Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Mistä huomaa, ettei auto ole enää hanskassa ja miten silloin kannattaa toimia?
Vastaus: Liukas keli ei yksin suista autoa ojaan, vaikka eri medioissa niin usein väitetäänkin. Kyllä siihen tarvitaan aina kuljettajan apua. Pääsääntöisesti syynä on joko liian suuri nopeus tai hätäinen ja harkitsematon toiminta.
Tyypillisimpiä hallinnan menetyksen muotoja ovat yli- ja aliohjautuminen. Yliohjautuessaan auto lähtee sivuluisuun eli sen perä pyrkii rinnalle. Aliohjautuessaan auto ei käänny kuljettajan toivomaan suuntaan vaan puskee suoraan eteenpäin. Ote tien pintaan voidaan menettää myös vesi- tai sohjoliirtotilanteissa.
Järjestelmät puuttuvat luistoon ennen kuin kuljettaja edes huomaa sen alkaneen
Auton aktiivisten turvalaitteiden tehtävänä on pyrkiä estämään onnettomuuteen joutumista. Hallinnanmenetystilanteissa tyypillisimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat ajonvakautusjärjestelmä, luistonestojärjestelmä ja lukkiutumattomat jarrut. Niiden kytkeytyessä päälle kuljettaja kuulee rusahduksia. Ajonvakautus- tai luistonestojärjestelmän toiminnasta kerrotaan kuljettajalle myös kojelaudassa vilkkuvalla varoitusvalolla. Aktiivisen turvalaitteen puuttuessa kuljettajan toimintaan, hän on jo tehnyt virheitä.
Vanhemmalla autolla, jossa näitä järjestelmiä ei ole, oltaisiinkin jo luistossa. Tällöin kuljettaja havaitsisi luiston perstuntumalla ennemmin tai myöhemmin. Vastaavasti vesiliirrosta kielisi luistonestojärjestelmän merkkivalon sijaan moottorin kierrosten nouseminen yhtäkkisesti vetävän renkaan sutiessa vesipatjan päällä.

