Kuopion bussiturman osalliset kertovat traagisesta matkasta – yhdellä naisella oli huono tunne jo lähtiessä: "Opettelimme lentämään onnikalla, mikä ei oikein onnistunut"

Kuopion Kolmisopessa elokuussa 2018 tapahtuneen suuronnettomuuden oikeudenkäynti jatkuu tänään toista päivää Pohjois-Savon käräjäoikeudessa.

Neljä ihmistä kuoli ja useita loukkaantui, kun tilausliikenteessä ollut linja-auto suistui Kuopion moottoritien ja Kolmisopen liittymässä tieltä ja putosi sillalta junaradalle.

Oikeudessa ovat äänessä tänään linja-auton matkustajat, jotka kertovat matkan etenemisestä ja hetkistä ennen onnettomuutta.

MTV Uutiset seurasi asianomistajien kuulemisia tässä artikkelissa.

Kello 10.33 Oikeus pitää nyt tauon ja kello 12 alkaa linja-auton kuljettajan kuuleminen.

Eläkeläisnainen oli epävarma koko matkalle lähdöstä

Kello 10.26 Kolmantena asianomistajana oikeudessa kuultiin naista, jolle aiheutui onnettomuudesta alavatsalle, yläreiteen ja poskipäähän mustelmat sekä käteen haavoja ja ihoruhjeita.

Nainen oli ollut epävarma jo ennen matkalle lähtöä elokuussa 2018.

– Sanoin miehelleni aamulla, että ei lähdetä ollenkaan. Minulla oli huono tunne siitä.

Mies halusi kuitenkin lähteä ja hän kannusti naista reissuun.

– Kun nousin bussiin, minulla oli heti epävarma olo. Minua pelotti bussissa. Otin miestäni polvesta kiinni ja sanoin, että pelottaa.

Mies rauhoitteli naista ja sanoi kaiken olevan hyvin.

Matkan edetessä ajo alkoi kuitenkin muuttua holtittomaksi ja epävarmaksi. Linja-auto seilasi kaistallaan ja vauhti oli ajoittain kova.

– Näimme korkealta, että kuljettaja ajoi todella lähelle edellä ajavia henkilöautoja. Ihmettelin sitä miehelleni. Kun vastaan tuli rekkoja tai busseja, autojen peilit melkein kolahtivat toisiaan vasten, nainen kuvaili oikeudessa.

Kuopiossa moottoritieltä rampille siirtyessä, linja-auto ajoi kovaa vauhtia. Nainen otti penkistään tiukasti kaksin käsin kiinni.

– Suljin silmäni ja sanoin, että tästä emme enää selviä.

Nainen kuuli kuljettajan huutavan rampissa "jarrut petti". Nainen ei kuitenkaan uskonut kuljettajaa.

– Matkanjohtaja oli pyytänyt häntä jo aiemmin hidastamaan, mutta hän ei hidastanut. Matkanjohtaja kävi kysymässä kuljettajalta myös, onko hän kunnossa, ja hän vastasi kaiken olevan kunnossa.

Nainen menetti tajuntansa törmäyksessä

Kello 10.04 Toisena kuultavana oikeudessa on eläkeläisnainen, joka sai bussiturmassa myös vammoja. Nainen loukkasi kättään ja päätään ja sai vertavuotavan haavan onnettomuudessa.

Nainen nousi linja-auton kyytiin Ruotsin Kalixissa aamukuudelta. Alkumatka meni hyvin.

Päivän edetessä ajo alkoi muuttua holtittomaksi. Loppumatkan aikana kuljettaja ajoi kaistallaan laidasta laitaan.

– Sanoin kaverilleni, että mitenköhän tässä käy, koska tämä ajotapa ei ole ihan normaali. Rupesin näpräämään puhelinta, jotta saisin muuta ajateltavaa.

Kun linja-auto nousi Kuopiossa moottoritieltä rampille, nainen nousi seisomaan tuoliltaan.

– Sanoin vierustoverilleni, että tästä ei tule mitään, nyt pelottaa.

Linja-auto ajoi risteyksen yli, meni läpi sillankaiteesta ja putosi vajaat 10 metriä junaraiteille iskeytyen lopuksi kallioon.

