Näitä seksivälineitä suomalaiset tilaavat eniten netistä – suuri osa ei kehtaa

Vain neljännes suomalaisista kehtaa ostaa erilaisia seksiin liittyviä tuotteita kivijalkamyymälästä, selviää seksivälinekaupan teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

Kaalimato.com tutki suomalaisten asenteita ja käyttäytymistä liittyen seksuaalisuuteen ja seksivälineisiin.

Vain neljännes vastaajista kehtaa ostaa erilaisia seksiin laajemmin liittyviä tuotteita, kuten kondomeita, liukastusvoiteita, rooliasuja ja muita seksivälineitä, kivijalkamyymälästä. Verkossa näin kehtaa tehdä yli puolet.

–  Seksivälineiden osto halutaan usein hoitaa yksityisesti. Moni saattaa mieltää jopa kondomitkin kuukautissuojien tapaisiksi intiimeiksi tuotteiksi, joita ei haluta vieraiden nähtäville, Kaalimato.comin seksuaaliterapeutti Annukka Lavikainen kertoo.

– Verkkokaupastamme ostetaan eniten liukuvoiteita ja kondomeita, ja sen jälkeen vibraattoreita ja dildoja.


Kolmikymppiset rohkeimpia seksivälineiden ostajia

Naiset ovat hieman miehiä kainompia ostamaan seksi- ja ehkäisyvälineitä: vain vajaa viidennes heistä kehtaa ostaa seksivälineitä myymälästä, kun miehillä vastaava luku on hieman korkeampi. Sama ilmiö näkyy myös verkkokaupan puolella.

Myös iällä on väliä. Vanhemmat ovat nuoria häveliäämpiä seksi- ja ehkäisyvälineiden ostajia. Yli 60-vuotiaista vain 16 prosenttia kehtaa ostaa erilaisia seksivälineitä myymälästä, lähes joka kolmas verkosta.

Kolmekymppiset ovat puolestaan kaikista ikäryhmistä rohkeimpia: heistä noin joka kolmas kehtaa ostaa seksivälineitä myymälästä ja enemmistö verkosta.

– Kulttuurimme on muuttunut seksille avoimempaan ja suvaitsevampaan suuntaan, minkä vuoksi seksivälineet ovat nuorille luonnollisesti tutumpia ja tavallisempia kuin vanhemmille, sanoo Lavikainen.

– Toisaalta kolmikymppiset ovat usein jo kaksikymppisiä seksuaalisesti rohkeampia ja itsevarmempia, mikä selittänee sen, että he suhtautuvat seksivälineiden ostoon vähemmän häpeillen kuin kaksikymppiset.


Tutkimustiedot perustuvat Kaalimato.comin tilaamaan ja Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy:n analysoimaan kyselytutkimukseen. Tutkimusaineisto koottiin verkkotutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internetpaneelissa huhtikuussa 2017. Kyselyyn vastasi 1 005 iältään yli 18-vuotiaista suomalaista, ja lähtöotos on kansallisesti edustava.


Lähde: Kaalimato

***


Lue myös:

    Uusimmat