Satelliittipaikannuslaitteiden häirintä on taas viime viikkoina lisääntynyt Itämeren alueella. Asiantuntijan mukaan häiriöiden havainnointikeinoissa on nykyisellään puutteita.
Satelliittipaikannuksen häiriöt ovat lisääntyneet viime viikkoina ilmailun lisäksi myös merenkulussa, etenkin itäisellä Suomenlahdella. Tänä keväänä häiriöilmoituksia on tullut mereltä 35 alukselta, kun aiempina vuosina ilmoituksia on ollut yksittäisiä.
Tietojenkäsittelytieteiden professori Laura Ruotsalainen Helsingin yliopistolta tutkii satelliittisignaaleja ja niihin kohdistuvaa häirintää.
– Jos häirintä on tosi voimakasta, se lopettaa navigointilaitteen toiminnan kokonaan. Kriittiset järjestelmät onneksi tukeutuvat myös muuhun kuin satelliittinavigointijärjestelmiin, ettei tarvitse pelätä sitä, että lentokoneet alkaisivat tippumaan alas, Ruotsalainen sanoo.
Häiriöitä on raportoitu merenkulussa pääasiassa itäisellä Suomenlahdella, ja lentojen osalta häiriöt ovat vaikuttaneet pääasiassa Etelä-Suomen ja Suomenlahden alueella. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan on mahdollista, että Venäjä pyrkii rajojensa sisällä estämään esimerkiksi droonien navigointia ja ohjausta, jolloin häiriövaikutus kantautuu myös Suomen alueelle.
– Voimakas häirintä Itämeren yllä on paikannettu signaaleita tarkastelemalla Kaliningradin kohdalta lähteneeksi. Se on sellaista hyvin pitkäkestoista, laajalle ulottuvaa häirintää, Ruotsalainen kertoo.

