Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volkkarin kulttibussista odotetaan hittituotetta: "Otettu uskomattoman hyvin vastaan"

1:52Kleinbusin henkinen perillinen on esitelty – tässä ovat VW ID. Buzz ja ID. Buzz CargoTältä näyttävät Volkswagen ID. Buzz ja sen pakettiautoversio ID. Buzz Cargo.Volkswagen AG
Julkaistu 28.03.2022 06:28

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Volkswagenilla on kovat odotukset uutukaiselleen.

Sateenkaaren värinen häiveteippi on vihdoin karissut ja paljastanut Volkswagenin täyssähköisen ID. Buzzin koko komeudessaan. Ensireaktioiden perusteella saksalainen autojätti on osunut maaliin.

Klassisen Kleinbusin kaksivärinen retroversio on herättänyt myönteistä surinaa kautta autoilevan maailman.

ID-perheen uusin jäsen ilmestyy eurooppalaisille myyntilattioille syksyn myötä.

Lue myös: Voiko Audi olla tosissaan? Pomo vihjasi hyvin yllättävästä automallista

Suuria odotuksia

Volkswagen asettaa Kleinbusin perilliseen suuria odotuksia.

Yhtiön toimitusjohtaja Ralf Brandstätter sanoi taannoin konsernin yhtiökokouksessa, että retrobussissa on kaikki ”todellisen myyntimenestyksen ainekset”. Hän kutsui autoa täyssähköisen ID-perheen ”tunteita herättävimmäksi” jäseneksi.

– Aiomme myydä 120 000 autoa vuodessa. ID. Buzz on otettu uskomattoman hyvin vastaan myös Yhdysvalloissa, jossa siitä on tullut jonkinlainen kulttiauto, hän sanoi.

Euroopassa ennakkotilauskirjat avataan toukokuussa. Auto julkistetaan ensiksi kahtena eri versiona.

Niistä ID. Buzz on suunniteltu henkilökuljetuksia varten, ID. Cargo on saman auton pakettimalli. Molemmista malleista on tulossa valikoimaan kahdella eri akselivälillä varustetut versiot.

Erityisesti viisipaikkaisen ID. Buzzin luulisi löytävän oman asiakaskuntansa.

Ainakin Atlantin takana auto on jo nostanut veden monen kielelle.

Lue myös: Mitä ihmettä Skodalle tapahtui? 31 sähköauton todellinen toimintamatka puntarissa Moottorin pakkastestissä

Retrobussista on tekeillä myös erityinen seitsenpaikkainen Amerikan-versio, joka tulee markkinoille pidemmällä akselivälillä. Yhdysvaltain-toimintojen johtaja Scott Keogh maalailee jo utuisia kuvia ajokin tulevasta voittokulusta.

– Ennakkotilaukset ovat jo karanneet katon läpi, hän hehkuttaa todellisen myyntimiehen varmuudella.

Jonkin verran tunteita jäähdyttänee se, että Yhdysvalloissa Microbus tulee myyntilattioille vasta vuonna 2024.

Kaavailuissa Kalifornia-malli

Euroopassa ID. Buzzin voimalähteenä käytetään 77 kilowattitunnin akkupakettia, joka syöttää taakse ahdettua sähkömoottoria 150 kilowatin eli 201 hevosvoiman edestä. Myöhemmin luvassa lienee useampia voimalinjoja, muun muassa nelivetoinen, kahdella sähkömoottorilla ja tukevammalla akulla varusteltu versio.

Konsernin kehittämälle MEB-pohjalevylle nojaava ID. Buzz ja sen pakettimalli ID. Cargo valmistetaan yhtiön Hannoverin-tehtaassa, jossa kootaan myös T6.1 Transporteria ja Caravellea sekä T7 Multivania ja Californiaa.

Myös Buzz-mallistoon kaavaillaan sen esikuvan hippimenneisyyteen viittaavaa ID. California -versiota ja esimerkiksi kutsuliikenteen tarpeisiin versioitua autonomista Level 4 -mallia.

Lue myös: Miten tässä näin kävi? Edullisen sähköauton hinta pomppasi tonneilla, vaikka autoverokin poistettiin

Lisää aiheesta:

Överiylellisen sähkösedanin hinta voi karsia suomalaisia ostajia – 900 kilometrin toimintamatka ei irtoa pikkurahallaTeslan kivikovan haastajan tuotanto käynnistyi – tämä 830 kilometrin toimintamatkaan yltävä sähkösukkula on tulossa SuomeenkinTässäkö Euroopan suosituimman sähköauton edullinen korvaaja? R5:n hinnan on arvioitu jäävän alle 25 000 euroonTyylin ja tuhannen hevosen ylväs yhdistelmä lipuu Eurooppaan – voi panna puntit tutisemaanVolkswagenin ikoninen pikkubussi tekee paluun – tuotantoa valmistellaan joTällä autolla BMW käy Tesla Model 3:n kimppuun: "Vaikea uskoa, että lattiassa on lainkaan akkuja"
SähköautotAutouutuudetVolkswagenKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään