Pepsi on tuomassa markkinoille uuden, vähemmän sokeria sisältävän kolajuoman.
Suomen virvoitusjuomamarkkinoille lanseerataan maaliskuussa uusi kolajuoma, Pepsi Next. Juomaa Suomessa markkinoivan Hartwallin mukaan Pepsi NEXTissä on aito kolan maku, mutta 30 prosenttia vähemmän sokeria. Yrityksen mukaan juomalla luodaan täysin uusi kategoria perinteisesti makeutettujen ja kalorittomien kolajuomien väliin. Maaliskuussa kauppoihin tuleva uutuus on makeutettu sokerilla sekä steviakasvin lehdistä valmistettavalla makeuttajalla. Pepsi NEXT onkin Hartwallin mukaan merkittävin lanseeraus Suomen kolamarkkinoilla sitten light-juomien tulon.
– Suomi on yksi ensimmäisistä maista, joissa Pepsi NEXT lanseerataan ja olemme siitä todella innoissamme. Markkinat ovat janonneet uutuuksia jo pitkään , sanoo Hartwallin virvoitusjuomien markkinointipäällikkö Leena Koskinen.
Suomalaisten suhtautuminen sokeriin kaksijakoista
Suomalaisten suhtautuminen sokeriin on kaksijakoista. Noin 62 prosenttia suomalaisista haluaisi vähentää sokeria terveydellisistä syistä. Toisaalta sokerin mausta ei haluta luopua ja se koetaan myös luonnollisimmaksi makeuttajaksi.
Yli 1,5 miljoonaa suomalaista juo perinteisiä sokerilla makeutettuja kolajuomia ja heistä yli puolet myös suosii niitä. Tärkein kriteeri kolajuoman valinnassa on maku. Perinteisten kolajuomien ystävät ovat mieltyneet sokerin makuun tai suosivat sitä sen luonnollisuuden vuoksi.
– Suomalaiset rakastavat aitoja makuja ja luonnollisuutta, joten stevia on saanut Suomessa todella positiivisen vastaanoton. Uutuusjuoman myötä stevia tulee varmasti yhä tutummaksi suomalaisille, sanoo markkinointipäällikkö Koskinen.