Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Merkittävä mullistus Suomen kolamarkkinoilla" – Pepsi haastaa Coca-Colan uudella juomalla

Julkaistu 17.02.2014 10:49

Pepsi on tuomassa markkinoille uuden, vähemmän sokeria sisältävän kolajuoman.

Suomen virvoitusjuomamarkkinoille lanseerataan maaliskuussa uusi kolajuoma, Pepsi Next. Juomaa Suomessa markkinoivan Hartwallin mukaan Pepsi NEXTissä on aito kolan maku, mutta 30 prosenttia vähemmän sokeria. Yrityksen mukaan juomalla luodaan täysin uusi kategoria perinteisesti makeutettujen ja kalorittomien kolajuomien väliin. Maaliskuussa kauppoihin tuleva uutuus on makeutettu sokerilla sekä steviakasvin lehdistä valmistettavalla makeuttajalla. Pepsi NEXT onkin Hartwallin mukaan merkittävin lanseeraus Suomen kolamarkkinoilla sitten light-juomien tulon.

– Suomi on yksi ensimmäisistä maista, joissa Pepsi NEXT lanseerataan ja olemme siitä todella innoissamme. Markkinat ovat janonneet uutuuksia jo pitkään , sanoo Hartwallin virvoitusjuomien markkinointipäällikkö Leena Koskinen.

Suomalaisten suhtautuminen sokeriin kaksijakoista

Suomalaisten suhtautuminen sokeriin on kaksijakoista. Noin 62 prosenttia suomalaisista haluaisi vähentää sokeria terveydellisistä syistä. Toisaalta sokerin mausta ei haluta luopua ja se koetaan myös luonnollisimmaksi makeuttajaksi.

Yli 1,5 miljoonaa suomalaista juo perinteisiä sokerilla makeutettuja kolajuomia ja heistä yli puolet myös suosii niitä. Tärkein kriteeri kolajuoman valinnassa on maku. Perinteisten kolajuomien ystävät ovat mieltyneet sokerin makuun tai suosivat sitä sen luonnollisuuden vuoksi.

– Suomalaiset rakastavat aitoja makuja ja luonnollisuutta, joten stevia on saanut Suomessa todella positiivisen vastaanoton. Uutuusjuoman myötä stevia tulee varmasti yhä tutummaksi suomalaisille, sanoo markkinointipäällikkö Koskinen.

Coca-Colan stevia-kola Suomeen tänä vuonna?

Muualla maailmassa steviaa on käytetty makeuttamiseen jo pitkään. Euroopan unioni hyväksyi steviakasvin lehdistä valmistettavan kalorittoman makeuttajan käytön elintarvikkeissa joulukuussa 2011. Pitkään tuotekehitystä tehnyt Hartwall toi edelläkävijänä ensimmäisenä Suomessa markkinoille virvoitusjuomat, joiden makeuttamiseen käytetään steviaa.

Pepsin kolajuomien pahin kilpailija Coca-Cola Company ei ole vielä iskenyt kunnolla steviajuomamarkkinoille. Yhtiö lanseerasi viime vuonna Argentiinassa ja Chilessä stevialla makeutetun Coca-Cola Life-juoman, mutta vielä ei ole varmaa, milloin juoman markkinat laajenevat. Markkinoilla on huhuttu, että Coca-Cola Life saataisiin myös Eurooppaan myyntiin vuonna 2014. Sokerisista virvoitusjuomista Coca-Cola on Suomessa suosituimpi kuin Pepsi. Light-versioissa Pepsi Max puolestaan ohittaa Coca-Colan kevytversiot.

(MTV LIFESTYLE)

Lisää aiheesta:

Huomasitko? Fantaan tuli vaivihkaa muutosSyksyn limu-uutuudet: Mielipiteet jakava Hartwall-limu, jatkoa Pirkan ötökkäsarjalle sekä toivottu Coca-Cola!Kaksi uutta Coca-Colaa kauppoihin – kuluttajien toive toteutui: "Palaa seitsemän vuoden jälkeen Suomeen sokerittomana"Lempääläisfirma loi miljoonia myyvän jättihitin – nyt tulee uusi mullistava energiajuoma: "Kulutus on Suomessa jotain tähtitieteellistä"MTV:n makutestissä Suomen ainoa tölkki kohuttua Coca-Colaa: Tämä juoma vedettiin myynnistä 79 päivää lanseerauksen jälkeen, ja nyt ymmärrämme miksi Juomajätti esitteli täysin uuden tuotteen – eikä se ole lainkaan sitä mitä oletit: ”Se on ehdottomasti Pepsiä, mutta ei limua”
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 19:07
    Seksi ja parisuhde

    Koronapandemian jälkeisen ilmiön vaikutus parisuhteeseen voi olla merkittävä

  • 17:36
    Ruoka

    Helppo ja nopea omena-kaurapaistos: Anu paljastaa parhaat kikat

  • 14:21
    Terveys ja hyvinvointi

    Miksi persoonallisuustestit kiehtovat? Itsensä lokerointi ei ehkä kannata

  • 11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 09:44
    Juomat

    Energiajuomia myydään pikkulapsillekin – Normalin maajohtaja: "Suositus ei ole myyntikielto"