Monacon GP on yksi F1-sarjan ehdottomista kruununjalokivistä.
Monacossa sijaitsevan Monte Carlon katuradan sopivuudesta F1-autoille väännettiin kättä jo 1960-luvulla. Pari vuosikymmentä myöhemmin Nelson Piquet vertasi Monacossa kilpailemista helikopterin lentämiseen olohuoneessa. Monacon kapea katurata on auttamatta vanhanaikainen nykyaikaisille kilpa-autoille. Tästä huolimatta - tai ehkä juuri siksi - ruhtinaskunnan kaduilla kaasuteltava GP on useimmille kauden kohokohta.
Monacon ratakartta
Monacon sanotaan erottelevan jyvät akanoista, sillä vaativa katurata ei anna pieniäkään virheitä anteeksi. Legendaarinen Ayrton Senna juhli voittoa ruhtinaskunnassa kuudesti, mutta sai kokea myös Monacon karumman puolen keskeyttäessään 1988 ulosajoon selvästä johtoasemasta. Michael Schumacher ja Graham Hill ylsivät viiteen voittoon Monacossa.
Alberto Ascari ajoi vuonna 1955 Monacon satama-altaaseen. Hän oli ohittamassa Stirling Mossia, mutta ajoi shikaanin suoraksi. Rataa reunustivat tuohon aikaan kaiteiden sijaan pelkät heinäpaalit, joiden läpi Ascari rymisteli mereen. Ascari pääsi irti autostaan ja ui rantaan. Hän ei loukkaantunut vakavasti rytäkässä. Paul Hawkins toisti tempun vuonna 1965. Hänkään ei loukkaantunut vakavasti.
Maamme-laulu on soinut Monacossa kilpailun jälkeen kolme kertaa. Keke Rosbergin riskinotto palkittiin vuonna 1983 suomalaiskuljettajan lähdettyä kostealle radalle kuivan kelin renkailla. Mika Häkkinen puolestaan kaasutteli paalulta voittoon mestaruusvuotenaan 1998. Häkkinen kuvaili voittoa uransa hienoimmaksi, ja Monacon GP onkin varmasti juuri se kilpailu, jonka voitosta suurin osa F1-kuljettajista unelmoi. Kimi Räikkönen oli puolestaan täysin ylivoimainen Monacon kaduilla 2005.
Monacon GP on myös katsojille ainutlaatuinen kokemus, sillä missään muualla autojen vauhti ei näy yhtä konkreettisella tavalla kuin kapeassa betonirännissä. Vaikutelmaa tehostavat talojen seinistä kaikuvat moottoriäänet. Ratakierrokselle antaa oman leimansa myös tunneliosuus.
Paalupaikan sanotaan olevan Monacossa kuin puoli voittoa, sillä ohittaminen radalla on lähestulkoon mahdotonta. Monacossa on silti nähty vuosien varrella jännittäviä kilpailuja. Yllätykset ovat aina mahdollisia, sillä hidasvauhtinen katurata vaatii autolta erilaisia ominaisuuksia kuin tavalliset moottoriradat. Yksi mahdollinen ohituspaikka on ensimmäinen mutka, joka on kylläkin tiukempi kuin miltä se näyttää. Toinen ohituspaikka on tunneliosuuden jälkeinen shikaani. Mirabeau-mutkan jarrutuksessa voi myös yrittää ohi.
Puhdasverinen katurata on käytössä ainoastaan GP-viikonloppuna. Ensimmäistä kertaa Monte Carlon radalla ajettiin vuonna 1929. Rata on vuosien aikana säilynyt jokseenkin alkuperäisessä muodossaan, vaikkakin pieniä parannuksia on tehty noin kymmeneen otteeseen. Viimeisimmät parannukset koskivat varikkosuoran leventämistä sekä uima-allasalueen toisen s-mutkan ja La Rascassen välistä osuutta. Muutokset mahdollistavat kovemman vauhdin ajettaessa sisään La Rascasseen.
Monacon GP:n 2006 aika-ajon lopussa Michael Schumacher parkkeerasi autonsa kömpelösti juuri Rascasse-mutkaan estääkseen muita kuljettajia lyömästä hänen aikaansa. Schumin aika-ajosuoritus hylättiin ja hän joutui starttaamaan kisaan viimeisestä lähtöruudusta.
Vaikka Monacon rataa pidetään vaarallisena, kuolemantapauksia GP:ssä on tapahtunut vain kahtena vuonna: 1962 kuoli yksi ratahenkilökunnan jäsen ja vuoden 1967 kisan aikana menehtyi Italian Lorenzo Bandini.
Rataennätys: 1.18,063 (Daniel Ricciardo, Red Bull, 2015)
Monacon GP:n aikaisemmat voittajat:
2017 Sebastian Vettel, Ferrari 2016 Lewis Hamilton, Mercedes 2015 Nico Rosberg, Mercedes 2014 Nico Rosberg, Mercedes 2013 Nico Rosberg, Mercedes 2012 Mark Webber, Red Bull 2011 Sebastian Vettel, Red Bull 2010 Mark Webber, Red Bull 2009 Jenson Button, Brawn 2008 Lewis Hamilton, McLaren 2007 Fernando Alonso, McLaren 2006 Fernando Alonso, Renault 2005 Kimi Räikkönen, McLaren 2004 Jarno Trulli, Renault 2003 Juan Pablo Montoya, Williams 2002 David Coulthard, McLaren 2001 Michael Schumacher, Ferrari 2000 David Coulthard, McLaren 1999 Michael Schumacher, Ferrari 1998 Mika Häkkinen, McLaren 1997 Michael Schumacher, Ferrari 1996 Olivier Panis, Ligier 1995 Michael Schumacher, Benetton 1994 Michael Schumacher, Benetton 1993 Ayrton Senna, McLaren 1992 Ayrton Senna, McLaren 1991 Ayrton Senna, McLaren 1990 Ayrton Senna, McLaren 1989 Ayrton Senna, McLaren 1988 Alain Prost, McLaren 1987 Ayrton Senna, Lotus 1986 Alain Prost, McLaren 1985 Alain Prost, McLaren 1984 Alain Prost, McLaren 1983 Keke Rosberg, Williams 1982 Riccardo Patrese, Brabham 1981 Gilles Villeneuve, Ferrari 1980 Carlos Reutemann, Williams 1979 Jody Scheckter, Ferrari 1978 Patrick Depailler, Tyrrell 1977 Jody Scheckter, Wolf 1976 Niki Lauda, Ferrari 1975 Niki Lauda, Ferrari 1974 Ronnie Peterson, Lotus 1973 Jackie Stewart, Tyrrell 1972 Jean-Pierre Beltoise, BRM 1971 Jackie Stewart, Tyrrell 1970 Jochen Rindt, Lotus 1969 Graham Hill, Lotus 1968 Graham Hill, Lotus 1967 Denny Hulme, Brabham 1966 Jackie Stewart, BRM 1965 Graham Hill, BRM 1964 Graham Hill, BRM 1963 Graham Hill, BRM 1962 Bruce McLaren, Cooper 1961 Stirling Moss, Lotus 1960 Stirling Moss, Lotus 1959 Jack Brabham, Cooper 1958 Maurice Trintignant, Cooper 1957 Juan Manuel Fangio, Maserati 1956 Stirling Moss, Maserati 1955 Maurice Trintignant, Ferrari 1950 Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo
Ennen F1:n MM-sarjan alkua: 1948 Giuseppe Farina , Maserati 1937 Manfred von Brauchitsch, Mercedes-Benz 1936 Rudolf Caracciola, Mercedes-Benz 1935 Luigi Fagioli, Mercedes-Benz 1934 Guy Moll, Alfa Romeo 1933 Achille Varzi, Bugatti 1932 Tazio Nuvolari, Alfa Romeo 1931 Louis Chiron, Bugatti 1930 Rene Dreyfus, Bugatti 1929 William Grover-Williams, Bugatti