Nainen kaatui ilmalennon voimasta. Hän vuoti verta ja menetti tajuntansa.

– Heräsin, kun olin ulkona bussista ja ambulanssiin menossa.

Mies ihmetteli kuljettajan kovaa kiirettä

Kello 9.22 Aamun ensimmäisenä kuultavana oikeudessa oli mies, joka oli matkustajana linja-autossa. Mies ei loukkaantunut turmassa. Hän muistaa hyvin, miten seurue lähti liikkeelle aamulla 24. elokuuta 2018. 

Mies astui bussin kyytiin aamukahdeksalta ja aurinko oli nousemassa.

Ensimmäisen kerran pysähdyttiin jo 11 kilometrin päässä levikkeelle. Kuljettaja kävi ulkona ja kertoi, etteivät linja-auton luukut pysy kiinni.

Mies istui kuljettajan takana ja hänen vieressään istui nainen. Matkanjohtaja istui käytävän oikealla puolella.

Matka jatkui ja ryhmä pysähtyi vielä kaksi kertaa huoltoasemilla. Kaikki sujui hyvin.

– Panimme merkille, että olimme aikataulusta hieman edellä. Eräs mies totesikin, että matka oli edennyt joutuisasti.

Miehen mukaan linja-auto ajoi ehkä liiankin kovaa. Turvavälit edellä oleviin autoihin olivat hyvin niukat.

– Luotin kuitenkin kuljettajaan, että hän on ammattikuski.

Viimeinen pysähdys tehtiin puoli kahden aikaan iltapäivällä. Onnettomuus tapahtui tuntia myöhemmin hieman puoli kolmen jälkeen.

Viimeisen tunnin aikana mies kiinnitti huomiota, että linja-auton vauhti alkoi kiihtymään. Asiasta myös keskusteltiin bussissa.

– Siitä huomautettiin kuskille useamman kerran, mutta en tiedä kuuliko hän. Pohdittiin yhdessä, onko meillä todella näin kiire.

Välillä linja-auto ajoi keskiviivan tai reunaviivan päälle.

– Kuului sellainen murinaääni niistä varoitusrypyistä reunissa. Auto ajelehti kaistalla. Mutta edelleen luotin kuljettajaan, mies kertoo.

Puoli kolmen aikaan linja-auton edellä moottoritiellä ajoi kuorma-auto.

– Kuskimme hurautti vasemmalle puolelle ja isosta autosta ohi. Tien vasen laita kävi niin lähellä, että jälleen kuului se varoitusmurina. Olimme lähellä ajaa ulos tieltä. Kun palasimme omalle kaistalle, kuului se sama murina tien oikeasta laidasta.

– Mietin, että perhana onko meillä todella näin hoppu. Kahdeksan minuuttia tämän jälkeen opettelimme lentämään onnikalla, mikä ei oikein onnistunut. Loppu on täyttä historiaa, mies kuvaili.

Miehen mukaan moottoritien rampilla linja-autolla oli vauhtia aivan liikaa.

– Alkoi pelottamaan, miten tässä käy. Tiesin mihin piti kääntyä, mutta kuljettaja ei kääntynytkään vasemmalle vaan teki koukkauksen oikealle. Silloin välähti, että nyt asiat eivät mene oikein. Alkoi kuulumaan hurinaa ja sitten lensimme ilmassa.

Miehen mukaan kuljettaja sanoi tuossa vaiheessa, että autosta meni jarrut. Mies huusi itse kuljettajalle "haista paska".

Mies kertoi oikeudessa, ettei hän uskonut kuljettajan väitettä jarrujen pettämisestä, koska kuljettajalle oli useita kertoja aiemmin huomautettu liian kovasta ajonopeudesta, mutta hän ei hidastanut vauhtia.

– Kun bussi lähti lentoon, ei kuulunut mitään ääntä. Seuraava ääni oli, kun osuimme kallioon. Siihen se päättyi.

Miehen ystävä roikkui ulkona ikkunasta ja kallio oli 30 sentin päässä.

Lue myös:

    Uusimmat