Mikkeliläistä Tanjaa syytettiin varkaaksi keskellä kaupan käytävää: "Minua ei ole ikinä nöyryytetty tällä tavalla"

Mikkeliläinen Tanja Palm, 41, joutui kauppareissullaan nöyryyttävään tilanteeseen, kun häntä syytettiin avoimesti varkaaksi keskellä kaupan käytävää.

Tanja Palm puhui puhelimessa ystävänsä kanssa ja asteli Mikkelin Lidliin, kuten oli tehnyt monta kertaa aiemminkin. Hän toimi puhelimessa puhuvalle tyypillisellä tavalla: kuljeskeli kaupassa ja keskittyi enemmän puheluun kuin ostosten tekoon.

1:15
Lidlin myyjä Simo on arjen sankari! Katso hyväntuulinen video työntekijästä. Video on osa sarjaa, joka julkaistiin alun perin joulukuussa 2018. 

– Kiertelin siellä ja minulla oli korissa pari tavaraa. Huomasin, että myyjä katsoi minua vähän pidempään. Sitten myyjä tuli sanomaan minulle, että laita pois ne tavarat, mitkä otit.

Palm oli hämillään, eikä ymmärtänyt, mitä myyjä tarkoitti.

– Kysyin ensin, mikä minun täytyy laittaa pois. Sitten hoksasin, että minua syytetään myymälävarkaudesta. Olimme keskellä käytävää ja kysyin, voisimmeko mennä johonkin syrjemmälle, että voin näyttää, etten ole varastanut mitään. Se ei käynyt myyjälle.

Lopulta myyjä uskoi, ettei Palm ollut varastanut mitään. Palm koki tilanteen kuitenkin niin kiusalliseksi, että hän poistui kaupasta itkuisena. Palm tunsi itsensä nöyryytetyksi ja itki kaupan ulkopuolella.

"Asia hoidettiin jälleen keskellä käytävää"

Hän keräili itseään ja lähti hetken kuluttua vielä erikseen kauppaan selvittelemään tilannetta. Kävi ilmi, että toinen myyjä ja yksi kaupan asiakkaista oli väittänyt nähneensä Palmin varastaneen jotakin.

– Sanoin, että haluan myymäläpäällikön paikalle, mutta myyjä sanoi olevansa itse myymäläpäällikkö. Hän kyllä myönsi tehneensä virhearvion ja pyysi anteeksi, Palm kertoo.

– Minua ei ole ikinä nöyryytetty tällä tavalla. Keskellä käytävää hoitivat tällaisen asian ja kun vielä uudelleen kauppaan menin, niin asia hoidettiin jälleen keskellä käytävää, hän jatkaa.

Palm: En kanna muiden virheistä taakkaa

Palm sanoi myyjälle ymmärtävänsä, että varkaustapaukset on selvitettävä, mutta hänen mielestään niitä ei kuulu selvittää keskellä käytävää. Palm ei syyttänyt myyjää etnisestä profiloinnista.

– En sanonut myyjälle mitään sellaista, että tämä liittyisi siihen, että olen romani. Olen Tanja, olen yksilö. Ensin olen Tanja ja sen jälkeen romani. En rupea kantamaan kenenkään muiden virheistä taakkaa. Jos yksi kantaväestöstä tekee virheen, niin en syytä kaikkia.

Palm kirjoitti vielä jälkikäteen Lidlille palautteen ja hänet kutsuttiin liikkeeseen vastaanottamaan anteeksipyyntö ja lahjakori. Palmille jäi hyvä mieli siitä, että kauppa otti vastuun tapahtuneesta.

– Lidl hoiti tilanteen lopulta todella hyvin, Palm sanoo.

Lidl: Vääristä epäilyistä ilmoitettava selkeästi

Lidlistä kerrotaan, että epäillyissä näpistely- ja varkaustilanteissa myyjät pyrkivät aina löytämään ratkaisun puhumalla. Jos epäily osoittautuu aiheettomaksi, se pitäisi ilmaista selkeästi.

– Myyjämme on ohjeistettu pahoittelemaan tilannetta asianosaisille ja ilmoittamaan aiheettomasta epäilystä myös muille läsnäoleville asiakkaille, jottei väärinkäsityksiä pääse syntymään, kertoo Lidl:n viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen.

Riikonen on iloinen, että asiakas oli yhteydessä heihin asian kanssa, jotta he pystyivät pahoittelemaan tilannetta henkilökohtaisesti. 

– Tilanne on käyty huolellisesti läpi myymälässä myös muun henkilökunnan kanssa, jotta vastaavaa ei enää tapahtuisi, Riikonen kertoo. 

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja