MTV seurasi oikeusistuntoa: Kuopion bussiturman kuljettajalle vaaditaan yli kaksi vuotta vankeutta – "Ilmeisesti hän painoi vahingossa kaasua, kun piti painaa jarrua"

Kuopion Kolmisopessa toissa vuoden elokuussa tapahtuneen suuronnettomuuden oikeudenkäynti alkoi tänään aamukymmeneltä Pohjois-Savon käräjäoikeudessa.

Neljä ihmistä kuoli ja useita loukkaantui, kun tilausliikenteessä ollut linja-auto suistui Kuopion moottoritien ja Kolmisopen liittymässä tieltä ja putosi sillalta junaradalle.

Myös linja-auton kuljettaja, vuonna 1951 syntynyt pohjoissuomalainen mies, loukkaantui onnettomuudessa. Häntä syytetään neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta, 13 törkeästä vammantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

MTV Uutiset seurasi tässä jutussa oikeudenkäyntiä.

Huomenna osa matkustajista ja kuljettaja äänessä

Kello 14.15 Kaikki kirjalliset todisteet on nyt jo läpikäyty ja oikeudenkäynti on edennyt vauhdilla.

Oikeudenkäynti jatkuu huomenna aamuyhdeksältä asianomistajien, eli bussissa matkustaneiden henkilöiden kuulemisella. Huomenna iltapäivällä kuullaan myös kuljettajaa itseään.

Kello 13.50 Lounastauon jälkeen syyttäjä näytti oikeudessa poliisien kuvaaman videon moottoritieltä ja rampilta sekä onnettomuusristeyksestä. Videolla havainnollistettiin nopeutta, mitä linja-auton kuljettaja ajoi turman sattuessa.

Nyt oikeus käsittelee kuljettajan terveydentilaa ja hänen lääkärilausuntojaan suljetuin ovin.

Kello 11.50 Oikeus pitää lounastauon ja jatkaa käsittelyä puoli kahdelta.

Syyttäjä vaatii ehdotonta vankeutta

Kello 11.24 Syyttäjä käy läpi linja-auton matkan kulkua sen perusteella, mitä auton ajopiirtureista on käynyt ilmi.

Onnettomuus tapahtui noin kello 14.38, ja kello 14.35 linja-auto kulki viimeistä kertaa maantienopeutta 100 km/h. Kello 14.36 linja-auton nopeus hidastui ja oli alimmillaan 71 km/h.

– Tämän jälkeen linja-auton vauhti lisääntyi ja kävi kahdesti ajonopeudessa 92 km/h, erikoissyyttäjä Heikki Ylisirniö kertoi.

Kello 14.38 linja-auton vauhti alkoi hidastua tasaisen rauhallisesti nopeuteen 84 km/h.

– Ilmeisesti on käynyt niin, että kuljettaja on vahingossa painanut kaasua, kun hänen on pitänyt painaa jarrua. Hän on huomannut tämän, nostanut jalan kaasulta, mutta jostain syystä hän ei ole enää jarrupoljinta löytänyt. Auton hidastuminen tapahtui moottorijarruttamalla, ei jarrusta painamalla, syyttäjä kertoi.

Linja-auton nopeus oli noin 40 kilometriä tunnissa, kun auto osui kallioleikkaukseen junaraiteilla. Auton nopeus oli vielä noin minuuttia ennen törmäystä 91 km/h. 

Kello 11.09 Haastehakemuksesta ilmenee, että erikoissyyttäjä Heikki Ylisirniö vaatii kuljettajalle kahdesta kahteen ja puoleen vuoteen ehdotonta vankeutta.

Syyttäjä esittelee valokuvia

Kello 11.04 Oikeudessa käydään nyt läpi kirjallisia todisteita. Syyttäjä esittelee valokuvia moottoritien rampista, joka johtaa risteykseen, missä onnettomuus tapahtui. Lisäksi oikeudessa näytetään kuvia henkilöautoista, joihin linja-auto törmäsi, ja valokuvia linja-auton sisältä ja vaurioista. Risteykseen jäi myös jäljet linja-auton renkaista.

Puolustuksen mukaan rampin sivussa kasvaneet lehtipuut estivät näkyvyyttä risteykseen eikä linja-auton kuljettaja havainnut kuin hyvin myöhäisessä vaiheessa henkilöautoja, jotka olivat odottamassa risteyksessä liikennevalojen vaihtumista.

Puolustus: Kuljettaja väisti muita autoja

Kello 10.48 Puolustuksen mukaan kuljettajan oli tarkoitus kääntyä risteyksessä vasemmalle kohti Rauhanlahtea.

Hän näki vasta melko myöhään, että risteyksessä oli autoja odottamassa liikennevalon vaihtumista ja hän totesi, että linja-auton vauhti on liian kova eikä hän saa pysäytettyä autoa. Hän teki väistöliikkeen oikealle.

Linja-auto ajautui risteyksen yli, meni läpi sillan kaiteesta ja putosi junaraiteille lähes 10 metrin matkan.

Syyttäjä: Kuljettaja ei jarruttanut risteykseen

Kello 10.38 Suuronnettomuus tapahtui Kuopiossa 24. elokuuta 2018 iltapäivällä puoli kolmen jälkeen. 21 hengen eläkeikäinen seurue oli matkalla viikonlopuksi Kuopioon kylpylähotelli Rauhanlahteen.

Matka alkoi Ruotsin Kalixista aamulla. Linja-auton kuljettaja lähti liikkeelle Kemistä ennen aamukuutta. Hän haki seurueen Kalixista ja sieltä liikkeelle lähdettiin aamuseitsemältä kohti Kuopiota.

Matkan varrella seurue pysähtyi kolme kertaa huoltoasemilla.

Syyttäjän mukaan keskeistä syyksilukemisessa on se, että risteyksessä missä onnettomuus tapahtui, kuljettaja ei riittävästi hiljentänyt vaan ajoi siihen kovaa vauhtia.

Syyttäjän käsityksen mukaan linja-auto oli kunnossa, jarruissa ei ollut vikaa eikä autossa ollut mitään teknistä ongelmaa. Syyttäjän mukaan auton jarruttamattomuus johtui nimenomaan kuljettajasta.

Vakuutusyhtiö vaatii satojentuhansien korvauksia

Kello 10.28 Kuljettaja kiistää kaikki syytteiden törkeät muodot, eli törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen, törkeät kuolemantuottamukset ja törkeät vammantuottamukset. Hän myöntää kaikki nämä rikokset perusmuotoisina. 

Kuljettajan puolustus huomautti, että osa matkustajista ei käyttänyt turvavöitä linja-autossa ja se oli omiaan vaikuttamaan siihen, millaisia vammoja he saivat.

Kello 10.27 Vakuutusyhtiö Turva vaatii kuljettajalta vakuutuskorvauksina maksettuja yhteensä yli 450 000 euroa.

Turva on maksanut vakuuttamansa linja-auton liikennevakuutuksesta korvauksia yhteensä yli 680 000 euroa. Omaisuusvahinkojen osuus tuosta on runsaat 70 000 euroa, loppuosa summasta on henkilövahinkoja.

Vakuutusyhtiö vaatii kuljettajaa korvaamaan kokonaan omaisuusvahingot ja henkilövahinkojen osalta vaaditaan yli 380 000 euroa, eli yhteensä runsaat 450 000 euroa.

Kuljettaja vaatii sovittelua vahingonkorvausten osalta. Puolustus huomautti, että miehen vuositulot eivät ole lähelläkään tällaisia summia.

Korona-aikana ihmiset istuvat hajautetusti

Kello 10.19 Kuopion oikeustalolla on paikalla oikeuden lisäksi vain jutun syyttäjä ja vakuutusyhtiön edustaja. Syytetty on itse asianajajansa kanssa videoyhteyden päässä Kemin oikeustalolla. 

Asianomistajia on niin ikään Kemissä ja lisäksi Rovaniemellä. Heitä kuullaan huomenna videoyhteyden välityksellä.

Kello 10.17 Noin seitsemänkymppistä miestä syytetään yhteensä 18 rikoksesta. Mies kuljetti linja-autoa turmapäivänä elokuussa 2018.

Bussin kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, minkä lisäksi hänellä oli vain vähän kokemusta onnettomuusajoneuvosta.

Lue myös:

    Uusimmat