Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mainonnan eettiseltä neuvostolta kaksi huomautusta Instagramin piilomainonnasta

imago/imagebroker/ All Over Press
Julkaistu 01.07.2021 17:52

MTV UUTISET – STT

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kaksi huomautusta liittyen Instagramissa tehtyyn piilomainontaan.

Huomautukset kohdistuvat kahteen eri Instagram-tiliin ja niillä markkinoituihin tuotteisiin.

Tapauksista yhdessä bloggaaja Timo Kiviluoman ylläpitämän hotelliteemaisen Instagram-tilin travelwithtimo Story-osiossa oli mainostettu Valo Hotel & Work -hotellia ilman, että julkaisu oli selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Lue myös: Tutkimus: Globaalien yritysten pilvipalvelut ovat suomalaisen verotuksen ulottumattomissa

Toisessa tapauksessa bloggaaja Alexa Dagmarin ylläpitämällä Instagram-tilillä alexadagmar mainostettiin Danerolles-leivonnaisia niin ikään Story-julkaisussa, joka ei neuvoston mukaan ollut heti tunnistettavissa markkinoinniksi.

Huomautuksen saaneet markkinoijat Valo Operator sekä Virapuda ovat myöntäneet, ettei mainoksia ole merkitty asianmukaisesti.

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen mukaan markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Myös "natiivimainoksiksi" kutsutun markkinoinnin on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa.

Lisää aiheesta:

MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisinMainonnan eettiseltä neuvostolta huomautuksia useille vaikuttajille – mukana Minttu Räikkönen ja Janne KatajaAuri Kanaselle ja Sinituote Oy:lle huomautus Mainonnan eettiseltä neuvostoltaMainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen Fonumille, seksilelukauppa Sinfulille ja useille somevaikuttajilleSeksilelumainos toi huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta – McDonald'sin tv-mainoksissa nuoret kiipesivät kerrostalon katolleVideoblogi sai huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta – kehotti ostamaan pleikkaripelin
MainontaSosiaalinen mediaInstagramKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • ti20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu