Kun kuljettajan katse on kännykässä, huomio on poissa liikenteestä.
Pahimmillaan sokkona ajetaan useita sekunteja. Tämä tarkoittaa onnettomuuteen joutumisen riskin moninkertaistumista liikenteessä, jossa asiat tapahtuvat nopeasti.
Liikenneturva kampanjoi keväällä kannustaakseen ihmisiä olemaan läsnä liikenteessä ja jättämään matkapuhelimen rauhaan ajon ajaksi.
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista neljä kymmenestä kertoo itse joutuneensa vaaratilanteeseen ajonaikaisen kännykänkäytön seurauksena.
Peräti neljäsosa uskoo, että suurin osa kuljettajista pystyy ajamaan ja käyttämään puhelinta samanaikaisesti.
– Ongelman laajuudesta Suomessa antaa suuntaa se, että näinkin moni kuljettaja on itse huomannut joutuneensa läheltä piti -tilanteeseen, kun on käyttänyt puhelinta ajon aikana. Euroopan komission arvion mukaan 10-30 prosentissa onnettomuuksista tarkkaamattomuus on riskitekijänä, suunnittelija Petri Jääskeläinen Liikenneturvasta kertoo.
– Tarkkaamattomuuden aiheuttama onnettomuusriski ei ole mitään rakettitiedettä. Onnettomuustutkijoiden purkaman videomateriaalin avulla on selvitetty, että katse on kiinnittynyt kännykkään tai autossa olevaan kohteeseen muutamia sekunteja ennen onnettomuutta. Liikenteessä asiat tapahtuvat nopealla tempolla. Jos katse on poissa liikenteestä, ei yllättäviin tilanteisiin ennätä reagoimaan ajoissa ja korjausliikkeet tehdään väärään suuntaan ja myöhässä, Jääskeläinen korostaa.

