Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Modernissa kivijalkaliikkeessä ostetaan digitaalisesti

2:04Kivijalkamyymälät pienenevät
Julkaistu 23.05.2016 20:08
Toimittajan kuva

Tapio Nurminen

tapio.nurminen@mtv.fi

Verkkokaupan markkinaosuus kasvaa kansainvälisesti kovaa vauhtia, mutta edelleen iso osa kuluttajista haluaa käydä kivijalkaliikkeissä hakemassa neuvoja ja kokeilemassa tuotteita. Siksi Amazonin kaltaiset verkkokauppajätit perustavat omia myymälöitä. Perinteinen kauppa vastaa kilpailuun tuomalla digitaalisia palveluita kivijalkaliikkeisiin.

Ranskalainen kosmetiikkaketju Sephora on edelläkävijä verkon ja kivijalkaliikkeen yhdistämisessä. Sephoran uusissa myymälöissä asiakas voi perinteiseen tapaan kokeilla kosmetiikkaa ja saada neuvontaa.

Tuotevalikoimaan hän kuitenkin tutustuu erilaisten digitaalisten näyttöjen avulla joko itse tai yhdessä myyjän kanssa. Myös varsinainen ostaminen tapahtuu liikkeessä pääsääntöisesti digitaalisesti. Ostokset joko lähetetään kotiin tai ne voi noutaa liikkeessä olevasta automaatista seuraavana päivänä.

Tällä uudella liikekonseptilla Sephoran on onnistunut tavoittavaan paremmin nimenomaan nuoria kohderyhmiä. Ketju toimii nyt 29 eri maassa.

– Kun kysytään kuluttajalta, hän sanoo suosivansa verkkokauppaa hintojen ja vaivattomuuden vuoksi, mutta korostaa silti tulevansa mielellään myös perinteiseen myymälään. Kyse on siitä, pystyykö kauppias tarjoamaan hänelle kivijalkaliikkeessä oikeanlaisia elämyksiä ja hyödyllistä tietoa, digitaaliratkaisuja kehittävän Atoksen globaalista kaupasta vastaava johtaja Annick Lemaylleux sanoo.

Haja-asutusaluille sama valikoima kuin marketeissa

Lemaylleuxin mukaan digitaalisten ratkaisujen ansiosta Sephora on voinut pienentää liikkeidensä kokoa noin 400 neliöstä reiluun sataan. Kalliista keskustaneliöistä saadaan näin parempi tuotto.

Tästä mallista ollaan kiinnostuneita myös Suomessa.

– Näillä ratkaisuilla myös Suomen haja-asutusaluilla voidaan saada sama valikoima asiakkaiden ulottuville kuin isoissa marketeissa, Atoksen Suomen kehitysjohtaja Ari Kuusisto uskoo.

Verkkokaupan yksi suurimmista kilpailueduista on mahdollisuus kerätä asiakkaista digitaalisesti tietoa. Lemaylleuxin mukaan nyt tämä on uusien digitaalisten ratkaisujen ansiosta mahdollista myös kivijalkaliikkeissä. Tähän asti perinteiset kauppakonsernit ovat keränneet asiakkaista tietoa muiden muassa erilaisten etu- ja asiakaskorttien avulla.

Yhä edelleen Euroopassa noin 90 prosenttia vähittäiskaupasta tapahtuu perinteisesti ”offline”. Tietyillä aloilla verkkokauppa on jo täysin ylivoimainen, mutta myös verkkokauppayritykset ovat huomanneet asiakkaiden kaipuun kivijalkaliikkeisiin.

Alan jättiläinen Amazon palvelee kotikaupungissaan Seattlessa asiakkaita omassa myymälässä ja lisää on tiettävästi luvassa. Saksassa menestyvä verkkolelukauppa Mytoys on pyörittänyt vuosien ajan useita kivijalkaliikkeitä, vaikka suurin osa yrityksen liikevaihdosta tulee verkosta.

European Retail Instituten tekemä markkinatutkimus vahvistaa, että ne verkkokaupat, joilla on myös omat perinteiset myymälät, kasvavat kilpailijoita nopeammin.

Lisää aiheesta:

Neste avaa Euroopan ensimmäisen automaattikaupan – ostokset voidaan skannata laukun läpi: "Vastaavanlaista kauppaa ei Suomesta tai edes näiltä leveyspiireiltä löydy"”Nyt on kuuma tilanne" – korona räjäytti verkkokaupan kysynnän: suomalaiselle logistiikkafirmalle se tarkoitti 1,5 miljoonan sijoituspottiaSuomi on hylättyjen kyläkauppojen maa – teknologiayritykset tarjoavat futuristista ratkaisuaAmazon markkinaykkönen muualla Euroopassa – kuluttajat hyötyisivät tulokkaastaVain pieni osa ruokakaupasta käy netin kautta – kasvuprosentit kuitenkin koviaVaatekauppa siirtyy mobiiliin - oma stylisti pian pikaviestin päässä
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 1.11.09:35
    Kanada

    Kanadan pääministeri pyytää Trumpilta anteeksi Ronald Reagan -mainoksen takia

  • 1.11.07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 31.10.21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"