Mieskokoiset nenäliinat ja herrasmiehen sämpylät historiaan Britanniassa – kuluttajilta valituksia sukupuolitetuista tuotteita

Britanniassa "mieskokoiset" nenäliinapaketit ja herrasmiehen sämpylät jäävät historiaan. Yhdelle sukupolvelle markkinoivat tuotteet saavat maassa kielteistä julkisuutta.

Britanniassa tuotevalmistajat ja vähittäiskauppa ovat havainneet, että erityisesti yhdelle sukupuolelle markkinoitavat tuotteet eivät ole enää nykyaikaa. Tällaiset tuotteet ovat saaneet osakseen kampanjointia ja kielteistä julkisuutta.

Trendistä yksi esimerkki on Britannian tunnetuin paperinenäliinabrändi Kleenex, jonka yhdysvaltainen omistajayhtiö Kimberly-Clark on ilmoittanut tuotekuvauksen uudistuksesta. Vuodesta 1956 markkinoilla olleita isoja kertakäyttönenäliinoja ei aiota enää kaupata sanalla "mansize" eli mieskokoinen. Uusi määritelmä on "extra large" eli erityissuuri.

Kimberley-Clarkin mukaan päätöksen taustalla olivat lisääntyneet julkiset valitukset asiasta. Yhtiö ei itse arvioinut, että vanhalla brändäyksellä olisi tuettu sukupuolten epätasa-arvoa.

Herrasmiehen savukana-caesar-sämpylä saa lähteä

Supermarketketju Waitrose aikoo puolestaan vaihtaa julkkiskokki Heston Blumenthalin nimeä kantavaan tuotevalikoimaan kuuluvan sämpylän nimen. ”Gentleman’s Smoked Chicken Caesar Roll” eli herrasmiehen savukana-caesar-sämpyläsai arvostelua sosiaalisessa mediassa.

Waitrose pyysi anteeksi, jos se oli mahdollisesi loukannut kuluttajia. Nimen taustalla on se, että sämpylä sisältää kanan,pekonin, juuston ja salaatin lisäksi anjovismajoneesia. Se muistuttaa perinteistä ”gentleman’s relish” -nimistä maustekastiketta.

Sukupuolistereotypioihin puututaan mainonnassa

Kuten voi arvata, muutokset ovat aiheuttaneet vastareaktion somessa. Tviiteissä esimerkiksi esitettiin mies-sanan sisältävän Manchesterin kaupungin nimen vaihtoa tai ”pink lady” -merkkisten omenoiden kutsumista sukupuolineutraaleiksi omenoiksi.

Mainonnan riippumaton markkinavalvoja ASA on myös puuttunut sukupuolisiin stereotypioihin, joita ilmenee mainonnassa. Ongelmallisena ASA pitää mainoksia, joissa perheen jäsenet sotkevat ja nainen on yksin vastuussa siivouksesta. Toinen esimerkki ovat mainokset, joissa poikia kuvataan tyypillisesti uskaliaiksi ja tyttöjä huolehtiviksi.

Lue myös:

    Uusimmat