Miksei tämä taikanappi ole jokaisen Suomessa myytävän sähköauton vakiovaruste? – "Ajattelimme, että se olisi kätevä"

4:28
Tältä näyttää Nissanin tuleva sähkömaasturi Ariya, josta löytyy Suomen olosuhteissa tarpeeseen tuleva toiminto.

Nissan on ilmoittanut tuovansa uuteen Ariya-sähköautoonsa ajoakun lämmitystoiminnon, jonka voi kytkeä päälle manuaalisesti.

Nissanin uusi odotettu sähköauto Ariya saapuu Suomeen heinäkuun helteille. Sen uudelle täysin ylivertaiselle ominaisuudelle ei siis heti tule käyttöä, mutta tuleva talvihan odottaa suomalaista aina jo kulman takana.

Sähköautojen sujuva pikalataus on käyttäjän kannalta erityisesti matkan päällä elintärkeä juttu. Ajoakun pikalataaminen puolestaan hidastuu väistämättä kylmässä.

Joissakin – yleensä kalleimmissa – sähköautoissa on navigointijärjestelmään leivottu ominaisuus, jossa ajoakkua lämmitetään automaattisesti kylmissä olosuhteissa silloin, kun pikalatausasema on syötetty navigaattoriin.

Tällaisten järjestelmien käyttö on vaivalloista kesken ajon, tai spontaanin latausmahdollisuuden iskiessä alitajuntaan. Lisäksi minkään auton karttapohjista ei löydy kaikkia olemassa olevia latauspaikkoja, jolloin akkua ei usein saa lämmitettyä mitenkään.

Nissan on ratkaissut ongelman nerokkaan yksinkertaisella tavalla.

Simppeli nappi

Kauppalehti koeajoi Ariyan esituotantoversioita viime viikolla Espanjan Madridissa.

Paikalla ollut Nissanin teknisenä eksperttinä ja insinöörinä toimiva John Fettis kertoi auton käyttöjärjestelmässä olevan painikkeen, jolla ajoakustoa saa yhdellä painalluksella lämmitettyä manuaalisesti 30 minuutin ajan. Fettis kertoi ominaisuudesta Kauppalehdelle täysin virallisen protokollan ulkopuolelta kuin se olisi eilisen uutisia.

– Kuuntelimme asiakkaidemme toiveita. Ajattelimme, että se olisi kätevä ominaisuus erityisesti pohjoiseurooppalaisille asiakkaillemme.

Kyllä, John, kiitos.

Valmistajilla erikoisia selityksiä

Asia kaipaa vielä pientä selvitystä. Kauppalehden toimittaja Niko Rouhiainen kertoo kyselleensä vuoden ajan kaikkien merkittävien autovalmistajien jossain määrin merkittäviltä johtajilta kyseisen ominaisuuden perään. Miksi sähköautossa ei ole istuinlämmittimen kaltaista painiketta, jolla ajoakkua voi halutessaan lämmittää?

Selitykset ja vastaukset ovat olleet mielenkiintoista kuultavaa. Osan mielestä asiakkaan ei tarvitse olla edes tietoinen kyseisestä asiasta. Osan mielestä asiakas ei osaisi käyttää ominaisuutta oikein. Useamman lausunnoista on paistanut ylimielisyys ja koko kysymyksen vähättely – kyllä me tiedämme, miten autot tulee valmistaa.

Mutta Nissan on nyt ottanut lusikan kauniiseen käteen, ja tuonut asiakkailleen nerokkaan yksinkertaisen, sähköautoista laajalti puuttuneen ominaisuuden. Sitä ei ole pakko käyttää, sen olemassaolosta ei tarvitse olla tietoinen, auto toimii ja latautuu ilmankin, mutta alle +10 asteen lämpötiloissa sen saa nyt pikalatautumaan Fettisin mukaan ratkaisevasti nopeammin.

Kauppalehden tietojen mukaan sama ominaisuus tulee myös saman konsernin samaan sähköautojen CMF-EV–perusrakenteen varaan pohjaavaan Renault Mégane E-Tech Electriciin.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja