Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksei tämä taikanappi ole jokaisen Suomessa myytävän sähköauton vakiovaruste? – "Ajattelimme, että se olisi kätevä"

4:28Ariya on Nissanin sähkömaasturiTältä näyttää Nissanin tuleva sähkömaasturi Ariya, josta löytyy Suomen olosuhteissa tarpeeseen tuleva toiminto.
Julkaistu 02.04.2022 13:56

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Nissan on ilmoittanut tuovansa uuteen Ariya-sähköautoonsa ajoakun lämmitystoiminnon, jonka voi kytkeä päälle manuaalisesti.

Nissanin uusi odotettu sähköauto Ariya saapuu Suomeen heinäkuun helteille. Sen uudelle täysin ylivertaiselle ominaisuudelle ei siis heti tule käyttöä, mutta tuleva talvihan odottaa suomalaista aina jo kulman takana.

Sähköautojen sujuva pikalataus on käyttäjän kannalta erityisesti matkan päällä elintärkeä juttu. Ajoakun pikalataaminen puolestaan hidastuu väistämättä kylmässä.

Joissakin – yleensä kalleimmissa – sähköautoissa on navigointijärjestelmään leivottu ominaisuus, jossa ajoakkua lämmitetään automaattisesti kylmissä olosuhteissa silloin, kun pikalatausasema on syötetty navigaattoriin.

Lue myös: Volkkarin kulttibussista odotetaan hittituotetta: "Otettu uskomattoman hyvin vastaan"

Tällaisten järjestelmien käyttö on vaivalloista kesken ajon, tai spontaanin latausmahdollisuuden iskiessä alitajuntaan. Lisäksi minkään auton karttapohjista ei löydy kaikkia olemassa olevia latauspaikkoja, jolloin akkua ei usein saa lämmitettyä mitenkään.

Nissan on ratkaissut ongelman nerokkaan yksinkertaisella tavalla.

Simppeli nappi

Kauppalehti koeajoi Ariyan esituotantoversioita viime viikolla Espanjan Madridissa.

Paikalla ollut Nissanin teknisenä eksperttinä ja insinöörinä toimiva John Fettis kertoi auton käyttöjärjestelmässä olevan painikkeen, jolla ajoakustoa saa yhdellä painalluksella lämmitettyä manuaalisesti 30 minuutin ajan. Fettis kertoi ominaisuudesta Kauppalehdelle täysin virallisen protokollan ulkopuolelta kuin se olisi eilisen uutisia.

– Kuuntelimme asiakkaidemme toiveita. Ajattelimme, että se olisi kätevä ominaisuus erityisesti pohjoiseurooppalaisille asiakkaillemme.

Kyllä, John, kiitos.

Valmistajilla erikoisia selityksiä

Asia kaipaa vielä pientä selvitystä. Kauppalehden toimittaja Niko Rouhiainen kertoo kyselleensä vuoden ajan kaikkien merkittävien autovalmistajien jossain määrin merkittäviltä johtajilta kyseisen ominaisuuden perään. Miksi sähköautossa ei ole istuinlämmittimen kaltaista painiketta, jolla ajoakkua voi halutessaan lämmittää?

Selitykset ja vastaukset ovat olleet mielenkiintoista kuultavaa. Osan mielestä asiakkaan ei tarvitse olla edes tietoinen kyseisestä asiasta. Osan mielestä asiakas ei osaisi käyttää ominaisuutta oikein. Useamman lausunnoista on paistanut ylimielisyys ja koko kysymyksen vähättely – kyllä me tiedämme, miten autot tulee valmistaa.

Mutta Nissan on nyt ottanut lusikan kauniiseen käteen, ja tuonut asiakkailleen nerokkaan yksinkertaisen, sähköautoista laajalti puuttuneen ominaisuuden. Sitä ei ole pakko käyttää, sen olemassaolosta ei tarvitse olla tietoinen, auto toimii ja latautuu ilmankin, mutta alle +10 asteen lämpötiloissa sen saa nyt pikalatautumaan Fettisin mukaan ratkaisevasti nopeammin.

Kauppalehden tietojen mukaan sama ominaisuus tulee myös saman konsernin samaan sähköautojen CMF-EV–perusrakenteen varaan pohjaavaan Renault Mégane E-Tech Electriciin.

Lue myös: Sähköautojen langaton lataaminen tulee Suomeen – edes pysähtyä ei tarvitse

Lisää aiheesta:

Onko sähköauto hyvä talviauto? Huomioi nämä seikatDieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"Saksalaisiin sähköautoihin talvipäivitys, josta ei selviä ilman huoltoreissua – näin hitaasti auto latautuu ennen päivitystäMaistiainen odotetusta uutuudesta: Polestar 2 saapui SuomeenTesla-kuski ehdotti yksinkertaista toimintoa, joka voisi vähentää täysin tarpeettomia kuolemia muissakin autoissa – Elon Musk lupasi toteuttaaMaailman myydyin sähköauto ohjaa pian itseään
SähköautotAutouutuudetAuton toimintaAuton lataaminenKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"