Mieskokoiset nenäliinat ja herrasmiehen sämpylät historiaan Britanniassa – kuluttajilta valituksia sukupuolitetuista tuotteita
Britanniassa "mieskokoiset" nenäliinapaketit ja herrasmiehen sämpylät jäävät historiaan. Yhdelle sukupolvelle markkinoivat tuotteet saavat maassa kielteistä julkisuutta.
Britanniassa tuotevalmistajat ja vähittäiskauppa ovat havainneet, että erityisesti yhdelle sukupuolelle markkinoitavat tuotteet eivät ole enää nykyaikaa. Tällaiset tuotteet ovat saaneet osakseen kampanjointia ja kielteistä julkisuutta.
Trendistä yksi esimerkki on Britannian tunnetuin paperinenäliinabrändi Kleenex, jonka yhdysvaltainen omistajayhtiö Kimberly-Clark on ilmoittanut tuotekuvauksen uudistuksesta. Vuodesta 1956 markkinoilla olleita isoja kertakäyttönenäliinoja ei aiota enää kaupata sanalla "mansize" eli mieskokoinen. Uusi määritelmä on "extra large" eli erityissuuri.
Kimberley-Clarkin mukaan päätöksen taustalla olivat lisääntyneet julkiset valitukset asiasta. Yhtiö ei itse arvioinut, että vanhalla brändäyksellä olisi tuettu sukupuolten epätasa-arvoa.
Herrasmiehen savukana-caesar-sämpylä saa lähteä
Supermarketketju Waitrose aikoo puolestaan vaihtaa julkkiskokki Heston Blumenthalin nimeä kantavaan tuotevalikoimaan kuuluvan sämpylän nimen. ”Gentleman’s Smoked Chicken Caesar Roll” eli herrasmiehen savukana-caesar-sämpyläsai arvostelua sosiaalisessa mediassa.
Waitrose pyysi anteeksi, jos se oli mahdollisesi loukannut kuluttajia. Nimen taustalla on se, että sämpylä sisältää kanan,pekonin, juuston ja salaatin lisäksi anjovismajoneesia. Se muistuttaa perinteistä ”gentleman’s relish” -nimistä maustekastiketta.
Sukupuolistereotypioihin puututaan mainonnassa
Kuten voi arvata, muutokset ovat aiheuttaneet vastareaktion somessa. Tviiteissä esimerkiksi esitettiin mies-sanan sisältävän Manchesterin kaupungin nimen vaihtoa tai ”pink lady” -merkkisten omenoiden kutsumista sukupuolineutraaleiksi omenoiksi.
Mainonnan riippumaton markkinavalvoja ASA on myös puuttunut sukupuolisiin stereotypioihin, joita ilmenee mainonnassa. Ongelmallisena ASA pitää mainoksia, joissa perheen jäsenet sotkevat ja nainen on yksin vastuussa siivouksesta. Toinen esimerkki ovat mainokset, joissa poikia kuvataan tyypillisesti uskaliaiksi ja tyttöjä huolehtiviksi.
Uusimmat
-
00:01
Kelan laskelmat: Näin etuuksien leikkaaminen vaikuttaa työn vastaanottamiseen
-
23:50
Puoluetilaisuuteen hyökättiin Tukholmassa – kolme sairaalaan
-
23:24
Näin Tappara-kapteeni kommentoi Pelicansin törkytekoa – "Lapsus"
-
22:55
Rikard Grönborg jyrisi Pelicansin törkytempusta – tuimia syytöksiä SM-liigafinaalin tapahtumista
-
22:48
Tommi Niemelä murahti Tappara-leirin rajuista syytöksistä: "Minkä helvetin takia?"
-
22:46
Yhdysvallat lähettänyt salaa Ukrainaan pitkänkantaman ohjuksia
-
22:40
Zelenskyi: 16 Venäjälle vietyä ukrainalaislasta päässyt takaisin
-
22:32
Ruotsi sai tuta Leijonien kovuuden – jälki oli kylmää
-
22:20
Harkovassa asuva Nika ei aio lähteä kaupungista, vaikka Venäjä on tuhonnut hänen baarinsa jo kolmesti
-
22:17
Vili, 17, on väliinputoaja vammaispalveluissa – nyt kommentoi hyvinvointialueen vastaava
-
22:14
14 ruumista löytyi Tunisian rannikolta – siirtolaisveneiden määrä kasvanut viime päivinä
-
22:05
ADHD on Pirjo Lonkan supervoima: "Kuvauksissa keskittymistäni ei häiritse mikään"
-
22:04
Tässä on hurjien talvien ja eilisen rajun takatalven syy
-
21:59
Patrik Carlsson ratkaisi melkoisen finaalitrillerin Tampereella, Christian Heljankoon kohdistunut isku puheenaiheena – näin peli eteni
-
21:44
SDP:n Berg: 20 euron korotus Kela-korvaukseen terveydenhuollossa eriarvoistaa järjestelmää
-
21:30
Ari Vallin antoi palaa törkytempusta Tappara-vahtiin: "Jos minä olisin pelaajana tuolla"
-
21:02
Siim Liivik latasi kovaa tekstiä Tappara-tähtivahdin päälleajosta – uutta tietoa Pelicans-pakista
-
21:00
70-luvun mökit – tässä on kahdeksas Suomen kaunein koti: Kesämökit -finalisti
-
20:44
Thaimaa takoi jääkiekossa 57-0-murskalukemat
-
20:39
"Moro Youtube! Tänään testataan…", mies sanoi videolla ja ampui ilmakiväärillä toiselta keuhkon puhki
-
Lataa lisää