenäjän epäillään sekoittaneen itärajan traktorit – "Naureskellaan luulotautisiksi"Tyly arvio Venäjän GPS-häirinnän todellisesta syystä: "Heillä on nyt tosipaikka"Sunnuntaisuomalainen: Gps-liikenteen sotkemiseen ei tarvita Venäjää – kuka tahansa voi tilata häirintälaitteen netistäAsiantuntija: GPS-häirintä on harmittavan helppoa, signaalin voi peittää roskalla – "Netistä voi tilata laitteen muutamalla kympillä"
TurvallisuusTeknologiaHäirintäDigiLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Turvallisuus
  • 12:28
    Takaisinvedot

    Poista tämä reppu heti käytöstä!

  • 09:15
    Takaisinvedot

    Älä hypi enää tällä hyppynarulla – Tukesilta varoitus

  • Eilen16:46
    Rikospaikka

    Lähestymiskieltoa rikkova vainoaja suoraan vankilaan, sisäministeri Rantanen ehdottaa: "Pelossa eläminen on karseaa"

  • ti09:43
    Huijaukset

    Liian hyvää ollakseen totta? Nämä merkit paljastavat sijoitushuijauksen

  • 14.9.20:58
    Kyberturvallisuus

    Kansanedustaja Jarno Limnéll kertoo saaneensa kiireellisen tapaamispyynnön – valppaus saattoi estää vakavan vahingon