Suomalaisille maistuu keskikesän juhlan aikaan yhä useammin roseeviinit ja samppanjat.
Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna on huomannut 2000-luvulla uuden trendin alkoholituotteiden käytössä. Erityisesti juhannuksen aikaan erilaisten viinien kulutus kasvaa jopa 80 prosenttia. Viinien lisäksi myös väkevien viinojen, erityisesti vodkan kulutus kasvaa noin 40 prosenttia.
Kesän trendeistä Vilkuna kertoo myös muun muassa roséviinien kulutuksen kasvavan aina helteiden aikaan jopa kuusinkertaisesti. Veden ja muiden juomien lisäksi asiakkaat siis suosivat piknikeillään ja eväsretkillään roseeviinejä. Roseeviinien lisäksi myös kuohuviinit ovat suuressa suosiossa, niiden myynti on 2000-luvulla kaksinkertaistunut. Kuohuvista erityisesti samppanja on lisännyt myyntiään, sillä sen myynti on nelinkertaistunut.

