Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liukkaat kelit tulevat taas – mistä huomaa, ettei auto ole enää hanskassa ja miten kannattaa toimia? Voiko varautua jotenkin?

Julkaistu 16.12.2016 17:58

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Mistä huomaa, ettei auto ole enää hanskassa ja miten silloin kannattaa toimia?

Vastaus: Liukas keli ei yksin suista autoa ojaan, vaikka eri medioissa niin usein väitetäänkin. Kyllä siihen tarvitaan aina kuljettajan apua. Pääsääntöisesti syynä on joko liian suuri nopeus tai hätäinen ja harkitsematon toiminta.

Tyypillisimpiä hallinnan menetyksen muotoja ovat yli- ja aliohjautuminen. Yliohjautuessaan auto lähtee sivuluisuun eli sen perä pyrkii rinnalle. Aliohjautuessaan auto ei käänny kuljettajan toivomaan suuntaan vaan puskee suoraan eteenpäin. Ote tien pintaan voidaan menettää myös vesi- tai sohjoliirtotilanteissa.

Järjestelmät puuttuvat luistoon ennen kuin kuljettaja edes huomaa sen alkaneen

Auton aktiivisten turvalaitteiden tehtävänä on pyrkiä estämään onnettomuuteen joutumista. Hallinnanmenetystilanteissa tyypillisimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat ajonvakautusjärjestelmä, luistonestojärjestelmä ja lukkiutumattomat jarrut. Niiden kytkeytyessä päälle kuljettaja kuulee rusahduksia. Ajonvakautus- tai luistonestojärjestelmän toiminnasta kerrotaan kuljettajalle myös kojelaudassa vilkkuvalla varoitusvalolla. Aktiivisen turvalaitteen puuttuessa kuljettajan toimintaan, hän on jo tehnyt virheitä.

Vanhemmalla autolla, jossa näitä järjestelmiä ei ole, oltaisiinkin jo luistossa. Tällöin kuljettaja havaitsisi luiston perstuntumalla ennemmin tai myöhemmin. Vastaavasti vesiliirrosta kielisi luistonestojärjestelmän merkkivalon sijaan moottorin kierrosten nouseminen yhtäkkisesti vetävän renkaan sutiessa vesipatjan päällä.

Jos aktiivinen turvalaite puuttuu kuljettajan ajamiseen, on tärkeää miettiä, miten vastaavaan tilanteeseen joutumisen voisi jatkossa välttää.

Toimintaohjeita vaaratilanteisiin

Vaikka vaaratilanne on ennakointivirheiden vuoksi käsillä, onnettomuus saattaa vielä olla vältettävissä, mikäli kuljettaja toimii oikein.

Toimi sivuluistotilanteessa autosta riippumatta näin:

• Paina kytkin pohjaan, mikäli autossa sellainen on.

• Ohjaa haluamaasi suuntaan eli pyri pitämään renkaat tien suuntaisina.

Toimi näin, mikäli autossa on ajonvakautusjärjestelmä ja se alkaa puskea:

• Paina kytkin pohjaan, mikäli autossa sellainen on.

• Käännä ohjausta lisää sinne päin, minne haluat auton kääntyvän.

Toimi näin, mikäli autossa ei ole ajonvakautusjärjestelmää ja se alkaa puskea:

• Paina kytkin pohjaan, mikäli autossa sellainen on.

• Älä käännä lisää.

Ajonvakautusjärjestelmä pyrkii kääntämään autoa kuljettajan haluamaan suuntaan jarruttamalla yksittäisiä renkaita ja alentamalla moottorin tehoa.

Toimi vesi- tai sohjoliirtotilanteessa näin:

• Paina kytkin pohjaan.

• Pidä ohjaus (renkaat) tien suuntaisena.

Kysymys: Voiko hallinnan menettämiseen varautua jotenkin?

Vastaus: Aktiivinenkaan turvatekniikka ei pysty ihmeisiin. Se kyllä korjaa kuljettajan tekemiä virheitä tiettyyn rajaan saakka, mutta rajan tullessa vastaan auto todella karkaa lapasesta ja kuljettajastakin tulee matkustaja. Tämän vuoksi on tärkeää, ettei kuljettaja ulosmittaa autossaan olevien järjestelmien turvallisuusvaikutuksia ajamalla liian kovaa.

Opi tuntemaan omat ja autosi rajat

Oman toimintakyvyn rajallisuuden tiedostaminen ja auton järjestelmien tunteminen auttavat kuljettajaa välttämään hallinnan menettämisen. Parhaiten nämä asiat sisäistää osallistumaan talviajokurssille.

Kursseilla on erilaisia painotuksia. Osalla keskitytään hauskanpitoon ja auton kanssa räppäämiseen. Tällaisella koulutuksella saattaa olla jopa negatiivisia turvallisuusvaikutuksia, mikäli opittuja hauskoja temppuja lähdetään soveltamaan liikenteessä. Autoliiton talviajokoulutuksissa pääpaino on ajamisen turvallisuudella. Harjoitteet vastaavat normaaleja liikennetilanteita ja niissä pyritään osoittamaan ihmisen toimintakyvyn rajallisuus sekä nopeuden vaikutus kuljettajan toimintamahdollisuuksiin. Tärkeää on myös, että harjoitteet voidaan tehdä liikenteen todellisilla nopeuksilla sekä oikeita tieolosuhteita vastaavilla talvisilla lumi- tai jääpinnoilla.

Auton hallinta ja järjestelmien toiminta perustuvat pitoon

Keskeinen tekijä, jota ei myöskään pidä unohtaa, on auton rengastus. Ajonvakautusjärjestelmän, luistonestojärjestelmän ja lukkiutumattomien jarrujen toiminta perustuu renkaan ja tien pinnan väliseen pitoon. Mikäli pitoa ei ole riittävästi, ei järjestelmä toimi suunnitellusti.

Turvallisuusnäkökulmasta ajateltuna järkevin rengasvalinta Suomen talveen on laadukas nastarengas, jonka pito-ominaisuudet ovat mahdollisimman hyvät juuri näissä haasteellisissa ja liukkaissa olosuhteissa, jolloin todennäköisyys auton hallinnan menettämiseen on suurimmillaan. Tätä väitettäni puoltavat esimerkiksi Tekniikan Maailman tämänvuotisen talvirengastestin tulokset: Loppuarvostelussa kahdeksan nastarengasta oli saanut paremman arvosanan kuin paras kitkarengas. Vastaavasti kuusi kitkarengasta sai huonomman arvosanan kuin huonoin nastarengas.

teppoboxi

Lisää aiheesta:

Millainen auto sopii ikääntyneelle? Ammattimies kertoo, mitä kannattaa huomioidaTietyt auton järjestelmät vaativat erityishuomiota talvella – asiantuntija muistuttaa tilanteesta, jossa "kuljettaja on jo tehnyt olennaisen virheen"Nyt tarkkana ratissa! Nämä auton järjestelmät putoavat nopeasti pois pelistä tässä kelissä"Täyttää monen ikäkuljettajan tarpeet" – osa iän tuomista autoiluhaasteista on voitettavissa oikealla autovalinnallaSadekeli voi yllättää kokeneenkin kuljettajan – opettele toimimaan näin, jos huomaat olevasi vesiliirrossaMiten kuljettaja selviää talvesta hengissä?
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • ke19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen