Terveysalan viranomaiset varoittavat harhaanjohtavista mainoksista, jotka leviävät sosiaalisessa mediassa.
Tuorein ilmiö ovat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n mukaan deepfake-videoväärennökset, joissa mainostetaan diabeteksen hoitoon tarkoitettua ihmelääkettä THL:n asiantuntijoiden kasvoilla.
Tällaisia mainoksia leviää THL:n mukaan nyt runsaasti sosiaalisessa mediassa ja muuallakin internetissä.
Lue myös: Milloin helle on riski terveydelle? Huolestu, jos hikoilu loppuu
Sosiaalisessa mediassa on levitetty myös mainoksia, joissa kerrotaan harhaanjohtavasti terveysalan tuotteiden saaneen sertifikaatin tai muun luvan Fimealta eli Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselta.
– Tyypillistä mainoksille on, että niissä käytetään viraston nimeä tai logoa luvattomasti, jotta mainosten väitteet vaikuttaisivat luotettavilta.
Mainostettavien tuotteiden annetaan ymmärtää olevan virallisesti hyväksyttyjä lääkkeitä tai lääkinnällisiä laitteita, kuvailee yliproviisori Sami Paaskoski Fimean tiedotteessa.
Suuri lupaus tuskin pitää
Esimerkiksi painonhallintaliuoksia on viime aikoina mainoksissa väitetty Fimean hyväksymiksi. Fimea ei kuitenkaan ole arvioinut eikä hyväksynyt tällaisia tuotteita. Niiden laadusta, tehosta tai turvallisuudesta ei Fimean mukaan ole mitään tietoa.
