Näin VW-kohu koskettaa manipuloiduilla autoilla ajavia suomalaisia

Kokosimme yhteen suomalaisia autoilijoita koskettavat kysymykset Volkswagenin päästöskandaalista.

Kuinka montaa autoa kohu koskee Suomessa?

Volkswagen AG:n sisäisessä tarkastelussa on selvinnyt, että Suomessa tapaus koskee 47 124 jo liikenteessä olevaa Volkswagen-henkilöautoa, Audia, Seatia ja Volkswagen-hyötyautoa. Lukuun sisältyvät kaikkien näiden merkkien autot, jotka on varustettu tyypin EA 189 -dieselmoottorilla.

Mistä tiedän, onko autossani päästöhuijauslaite?

Volkswagen on yhteydessä asiakkaisiin, joiden autoja päästökohu koskee. Lisäksi on luotu merkkikohtaisia hakupalveluita, joilla on helppo tarkastaa, koskeeko Volkswagen-konsernin dieselhuijaus omaa autoa.

Asiakas voi tarkastaa asian oman auton rekisterinumerolla tai VIN-valmistenumerolla. Katso linkit sivuille täältä.

Tuleeko mahdollisesti päästömuunnellun auton omistajan tehdä nyt jotain?

Ei, Trafista neuvotaan.

– Maahantuojalta tulee kyllä aikanaan tieto korjaustarpeesta jokaiselle autoilijalle kotiin, kertoo osastopäällikkö Toni Pallaspuro.

Korjauksen suorittaa tyypillisesti automerkin virallinen huolto- tai jälleenmyyjäorganisaatio.

Miten autojen korjaus suoritetaan?

Volkswagenin toimitusjohtaja Matthias Müller kertoi Frankfurter Allegemeine Zeitung -lehdelle, että automerkki aloittaa päästöarvomuunneltujen autojen takaisinvedon tammikuussa. Samalla yritys lupaa korjata kaikki skandaaliin liittyvät autot ensi vuoden loppuun mennessä.

Koituuko takaisinvedosta kustannuksia autoilijoille?

Se riippunee siitä, kuinka pitkään auto on korjattavana. Se taas riippuu siitä, kuinka korjaustarpeista: riittääkö, että autoon ladataan uusi ohjelmisto, vai pitääkö autoon vaihtaa osia tai laitteita. Tästä saadaan lisätietoa viimeistään ensi viikolla, kun Volkswagenin pitää ilmoittaa Saksan hallitukselle, mitä se aikoo tehdä ongelman ratkaisemiseksi.

Trafin mukaan muutos- ja korjaustyöt ovat autoilijalle maksuttomia. Laki ei kuitenkaan velvoita antamaan autoilijalle sijaisautoa korjauksen ajaksi, vaikka usein näin tehdäänkin, kerrotaan Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Vaikuttavatko muutos- tai korjaustyöt auton toimintaan tai käyttökustannuksiin?

On arvioitu, että ne voivat kasvattaa auton polttoaineenkulutusta. Nykytiedoilla kohulla ei pitäisi olla verovaikutuksia suomalaisautoilijoille. Trafin mukaan huijausohjelmistolla ei ole vaikutettu hiilidioksidipäästöihin, jotka Suomessa ohjaavat auto- ja ajoneuvoverotusta. Lue lisää täältä.

Vaikuttaako kohu auton jällenmyyntiarvoon?

Käytettyjä autoja myyvän Kamux Oy:n konsernijohtaja Juha Kalliokoski sanoo, että kohulla ei ole vaikutusta jo ostettuihin autoihin.

Vaikutuksia käytettyjen autojen kaupankäyntiinkin Kalliokoski epäilee.

– En jaksa uskoa, että se vaikuttaa kaupankäyntiin. Ainakaan nyt viimeisen kahden viikon aikana, kun tämä skandaali on ollut pinnassa, meidänkin konsernimme tuotteet ovat myyneet hyvin. Lue lisää täältä.

Minkälaisia korjausratkaisuja autoihin on ehdotettu?

Teknologiajulkaisu The Wired ehdottaa kahta vaihtoehtoa. Yksi vaihtoehto on uudelleenohjelmoida autot niin, että ne toimivat normaalioloissa samaan tapaan kuin testitilanteessa.

Toinen vaihtoehto on lisätä dieselseokseen ureaa typen oksidipäästöjen hillitsemiseksi, kuten Mercedes ja BMW jo tekevät Yhdysvalloissa. Lue lisää täältä.

Tekniikka ja talous -lehti kertoi, että moottoritekniikkaa kehittävän suomalaisyhtiö Aumetin kehittämä dieselmoottori saattaa olla ratkaisu VW-kriisiin, sillä se vähentää dieselmoottorien päästöt minimiin.

Aumetin Z-niminen moottori alittaa kohutun Euro 6 –standardin rajat ilman urearuiskutuslaitteita ja pakokaasujen takaisinkierrätystä. Lue lisää täältä.

Lue myös:

    Uusimmat